Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Klippare som jag tror går åt fel håll!

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

63an

#16 » 09:13:58, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får ni förklara bättre för att alla ska förstå problemet :svettas:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



kimmen

#17 » 09:27:12, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag inte vara elak mot dig, men som jag ser det så är det mesta fel på din klippare, ett amatörbygge
Tror heller inte att man svetsar fast klippkniven med fästet är rätt från början
Om du vill ändra rotation så skruva isär vinkelväxeln och se om det går att vända (med risk för oljeläckage)

Nej, fortsätt att klippa som det är, den är inte värd att lägga ner arbete på, det är därför tidigare ägaren sålde den när han upptäckte alla fel...

Innan du bryter sönder den helt, så sätt en kedja i stället för järnen till bakre fästet, någon skrev det tidigare...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

outback

#18 » 10:04:19, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man vända rotation på knivarna borde det väl gå att bara "vända " remmen. Så istället för ligga som ett L så blir det bakvänt L?
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Småländare

#19 » 10:50:55, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart är Bill och Bull här :vissla:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

senmathal (trådstartaren)

#20 » 14:45:04, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:Begreppsförvirring
Klipper gör den inte. Det fordras ett motskär till det. Jfr cylinderklippare.
Skär gör bara den korta sidan; vinklad mot rörelseriktningen. Jfr en rätt använd lie.
Resten hugger.

Men prova att vända kniven och se om det blir skillnad.
Blir det bättre:
Om växeln har pinjong och krondrev så kan man kanske vända det om, som ja-bond var inne på.

Fungerar det dåligt idag?


Så då tar jag för givet att då vi andra säger gräsklippare åt en vanlig rotorklippare så säger du gräshuggare. Förstår inte om du försöker vara rolig eller spydig i dina inte allt för roliga och helt onödiga kommentarer. Den tonen har jag inte stött på här på forumet men jag ser att du är ganska ny som medlem. Är det tillåtet att röra till det lite i din värd. Och ja knivarna går medsols, jag skrev fel vilket verkar vara ett stort problem för dig.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 14:54:25, 09-07-2014, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#21 » 14:47:35, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Nu vill jag inte vara elak mot dig, men som jag ser det så är det mesta fel på din klippare, ett amatörbygge
Tror heller inte att man svetsar fast klippkniven med fästet är rätt från början
Om du vill ändra rotation så skruva isär vinkelväxeln och se om det går att vända (med risk för oljeläckage)

Nej, fortsätt att klippa som det är, den är inte värd att lägga ner arbete på, det är därför tidigare ägaren sålde den när han upptäckte alla fel...

Innan du bryter sönder den helt, så sätt en kedja i stället för järnen till bakre fästet, någon skrev det tidigare...



:smile: :smile: Fråga min fru vad jag säger om den. Det är mycket elakare saker men nu är det den jag har och tänkte jag skulle försöka få den användbar om det går. Nu fungerar den väl hjälpligt redan nu och den får nog vara som den är. Menar du kedja till tryckstången eller även till dom nedre fästena.

Som jag redan skrivit så har jag öppnat på locket till vinkelväxeln men det ser inte ut som om det går att flytta drevet.

/Mats
Senast redigerad av senmathal 14:53:00, 09-07-2014, redigerad totalt 1 gång.
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal (trådstartaren)

#22 » 14:50:04, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:Vill man vända rotation på knivarna borde det väl gå att bara "vända " remmen. Så istället för ligga som ett L så blir det bakvänt L?


Den går nog tyvärr åt samma håll ändå..

/Mast
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Holger

#23 » 14:55:48, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:
Småländare skrev:Begreppsförvirring
Klipper gör den inte. Det fordras ett motskär till det. Jfr cylinderklippare.
Skär gör bara den korta sidan; vinklad mot rörelseriktningen. Jfr en rätt använd lie.
Resten hugger.

Men prova att vända kniven och se om det blir skillnad.
Blir det bättre:
Om växeln har pinjong och krondrev så kan man kanske vända det om, som ja-bond var inne på.

Fungerar det dåligt idag?


Så då tar jag för givet att då vi andra säger gräsklippare åt en vanlig rotorklippare så säger du gräshuggare. Förstår inte om du försöker vara rolig eller spydig i dina inte allt för roliga och helt onödiga kommentarer. Den tonen har jag inte stött på här på forumet men jag ser att du är ganska ny som medlem. Är det tillåtet att röra till det lite i din värd. Och ja knivarna går medsols, jag skrev fel vilket verkar vara ett stort problem för dig.

/Mats

Luuugn, det är säket inte illa/elakt menat!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

outback

#24 » 14:58:50, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

senmathal skrev:
outback skrev:Vill man vända rotation på knivarna borde det väl gå att bara "vända " remmen. Så istället för ligga som ett L så blir det bakvänt L?


Den går nog tyvärr åt samma håll ändå..

/Mast

Ja, tänkte fel... Skyller på 30 gradig värme
senmathal skrev:
outback skrev:Vill man vända rotation på knivarna borde det väl gå att bara "vända " remmen. Så istället för ligga som ett L så blir det bakvänt L?


Den går nog tyvärr åt samma håll ändå..

/Mast
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Småländare

#25 » 15:08:10, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Så då tar jag för givet att då vi andra säger gräsklippare åt en vanlig rotorklippare så säger du gräshuggare. Förstår inte om du försöker vara rolig eller spydig i dina inte allt för roliga och helt onödiga kommentarer. Den tonen har jag inte stött på här på forumet men jag ser att du är ganska ny som medlem. Är det tillåtet att röra till det lite i din värd. Och ja knivarna går medsols, jag skrev fel vilket verkar vara ett stort problem för dig."

Det är väl snarare så att det är du som har problem med åt vilket håll de snurrar. Det står redan i rubriken.
Jag har bara försökt att reda ut vad saken gäller och då måste man utgå från fakta.
Det jag påstått är tekniskt korrekt och ett försök att hjälpa dig.
Flera av inläggen har varit tokiga eller snurriga; om du kan acceptera ordleken.
Det är viktigt att ha klart för sig funktionen - språk är inte alltid konsekvent och logiskt. Men teknik bör vara det.

En del tycker att du skall skrota - det är väl inte en lösning på en teknisk utmaning?
Så åter igen, vad är det som inte fungerar.

Beträffande tonen så är ditt utfall inte något föredöme.
Det bygger på ett misstag och en missuppfattning - hos dig och som du tydligen har svårt att ta.
En lättsam ton eller skämtsam - det finns olika uppfattningar tydligen :sad: :grin:
Tagga ner och se till sakfrågan :bira:
:shake_hands:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

kimmen

#26 » 15:34:24, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gilla läget tycker jag du gör rätt i. Kedjan skall sitta slakt från tryckstången och till bakre fästena, då följer klipparen backen (ta bort plattjärnen)

Överförs kraften från vinkelväxeln till utsidan av drivremmen? Om det gör det, kanske det går att vrida remmen så att kilfunktionen fungerar, jag kanske ser fel..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

63an

#27 » 16:14:16, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas att ni inte får solsting :mrgreen: Men faktiskt som den hittills ser ut så har med/moturs ingen som helst betydelse :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

senmathal (trådstartaren)

#28 » 19:25:16, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småländare skrev:"Så då tar jag för givet att då vi andra säger gräsklippare åt en vanlig rotorklippare så säger du gräshuggare. Förstår inte om du försöker vara rolig eller spydig i dina inte allt för roliga och helt onödiga kommentarer. Den tonen har jag inte stött på här på forumet men jag ser att du är ganska ny som medlem. Är det tillåtet att röra till det lite i din värd. Och ja knivarna går medsols, jag skrev fel vilket verkar vara ett stort problem för dig."

Det är väl snarare så att det är du som har problem med åt vilket håll de snurrar. Det står redan i rubriken.
Jag har bara försökt att reda ut vad saken gäller och då måste man utgå från fakta.
Det jag påstått är tekniskt korrekt och ett försök att hjälpa dig.
Flera av inläggen har varit tokiga eller snurriga; om du kan acceptera ordleken.
Det är viktigt att ha klart för sig funktionen - språk är inte alltid konsekvent och logiskt. Men teknik bör vara det.

En del tycker att du skall skrota - det är väl inte en lösning på en teknisk utmaning?
Så åter igen, vad är det som inte fungerar.

Beträffande tonen så är ditt utfall inte något föredöme.
Det bygger på ett misstag och en missuppfattning - hos dig och som du tydligen har svårt att ta.
En lättsam ton eller skämtsam - det finns olika uppfattningar tydligen :sad: :grin:
Tagga ner och se till sakfrågan :bira:
:shake_hands:


Ok! Jag taggar ner, tar till mig ditt goda föredöme och håller mig till sakfrågan.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Fredrik_

#29 » 21:49:08, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Den konstruktionen av klippare (rotor-) fungerar ju lika bra oavsett det sitter 'kniv', snöre, kedja eller hydraulslang under och snurrar!
Och gräset slås/slits av i olika utsträckning. Syns tydligt på de gula toppar som stråna får efter bearbetningen.
Slåtterbalk (med motgående kniv/fingrar då) resp cylinderklippare de enda som just klipper, om det nu ska vara viktigt i samanhanget.
(Man 'vevar ner' fönsterna i bilen också, fast man bara trycker på en knapp.. Gamla talesätt följer med i tiden)
:back_to:

Vinkelväxeln; Vad händer om man plockar ur den ingående axeln och får den att istället komma fram ur luckan (=byter plats) som idag pekar bakåt, samt vänder runt aggregatet.
Även om det nu var påstått att det är fel håll att ha det på....
(Finns väl aggregat till g:a Stiga där mittenkniven sitter mellan framhjulen..)
:rock_on:
(Både Bill och Bull verkar redan finnas med) :djaevul:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bonnen513

#30 » 21:59:40, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Gilla läget tycker jag du gör rätt i. Kedjan skall sitta slakt från tryckstången och till bakre fästena, då följer klipparen backen (ta bort plattjärnen)

Överförs kraften från vinkelväxeln till utsidan av drivremmen? Om det gör det, kanske det går att vrida remmen så att kilfunktionen fungerar, jag kanske ser fel..


Eller sätt en kedja istället för tryckstången
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se