Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Elstängselband - Dra smart, tips & trix

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Hobbyist (trådstartaren)

#1 » 14:32:49, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stjälper till under städdagen och varje gång vill man uppfinna något bättre utan att klåpa till det förstås. I år var det all time low på en av hagarna, kan inte alla aggregat men typiskt är väl 11000V obelastat och 8000V på upp till 5 mil inkopplat. Naturligtvis bara i teorin men nu fick jag ut som bäst 5kV direkt från aggregatet vilket dök nämnvärt ganska fort.

Denna hage är något över 1000 meter runt o tvärs gånger 3 band då som går ihop ibland som tur är.

Banden är 12-12.5mm, det bättre sortimentet med lågt motstånd, koppar och stål. 550 pengar för 500m tycker jag är ganska dyrt så om tips finns mottages det tacksamt.

Skarvar blir det efter hästars övertramp och annat otyg, dom knyts ihop ganska enkelt men finns det bättre snabbskarvar som inte innebär ett järn och 6st skruvar för varje vill jag gärna veta.

Jag tänker om man sätter tvärslå i brist på bättre ordförråd var 25 meter, är det en bra idé eller kommer aggregatet tycka att det blir stökigt då?

Rensa, hålla ordning på stolp etc begriper jag men optimerar gärna stängslet om det går =)

Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/pTF3CKth/20210516-133143.jpg
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

bonnen513

#2 » 14:50:39, 16-05-2021

vanlig slät ståltråd är det enda jag använder.

Aggregatet bryr sig inte om om du skarvar trådarna kors o tvärs.

Om du bara har 5kV vid aggregatet så borde det vara jorden som är dålig

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Hobbyist (trådstartaren)

#3 » 15:01:49, 16-05-2021

Ska absolut kontrolleras, det specifika aggregatet har tickat länge så vi fundera över skicket men oavsett måste detta motstånd till sporadiska stängslet ses över så vi börja i den änden =)

Ståltråd vet jag inte om det går hem men ska nämna det.
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

PeterR

#4 » 16:37:02, 16-05-2021

Försträckt galvad tråd är det enda som är riktigt bra. Band och rep, oavsett kvalité, håller bara en begränsad tid och dessutom sämre ledare.
Mitt tips är att låta bandet sitta kvar som ögongodis och synlighet för halvblinda hästar, men dra en galvad förstäckt tråd genom samma isolatorer.
Slå ned minst tre jordspett om vardera en meter i närheten av aggregatet. Man kan också dra en separat tråd med jord längst ned på staketet. Använd samma försträckta tråd som ovan, men fäst den med vanliga märlor. Man kan också slå ned jordspett längs staketet som kopplas till denna ledare, som självklart också sammankopplas med de tre ovan nämnda jordspett. Kolla också att alla anslutningspunkter är fräscha. Byglingar mellan trådarna här och där är bra om man har dåliga band eller rep, men saknar betydelse om man har hela ledare.

Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bonnen513

#5 » 18:58:14, 16-05-2021

Det är ju sällan det är lämpligt att slå ner jordspetten precis intil en husvägg om det är väldränerat utan då är det ju som Peter skriver bättre att låta jorden gå i undertråden till lämpligt surhål eller bäck. Tänk dock på att göra det så inte hästtjejerna kan koppla ihop trådarna, det hjälper inte att förklara hur dom ska göra, inte ens flera gånger

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#6 » 20:09:02, 16-05-2021

Några fler tips angående jordtag till elstängsel:

Om det behöver slås ner flera jordspett och i synnerhet om marken har dålig ledningsförmåga, så är det ingen mening att slå ner dem i en tät klunga. Ta ut rejäla coronaavstånd, gärna 2-3 meter mellan spetten!

Se till att alla jordspett är av samma material och har samma ytbehandling (t ex varmgalvat stål), om man blandar material kommer det att bli ett galvaniskt element av jordtaget, de mindre ädla spetten fräts bort och de mer ädla får en isolerande beläggning så de inte heller gör någon nytta. Skruvar, ledningar mellan spetten mm bör vara av samma material som spetten själva.

Sätt inte jordtaget i närheten av nedgrävda el- eller vattenledningar, jordlinor till åskledare mm. Det är bara att be om risk att elstängslet ska störa elektronik i byggnaderna eller att ett åsknedslag i stängslet sprider sig till känsliga saker inomhus.

Om det ska sättas upp yttre åskskydd till elstängslet så bör det sitta en bit ut från stängselapparaten (10-50 m) och få ett eget jordtag.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hobbyist (trådstartaren)

#7 » 00:32:40, 17-05-2021

Jättetacksam för tips & råd, underlättar alla tankevurpor som haglar i dessa sammanhang.. och övertalningsförmågan för den delen = för att kunna göra en bra insats, bekostar inte detta ur egen ficka.

Alu-tråd verkar vara skiten som gäller nu utan att trampa på någons tå. Bättre egenskaper än stål eller järn om någon vill påstå samt lättare och enklare att sätta upp. M.a.o. om någon måste anlitas är det helt bortkastat.

2mm alu sägs vara god för 75kg om jag minns rätt och värre vill säkert tjejerna inte ha det. Skarvning sägs vara enkel efter brott p.g.a. sträckning även om jag inte listat ut vilken metod som används, ännu. Ägare tillika sambo sa inte blankt nej, när det byggdes och jag var utom synhåll var det stål som gällde vilket hon sortera bort = inget jag lägger mig i. Hon är i nuläget villig att byta undre tråden mot alu så får vi se hur det utspelar sig.

Investera i en stängselfelsökare idag = mäter kV, A och pekar mot motståndet så man slipper knalla 2km för minsta lilla. En av stalltj.. nåja kvinnorna är ett chefsämne på Granngården så jag informera om deras saldoerror, stod att 5st butiker i hela landet hade den och nollbutiken jag var i hade 5st, medföljande manual endast på tyska men online åtminstone på engelska. Egentligen det enda man behöver veta är hur man ställer riktningen = V+ eller V- så man inte knallar åt fel håll.

Hon skulle försöka styra upp.
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Martin_N

#8 » 15:39:09, 19-05-2021

Vad är billigast att laga? Hästarna eller stängslet? Dvs du vill inte ha för hög brottstyrka i tråden oavsett vad du använder. Men du vill ha så lågt motstånd som möjligt.
Största fel källan brukar vara korrosion i skarvar och anslutningar eller att ledarna brännts/slitits bort.
Vi har därför börjat montera kausar på alla elrep vid grindarna just för att ledarna slits ut.
Martin_N
Fler än 100 inlägg

Hobbyist (trådstartaren)

#9 » 23:15:10, 31-05-2021

Strömledande spray måste väl finnas? Hittar dock inget och tror väl inte så mycket på mirakelprodukter men va farao, svets, magnet, kolfiber, kopparspray ja nåt skit borde väl vara en produkt? Gärna ädelt och i kombination med något nasaklister, tankevurpan var quickfix av elstängselband +/- 8000V.. vore smart.

Nej du behöver inte gå i god för en permanent fix men idén är lite lockande inför bättre åtgärd.
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Alexn72

#10 » 07:05:17, 01-06-2021

Mina rep brukar jag alltid plocka fram ledarna i innan jag skarvar eller avslutar så det blir optimal kontakt. Sen brukar jag faktiskt pressa på en rostfri hylsa i början och slutet.

Hör du att det knäpper någonstans så är det dålig anslutning..
Alexn72
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: Trädgårdstraktor

Ambj72

#11 » 09:40:23, 01-06-2021

Hur många joule ger ditt aggregat. Du bör ha lika många spett som antal joule för att få optimal jordning
Vårt ger 5,5 j och vi har 6 jordspett.

I vår vinterhagen 700m runt om /varv. 4 ledare och nedersta är luft-jord för vildsvinens skull.
Två 40mm band och 3 aluzink tråd.
Ambj72
Fler än 100 inlägg

Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskin: Case IH 956XL-91

torbjorn_forsman

#12 » 09:55:38, 01-06-2021

Nja, det där är en mycket grov tumregel. Och egentligen bara baserad på det faktum att den som köper en kraftig stängselapparat, förmodligen också har ett långt och/eller dåligt isolerat stängsel. Det är också stor skillnad på markens ledningsförmåga på olika håll. På en bra plats för jordtag kan ett enda jordspett ge lika bra jordning som tio spett på ett sämre ställe.

Ett sätt att bedöma om jordningen räcker till: Kortslut stängslet mot något väl jordat föremål (t ex nedgrävd vattenledning av stålrör) en bit bort från stängselapparaten. Mät sedan spänningen mellan stängselapparatens jordtag och elnätets skyddsjord med en stängselvoltmeter. Den spänningen bör vara under 2 kV. Med stängslet i normal drift bör man ha under 1 kV, helst under 500 V, på jordtaget. Detta oavsett årstid. Det är fullt normalt att jordtaget fungerar sämre på vintern då tjälen går djupt eller vid svår torka.

För att hitta glappande skarvar i stängslet kan man gå längs stängslet och lyssna med en AM-radio, störningarna blir starkare ju närmare glapp och gnistbildning man kommer. Det kan också vara bra att gå ut och besiktiga stängslet i mörker, lättare att se svaga gnistor då.

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

Hobbyist (trådstartaren)

#13 » 20:35:17, 04-09-2024

Bumpar gammal tråd för en fråga om.. tråd :blinkis:

Byter ut lite gammalt groll till 2.5 mm matarkabel. Jag vet att det inte behövs men finns vettiga gaffelkabelskor ämnade för ändamålet? Vilket är solid tråd, aggregat, åskledare och jordspett.
everyone was harmed
Användarvisningsbild
Hobbyist
Fler än 500 inlägg

Sverige

Toost

#14 » 13:44:46, 05-09-2024

Det finns i båttilbehörsaffärer kabelskor som är korrosionströga. Lite dyrare men bra.
Toost
Fler än 500 inlägg

Sverige

torbjorn_forsman

#15 » 18:15:24, 05-09-2024

De fungerar bra ihop med kopparledare (ev förtennade), men inte självklart ihop med galvad järntråd som ju innerledaren i kablar i elstängselsammanhang brukar vara tillverkad av. Som regel fungerar det utmärkt att bara skala kabeländen och trä in den genom det tvärgående hål som brukar finnas i polskruvarna. Finns inget hål, får man böja till en ögla.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg

Sverige
Deutz F3L514

Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap