Oliver88 skrev:Föresten ska inte en kompmätare hålla trycket i klockan efter testet?
På alla kompmätare jag har använt så har det varit
backventil på, man kör ju några cyckler tills kompmätaren liksom når sitt maxvärde, sen när man avläst värdet släpper man på trycket med en knapp.
En normal motor brukar inte ge mer
tryck bara för att man kör längre tid, den ger bara vad den klarar av liksom. För övrigt så skulle värdet dyka direkt på kompprovaren då kolven vänder om det inte vore en backventil på dom.
Gjorde faktiskt ett komptest på min Techumse 10 hästars motor till snöslungan nu i kväll på ren nyfikenhet sen jag läst ditt inlägg och där kom jag upp i drygt 5 bar. Jag testade genom att dra i startsnöret och jag fick nog dra fyra vändor innan mätaren stannade, om det är bra eller dåligt vet jag ej, den är då oerhört lättstartad och går väldigt bra.
Viktigt att man håller full gas under testet för att den ska dra i sig tillräckligt med
luft så man får ett korrekt värde, vid stängd
förgasare kan motorn kvävas och därigenom får man ett för lågt värde.
Ska tillägga: Du nämner att den gick/går på startgas såg jag, det är
ungefär samma sak som soppa i tändstiftshålet, går den med något av dessa så är det i regel förgasarfel. Det är skonsammare att ge den supar med bensin med lite tvåtaktsolja i när man testar och grejar än med startgas. Går fint att ha bensin i en liten plastflaska med en
slang på, enkelt att nå in i tändstifthålet med slangen, du behöver heller inte dra åt stiftet hårt mellan försöken.
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...