Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSprutor

hardi Commander 2800 reparationstråd

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera sprutor i detta forum

donky-kong (trådstartaren)

#1 » 16:25:08, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har lite reparationsfunderingar gällande en Hardi Commander 2800 -98 årsm. som jag tänkte lufta på forumet. En kort beskrivning av det problem jag just nu tampas med (det finns flera):

Rampens 1a sektioner stannar inte i utfällt läge. Dessa går enkelt med handkraft att knuffa fram och tillbaka (tänk "flytläge"). Min första fundering var - Internt läckage i kolvarna, men då problemet finns på båda sidor misstänker jag istället att något är galet i ventilpaketet. Nedan har jag bifogat en bild på hydraulsystemet, och ventilen som styr rampens 1a sektioner är V1. Som en ser är ventilen i opåverkat läge fri att släppa olja till tanken (flytläge). Om jag läser hydraulschemat rätt förhindras dock detta av den inringade delen bredvid frågetecknet, eller? Tolkar jag symbolerna rätt förhindras dock att ramperna fälls ihop utan att en kör någon funktion då den inringade delen är pilotstyrda backventiler (?).

Så, min fråga, sitter denna funktion inuti ventilblocket? Och om, går det att laga?

Det finns fler märkligheter på sprutan , så tänkte fylla på allt eftersom problem uppstår :skriva2:

Mvh Andreas
Bild
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul



donky-kong (trådstartaren)

#2 » 16:27:57, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=9D4xnec ... e=youtu.be


här är en kort video som beskriver problemet samt lite bilder på ventilpaketet med och utan ventil v1 samt ett foto på den härliga 90-tals reglerenheten :grin:
Bild
Bild
Bild
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

ja-bond77

#3 » 20:05:01, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en flödesdelare av kugghjulstyp somkör rampsidorna samtidigt. Kanske den är sliten? Koppla bort och prova utan? Går cylindrarna ut eller ihop vid öppning av rampen? Tror inte man kan avskriva kolvtätningarna heller...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

donky-kong (trådstartaren)

#4 » 21:07:49, 27-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När rampen är i transportläge är kolven , hm får se nu, ute!

Så du vecklar ut genom att trycka ihop kolven.

Det är en flödesventil som ska se till att båda ramperna går ut samtidigt, men den är också den enda T-kopplingen på minus sidan, så får leta upp en T-hub och testa . bra tips!
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

Turbodiesel

#5 » 00:27:05, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De tre första ventilerna sitter monterade mycket högre på basblocket, ofta sitter dubbelverkade backventiler och andra hjälpventiler sandwichmonterade (mellan riktningsventil & basplatta). Följer schemat någon form av röd tråd borde den andra (V2) ventilen vara monterad direkt, och den första (V1) ha en hjälpventil mellan sig och basblocket, liksom de sista tre (V3-V5) riktningsventilerna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

donky-kong (trådstartaren)

#6 » 21:28:11, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:De tre första ventilerna sitter monterade mycket högre på basblocket, ofta sitter dubbelverkade backventiler och andra hjälpventiler sandwichmonterade (mellan riktningsventil & basplatta). Följer schemat någon form av röd tråd borde den andra (V2) ventilen vara monterad direkt, och den första (V1) ha en hjälpventil mellan sig och basblocket, liksom de sista tre (V3-V5) riktningsventilerna.



Aha!

Jag har ju bytt V1, men har ingen aning om hur det såg ut innan (köpte den defekt). Måste kanske skaffa en sådan hjälpventil. Tackar för svaret.

/ Andreas
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

Turbodiesel

#7 » 21:48:36, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

donky-kong (trådstartaren)

#8 » 21:55:26, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta förklarar också varför det var så i helsike långa skruv på den gamla trasiga V1 :P


Fråga: Varför väljer tillverkaren en lösning med ventil + hjälpventil, istället för en ventil med rätt egenskaper (ej flytläge)?
Andreas
donky-kong
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:38:55, 08-11-2009
Ort: Västsverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1950
Valmet 565
Mowi
..och annat kul

Turbodiesel

#9 » 22:43:13, 28-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig slidventil är aldrig! 100% tät, därför monteras en låsventil ibland in för att inte få fenomen med sjunkning eller annan avdrift. I vissa fall monteras de nära cylindern för att få ett slangbrottsskydd.

Flytläget i ventilen underlättar låsventilens funktion, annars kan instängd olja öppna ventilen i vissa fall.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Sprutor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se