Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vad kan dessa vagnar gå för på Blocket?

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Aqualize

#31 » 15:09:54, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande småbalsvagnen, BV33, så vill jag nog säga att de ändå kan tinga på ett pris idag, ivf i mellansverige. Lantmännen i Katrineholm hade den här i somras. Just den på bilden, hittade via google images. Hos Mascus finns inte annonsen kvar. Vill minnas att de begärde runt 18 + moms (plus-minus någon tusenlapp). Jaja säger ni, det är en handlare men den försvann från sidan strax före jag var på en av farmarauktioners gårdsauktion på ett ställe sydöst om Arboga (inte långt från Katrineholm) i somras. De hade 3 st Gisebo BV1 (pendlande boggie) och en BV33 (utan balkastargrind). Om någon rotar så kan jag säga att farmarauktioner på något konstigt vis tagit bort en hel del av objekten från den auktionen på sin hemsida. BV1:orna är med men inte BV33:an.
BV1:orna hade fått modifierade drag och jag har för mig två var i bedrövligt skick så jag inte ville köpa, en var bra men jag avstod i budgivningen p.g.a. priset. Sen kom vi till BV33:an och den fick för definitivt 15000 kr, tror det var några tusen till fastän den såg sämre ut än den hos Lantmännen (hade bara sett bilderna på den förvisso).

Tur för mig den dagen så fick jag reda på en att en bonde endast 7 km bort hade två BV1:or (med sidodörr, de nyare (?)) till salu. Vi kom överens om ett hyggligt pris för båda.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.



Aqualize

#32 » 15:49:24, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Bert
Det är sista vagnen som ska ha broms.

Det här har jag inte hittat något om (trafikförordningen).

Man får blanda bromsat och obromsat så länge bruttovikten av de obromsade släpfordonen inte överstiger bruttovikten av traktorn.
Sen håller jag med om att det rimliga är att placera bromsade sist/efter obromsade så de inte ger sig iväg på något äventyr när det panikbromsas.





Som notis:
Ser även att om man har två släpfordon och vill framföra dem i 40 km/h så måste båda bromsar som manövreras med dragfordonets färdbroms (dvs behövs bromsuttag på traktorn). Annars är det 30 km/h som gäller.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Freddejansson

#33 » 12:35:41, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådanna där är halvkluriga att få tag på, är väl samma underrede som de större boggivagnarna som Gisebo gjorde?
Skulle nog kunna vara spekulant på en eller två till rimligt pris!
Freddejansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:37, 24-02-2008
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 950 Premium 1997
Valtra X120 2003
Massey Fergsuson 6480 2009
Massey Ferguson 6495 2011
Huddig 860

LeifAndersson

#34 » 13:45:23, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min är inte till salu längre. Har beställt det som behövs för att fixa bromsar på två axlar. Det blev trumbromsar som klarar 8ton / axel. Vill ogärna köra med illröda skivor under ett halmlass!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

krokodilen (trådstartaren)

#35 » 16:16:18, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Freddejansson skrev:Sådanna där är halvkluriga att få tag på,

Skulle nog kunna vara spekulant på en eller två till rimligt pris!


Det är ganska sällan de där två påståendena går ihop något vidare,,, i alla fall på öppna marknaden.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Nickebonne

#36 » 20:03:03, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krokodilen och Jansson
Citat Leif
"På nästan alla större maskinfirmor står det någon treaxlad vagn och "anpassar" priset så den går att sälja. De byts i vart fall inte in när någon vill köpa en "riktig" balvagn längre för det går inte att betala seriöst för de med tanke på vad de kostade nya. :sad:
En här i trakten köpte två st för 15k/st från södra Sverige och vill nu bli av med minst en när de inte funkar som tänkt men blivit hänvisad att sälja den själv av handlare där han varit spekulant på en riktig boggivagn istället. :sad:
Annonserades först för 20k , sedan för 15 nu såldes den på "Bud" för "alldeles för lite" som han sade. Men det räcker utmärkt med en sådan vagn så "åt h**vete med den" tyckte han!
Det svänger fort i den branschen, en vagn som var mångas "drömvagn" för bara några år sedan är totalt ute i kyla i dag"

Ni får väl besöka närmaste maskinfirma och köpa varsin för en spottstyver.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

mats.karlsson

#37 » 10:12:58, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va inte det lite "drygt" Nickebonne? Kanske ska du jobba med hushållet i stället.
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

dimorep

#38 » 11:02:50, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att "Nickebonne" förstod (eller så vill/ville han av någon anl. inte förstå.. :???: ) riktigt vad Leif A. menade med:

På nästan alla större maskinfirmor står det någon treaxlad vagn och "anpassar" priset så den går att sälja. De byts i vart fall inte in när någon vill köpa en "riktig" balvagn längre för det går inte att betala seriöst för de med tanke på vad de kostade nya.
Och som än mer styrks / förklaras genom detta:
Det svänger fort i den branschen, en vagn som var mångas "drömvagn" för bara några år sedan är totalt ute i kyla i dag

En maskin som bytats in till då "rätt pris" (marknadsmässigt) och som sen inte blivit såld innan marknaden för de sinat, står ju då i helt fel pris hos säljaren. Har sen prisbilden på de väl "planat ut" så låter de hellre de stå några år till för att förlusten ska kunna läggas ut över längre tid. För till slut är "lagervärdet" nere i gällande marknadspris och då går de att sälja billigt utan att säljaren "blir hängd" av de som är över honom.

Tillr. lång tid (på gårdsplanan) läker även ett dåligt inbyte..! :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Nickebonne

#39 » 15:20:41, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats
Jo lite drygt var det allt, man blir ju sur när aldrig du kommer och städar o diskar.

Dimo
Jo jag förstår resonemanget om att vagnarna sjunker i pris. Däremot ty cker jag Leif är ute och cyklar angående att de står vagnar och rostar sig ner i rätt pris lite överallt. En snabbsökning på MM, mascus o blocket ger inget resultat alls hos någon handlare. Jag tror inte dessa vagnar var eller är någon storsäljare för att de är och var dyra som nya.
Att det fanns utan bromsar visste å andra sidan inte jag och det är ju helkonstigt.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

mats.karlsson

#40 » 17:07:46, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men Nickebonne, du har ju inte skrivit var du bor ännu :skratta3:
JD 1750
JD 1030
BM Viktor
mats.karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:26, 19-11-2006

ESAB LHD 400

#41 » 23:41:19, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Gällande småbalsvagnen, BV33, så vill jag nog säga att de ändå kan tinga på ett pris idag, ivf i mellansverige. Lantmännen i Katrineholm hade den här i somras. Just den på bilden, hittade via google images. Hos Mascus finns inte annonsen kvar. Vill minnas att de begärde runt 18 + moms (plus-minus någon tusenlapp). Jaja säger ni, det är en handlare men den försvann från sidan strax före jag var på en av farmarauktioners gårdsauktion på ett ställe sydöst om Arboga (inte långt från Katrineholm) i somras. De hade 3 st Gisebo BV1 (pendlande boggie) och en BV33 (utan balkastargrind). Om någon rotar så kan jag säga att farmarauktioner på något konstigt vis tagit bort en hel del av objekten från den auktionen på sin hemsida. BV1:orna är med men inte BV33:an.
BV1:orna hade fått modifierade drag och jag har för mig två var i bedrövligt skick så jag inte ville köpa, en var bra men jag avstod i budgivningen p.g.a. priset. Sen kom vi till BV33:an och den fick för definitivt 15000 kr, tror det var några tusen till fastän den såg sämre ut än den hos Lantmännen (hade bara sett bilderna på den förvisso).

Tur för mig den dagen så fick jag reda på en att en bonde endast 7 km bort hade två BV1:or (med sidodörr, de nyare (?)) till salu. Vi kom överens om ett hyggligt pris för båda.


Instämmer! Gisebo BV 3 och BV 33 är väldigt eftertraktade av foderproducenter som producerar småbalshö till hästägare. 15-18 k för en BV33 och 12-15 k för en BV3 är inget ovanligt på dessa vagnar, Jag menar då så kallade apburar. Det finns även efterfrågan på trådskaparens 10 tons Gisebovagnar av påbyggare som vill utrusta dessa med bromsar och sälja dem för dyra pengar! Skulle bli mäkta förvånad om inte TS har fått något bud på dessa vagnar från hugade spekulanter som vill "rädda" tillvaron för ägaren!

Även Gisebos BV 1 och 2 finns det efterfrågan på om priset är det rätta! Givetvis är marginalerna små för företagare som lever på att köpa och sälja dessa vagnar.
Det är bättre att veta lite om mycket, än att veta mycket om lite!
ESAB LHD 400
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:59:36, 01-02-2010
Ort: Jämtland
Sverige

krokodilen (trådstartaren)

#42 » 11:15:46, 16-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppföljning då.

Vagnen med lite sämre golv gick för 30 000:- & den bättre gick någon månad senare för 50 loppor.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se