Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSprutor

Byta spruta, äldre Moteska med rostfri tank???

56 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera sprutor i detta forum

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 21:32:08, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har idag en Dubex buren spruta med 1200 L tank och 24 meters ramp. Rampen är bra men en del annat småkludd. Skulle gärna ha större tank för att slippa fylla så ofta.
Det finns till synes fina sprutor med modern utrustning o billigt pris till salu.
Funderar på denna, hur är rampen på Moteska när de börjar bli till åren.
https://m.blocket.se/Skaraborg/Moteska_ ... ?ca=20&w=3


Gå till lösningen
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



gaffa

#2 » 17:39:14, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen inga Moteskafantaster på forumet. Är du inte nöjd med Dubexrampen? Har själv funderat på en Dubex men tiltfunktionen verkar vara lite dålig på de billigare modellerna. Har kört lite med Moteska 24m från 89 och den var ungefär lika svajig som billighetsmodellerna av Lindus med tvådelad ramp fast med ännu sämre leder. Nyare Moteska är säkert betydligt bättre men inte så bra som Dubex efter vad en granne med erfarenhet har sagt. Moteska finns ju inte mer därav de låga begagnatpriserna.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne (trådstartaren)

#3 » 20:05:08, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo dubexrampen går fint och inga lagningar efter 10 års körning det trista är tanken på 1200 liter vilket gör att man kör i en halvtimme o åker hem o fyller i en halvtimme. Skulle önska en tank som räckte till 20 ha som jag försöker ha i skiftena= 3-4000 liter tank. Trodde Moteskarampen var betydligt bättre än Lindus runda rör hade en sån o på den tiden odlade jag mycket potatis, lagade leder mest hela tiden...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#4 » 21:09:46, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annat är det med en Lindus trippel, inget att laga där men svajar lite den också när man kör på hög ramphöjd. Gratis i inköp men man får oftast själv montera nya elhydraulventiler och elvätskeventiler.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne (trådstartaren)

#5 » 06:58:57, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte med vad du menar med att tilt funktionen är dålig, men jag har ganska släta fält... Lindusen kunde ju flaxa som en fågel om luftventilerna ville vara med den dagen...
Om man vill betala 50-100" så finns det många gamla och i bästa fall välvårdade sprutor men de flesta ramper lär bli trötta efter 25 års körning. Är ju en maskin som är ganska äcklig då den krånglar.
Går man upp till mellan 150 och 200" finns det vackra sprutor av alla märken 10-15 år gamla, dock svårt att veta vad man ska välja.
Den här klarar ju hela fideikommisset på en tank;
https://m.blocket.se/kristianstad/Motes ... ?ca=20&w=2
Är nog svårsåld pga stor tank.
Några bönder i grannbyn köpte en ny Hardi snikmodell, tror de hann köra några 100 hektar innan de fick sprickor i rampen, LM bytte senare ramp på den, känns ju ganska lovande att åka 20.000 hektar med en sådan...
När jag hade strul med min Lindus ringde jag till Asmundtorp för att höra om delar, han hade verkligen inga men ville bygga om skrotet för 100-120" senare köpte jag en 5 år gammal dubex för 80"... har varit en mycket bra affär.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#6 » 14:34:30, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du menade Moteskan med 5000 liters tank och stänkskydd på rampen så får de nog dra bort 100 tusen för att den ska bli såld. Storleken på tanken är väl inte så dum nu när vart och vartannat preparat ska ha 300-400 liter vatten speciellt svamp och renkavlepreparat. Den individuella ramptilten på Lindus trippel används flitigt eftersom det finns rejäla backar här med en del tvärgående dalgångar. En del dåligt igenfyllda märgelgravar kräver också rejäl upptiltning. Lindus Trippel är fortfarande i full produktion med samma ramp som år 1970 med enda modifieringen enpunktsupphängning. Den på bilden från fabrikens hemsida har 7000 liters tank och skidbox? Den ganska värdelösa Lindus modellen med 2 delade rampen som hette LME har de som väl är slutat att tillverka.


Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Alrik

#7 » 19:01:11, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Moteska med 20m ramp och 3500 liters tank. I normal bruk så flaxar inte rampen så mycket alls, men de är klart att dom gick väl på någon storgård när den var ny pga storleken.

Enligt spruttestaren så är det en bra spruta som håller länge just för rostfri tank och lätt att ev laga rampen. Inte så mycket extra men fungerar väl.

Dock är de som någon redan nämnt så finns ju inte moteska längre men de gick fint att få tag på grejer senast i onsdags när jag beställde lite saker till den. Det som ev. kommer bli svårt är själva sprutkroppen där munstycket sitter fast. Munstycken, o ringar och membran är ju ändå någon form av standard på.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Nickebonne (trådstartaren)

#8 » 20:34:59, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så en trippelramp är ledad på tre per ramphalva. Hade LME o den var väl en senare skapelse .
Att Moteska är konkursat spelar väl mindre roll, en vettig smed kan väl fixa det mesta som inte maryd eller viby kan ordna. Lindus i Sverige gick väl under på 90 talet trots enbart polsk personal men många sprutor lever vidare på andra vägar. Dock är luftassisterade ventilerna o tryckinställning nog klurig att få delar till.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#9 » 20:45:46, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan garantera att Lindus Sverige inte hade en enda polack anställd :grin: eftersom jag känner några stycken som jobbade där. Däremot försvann all produktutveckling och företagaranda när en ny generation tog över firman. När man då inte kunde leverera alla sprutor till den storsäljande danska generalagenten så började de tillverka maskinerna själva :djaevul: (Typiskt dansk affärsmoral) Lindus Kävlinge var så vanskött och pengarna var slut så man försökte inte ens stoppa stölden av hela företaget. Efter att ägaren suttit ensam kvar på firman ett par år och sålt lite reservdelar låste han dörren och återvände nog aldrig mer till lokalerna...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#10 » 12:15:28, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här sprutan verkar vara väldigt prisvärd om det inte är något lurt med vad som ingår. Aluramp brukar vara dyrt men ska tydligen vara bra men svårt att rikta.

KUHN Atlantique Select Pro – först till kvarn…
Ett fåtal KUHN Atlantique Select Pro växtskyddssprutor finns i lager till ett mycket bra pris.
Du får mycket utrustning för pengarna:
Tank 3.200 liter, 24 m ramp i aluminimum, 7 sektioner, hydrauliska bromsar, elhydraulik, individuell tiltgeometri, H-matic, Diluset, 300 l renvattentank, extern tvätt, handtvätt, fyllnadsutrustning, preparatfyllare. GPS-interface som tillval. En uppsättning munstycken (48 st) ingår.
Nu endast 375.000:-

Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Nickebonne (trådstartaren)

#11 » 12:46:27, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med polacker var när min far och några andra bönder som köpt Lindus var på studiebesök på fabriken. De att det var en flock polacker som stod o pinnsvetsade under primitiva former... min far är inte i livet längre så det får stå för honom. Lindström sprutor vad var det då? Du som har bra koll gaffa.
Kuhnsprutan var ju fin är det Lantmännen som säljer? Tyvärr jobbar jag bara med kontantköp så 400" är över budget...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#12 » 16:08:39, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindströmsprutan är en blå Lindus ihopsvetsad av Polacker :grin: :grin: . Konstruktören på Lindus startade eget tillsammans med Lindströms parkmaskiner. Lindströmssprutan BSP är inte så dum faktiskt, se bara upp för Lindströmssprutor med plockepinnramp från Evrard.

Kuhnsprutan verkade billig om man kan få den för 340', på en Amazone med motsvarande utrusning börjar priserna kring 650'. Jag har funderat på om man skulle våga köpa en väl begagnad självgångare från England nu när man ska ut och härja i 2,2 meter hög raps 5 gånger varje år. Men efter att ha läst JA Bond77s tråd om alla vedermödor med sprutan så avstår jag nog. Har inte det tekniska kunnandet, ej heller tiden som krävs för dessa tekniska underverk. Man kanske kan bygga på portalaxlar på traktorns bakaxel för att få upp den en halvmeter som de gör i England :klia:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

161A

#13 » 17:10:02, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Evrard är den bästa spruta jag har haft, jämfört med Hardi och Holder
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Nickebonne (trådstartaren)

#14 » 19:21:30, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Lindströmsprutan är en blå Lindus ihopsvetsad av Polacker :grin: :grin: . Konstruktören på Lindus startade eget tillsammans med Lindströms parkmaskiner. Lindströmssprutan BSP är inte så dum faktiskt, se bara upp för Lindströmssprutor med plockepinnramp från Evrard.

Kuhnsprutan verkade billig om man kan få den för 340', på en Amazone med motsvarande utrusning börjar priserna kring 650'. Jag har funderat på om man skulle våga köpa en väl begagnad självgångare från England nu när man ska ut och härja i 2,2 meter hög raps 5 gånger varje år. Men efter att ha läst JA Bond77s tråd om alla vedermödor med sprutan så avstår jag nog. Har inte det tekniska kunnandet, ej heller tiden som krävs för dessa tekniska underverk. Man kanske kan bygga på portalaxlar på traktorns bakaxel för att få upp den en halvmeter som de gör i England :klia:

Nej Ja-Bonds projekt hade nog sänt mig till hispan ganska omgående Som tur är har du ett bra objekt i närområdet till salu o för rätt pengar
https://www.blocket.se/helsingborg/John ... ?ca=20&w=3
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#15 » 22:03:51, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Evrard är den bästa spruta jag har haft, jämfört med Hardi och Holder

Det finns absolut Evrard rampvarianter som är betydligt bättre än äldre Hardi.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Sprutor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se