Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Renovering av simar jordfräs

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Oliver88 (trådstartaren)

#1 » 21:39:03, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada, jag försöker få igång en gammal simar jordfräs. Jag har gjort ren tanken, ny bränsleslang, rengjort förgasaren.
Det kommer in bensin som fyller upp flotörhuset men ändå vill den inte starta den tänder bara på startgas. har någon nån bra ide vad det kan vara som bråkar?
Innan vintern så startade den men började baktända efter några minuter för att sedan dö det hjälpte lite med full chock.
Vet någon av er här var man kan hitta kolvringar och toppackning och fräspinnar till en sån maskin?
Det kanske blev många frågor på en gång :skriva2:
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor



Oliver88 (trådstartaren)

#2 » 22:17:18, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på den gamle simarn.Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#3 » 22:26:43, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon gnista då?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Oliver88 (trådstartaren)

#4 » 22:40:55, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har du någon gnista då?
Det glömde jag ja där är gnista jag använde feltemas testlampa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#5 » 22:47:37, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den går på startgas så måste tändsystemet fungera.
Är bensinen ny och fräsch eller har den mer än ett halvår på nacken? En del tvåtaktsmotorer är ju förvånansvärt känsliga för gammal bensin. Och bensin åldras fortare om den har varit i kontakt med metaller (t ex i en plåttank) än om den har förvarats i plastdunk.

Ett möjligt fel är om vevhuset är otätt av någon anledning - t ex problem med vevaxelpackboxar eller cylinderfotspackning. Eller ev avtappningsplugg på vevhuset som har ramlat bort.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Oliver88 (trådstartaren)

#6 » 22:56:38, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Eftersom den går på startgas så måste tändsystemet fungera.
Är bensinen ny och fräsch eller har den mer än ett halvår på nacken? En del tvåtaktsmotorer är ju förvånansvärt känsliga för gammal bensin. Och bensin åldras fortare om den har varit i kontakt med metaller (t ex i en plåttank) än om den har förvarats i plastdunk.

Ett möjligt fel är om vevhuset är otätt av någon anledning - t ex problem med vevaxelpackboxar eller cylinderfotspackning. Eller ev avtappningsplugg på vevhuset som har ramlat bort.
Det var lite gammal bensin kvar i tanken jag fyllde på ca 2liter ny oljeblandad bensin så det borde vara bra. jag har själv funderat på om det är någon packning eller vevhustätning går deta att kolla utan att skruva isär maskinen? Är bara lite rädd för att det inte finns packningar till den.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#7 » 23:03:17, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en av vevaxeltätningarna är dålig brukar man se att det är oljigt och smutsigt runt den vevaxeländen. Lyckas man överhuvudtaget få igång motorn, brukar man kunna märka att gången påverkas om man sprayar startgas vid den dåliga packboxen.

Cylinderfotspackning, topplockspackning mm får man nog tillverka själv - "knacka ut" och sedan skära till av lämpligt packningsmaterial som man köper arkvis. När det gäller vevaxelpackboxarna får man hoppas att de har standardmått, så det går att t ex köpa på första bästa maskinfirma eller köpa packboxar som reservdel till en vanligare/modernare tvåtaktare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#8 » 09:52:40, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oliver88 skrev:
Mattias Petterson skrev:Har du någon gnista då?
Det glömde jag ja där är gnista jag använde feltemas testlampa.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Har du testat och bytt tändstift, kan vara gnista men inte tillräcklig stark, när motorn kommer upp i varv hänger inte stiftet med och får till följd att den misständer. Tändstift är det första jag kollar/byter när en motor trilskas.

I vinter har jag "repat" två slungor som det var det felet på, en hade jäklats sen den var ny, varit svårstartad och allmänt omöjlig, till slut startade den inte alls. Kollade gnistan, det var gnista men väldigt svag som liksom blev svagare ju längre jag körde på starten. (Elstart) Efter stiftbyte blev den som ny och kunden verkar nöjd, han har ju inte hört av sig samt att jag hör på avstånd att slungan rullar på fint.

Den andra slungan (stått ute i tre år) fick jag igång efter förgasarrengöring, gick bra under halv gas, men gasade jag mer började den tokmissa och blåste bakåt genom förgasaren, trodde egentligen inte själv på stiftproblem i detta fallet men bytte i alla fall, och sen gick slungan som den skulle. Så tändstiften kan vara orsaken till mycket trots att dom ser okej ut samt att det är gnista när man kollar.

Har du testat att ge den bensinsupar genom tändstiftshålet, startar den då och går en kort stund är det med största sannorlighet förgasarfel. En förgasare kan sitta igen i de eventuella små passagerna som är borrade i själva förgasarkroppen, brukar gå att lösa upp om förgasaren får ligga i riktig avfettning något dygn för att sen renspolas med hetvatten och blåsning med tryckluft. efter detta en riktig indränkning i alla passager med bromsrengöring och till sist en ren/torrblåsning med tryckluft.

Har man tillgång till en ultraljudstvätt så kan man med fördel använda denna.

Obs så att inga små oringar, nålventilssäten blåses bort av tryckluften.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Oliver88 (trådstartaren)

#9 » 19:46:12, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå jag har försökt att hitta tändstift på den lokala verkstaden men dem hade inte något ska köra förbi Svedala imorgon och kolla.
Jag gjorde ett komptest idag det låg mellan 2-2,5 bar är inte det väldigt lågt? Brukar det inte ligga runt 6 bar på bensinmotorer?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

Oliver88 (trådstartaren)

#10 » 19:49:13, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen Loke jag ska lägga förgasaren i avfettning för att vara säker på att den är helt ren.:)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

Oliver88 (trådstartaren)

#11 » 19:50:55, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föresten ska inte en kompmätare hålla trycket i klockan efter testet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#12 » 21:09:30, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta mig via PM, o tala om vem du är, så kanske jag kan släppa en kontakt till dig som vet mkt mer om dessa jordfräsar; uppväxt med dem.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#13 » 23:18:41, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oliver88 skrev:Föresten ska inte en kompmätare hålla trycket i klockan efter testet?

På alla kompmätare jag har använt så har det varit backventil på, man kör ju några cyckler tills kompmätaren liksom når sitt maxvärde, sen när man avläst värdet släpper man på trycket med en knapp.
En normal motor brukar inte ge mer tryck bara för att man kör längre tid, den ger bara vad den klarar av liksom. För övrigt så skulle värdet dyka direkt på kompprovaren då kolven vänder om det inte vore en backventil på dom.

Gjorde faktiskt ett komptest på min Techumse 10 hästars motor till snöslungan nu i kväll på ren nyfikenhet sen jag läst ditt inlägg och där kom jag upp i drygt 5 bar. Jag testade genom att dra i startsnöret och jag fick nog dra fyra vändor innan mätaren stannade, om det är bra eller dåligt vet jag ej, den är då oerhört lättstartad och går väldigt bra.

Viktigt att man håller full gas under testet för att den ska dra i sig tillräckligt med luft så man får ett korrekt värde, vid stängd förgasare kan motorn kvävas och därigenom får man ett för lågt värde.


Ska tillägga: Du nämner att den gick/går på startgas såg jag, det är ungefär samma sak som soppa i tändstiftshålet, går den med något av dessa så är det i regel förgasarfel. Det är skonsammare att ge den supar med bensin med lite tvåtaktsolja i när man testar och grejar än med startgas. Går fint att ha bensin i en liten plastflaska med en slang på, enkelt att nå in i tändstifthålet med slangen, du behöver heller inte dra åt stiftet hårt mellan försöken.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Oliver88 (trådstartaren)

#14 » 21:16:30, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Oliver88 skrev:Föresten ska inte en kompmätare hålla trycket i klockan efter testet?

På alla kompmätare jag har använt så har det varit backventil på, man kör ju några cyckler tills kompmätaren liksom når sitt maxvärde, sen när man avläst värdet släpper man på trycket med en knapp.
En normal motor brukar inte ge mer tryck bara för att man kör längre tid, den ger bara vad den klarar av liksom. För övrigt så skulle värdet dyka direkt på kompprovaren då kolven vänder om det inte vore en backventil på dom.

Gjorde faktiskt ett komptest på min Techumse 10 hästars motor till snöslungan nu i kväll på ren nyfikenhet sen jag läst ditt inlägg och där kom jag upp i drygt 5 bar. Jag testade genom att dra i startsnöret och jag fick nog dra fyra vändor innan mätaren stannade, om det är bra eller dåligt vet jag ej, den är då oerhört lättstartad och går väldigt bra.

Viktigt att man håller full gas under testet för att den ska dra i sig tillräckligt med luft så man får ett korrekt värde, vid stängd förgasare kan motorn kvävas och därigenom får man ett för lågt värde.


Ska tillägga: Du nämner att den gick/går på startgas såg jag, det är ungefär samma sak som soppa i tändstiftshålet, går den med något av dessa så är det i regel förgasarfel. Det är skonsammare att ge den supar med bensin med lite tvåtaktsolja i när man testar och grejar än med startgas. Går fint att ha bensin i en liten plastflaska med en slang på, enkelt att nå in i tändstifthålet med slangen, du behöver heller inte dra åt stiftet hårt mellan försöken.


Loke
Då gjorde jag lite fel jag hadde full chock och ingen gas när jag testade den. Där är en ventil på mätaren men den har hängt sig ska testa imorgon igen, får se om jag kommer upp i 5 bar som du gjorde var det med varm eller kall motor?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor

Oliver88 (trådstartaren)

#15 » 21:21:24, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här badar förgasaren och kröken mellan luftfiltret och förgasaren kröken var det flera mm med skit i så kanske fungerar den senBildBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Oliver88
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:09:33, 07-05-2013
Maskintyp: Traktor


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se