Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Självbindare/Lättbindare JF

22 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

dimber

#16 » 10:58:02, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har de jag har liggande också. Smalare än livremmar.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor



dimber

#17 » 12:20:05, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina dukar är 1270 mm breda. Har läderremmarna kvar.
dimber
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:44:59, 05-02-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Gravity tvåhjulstraktor

Tjornbo (trådstartaren)

#18 » 10:42:10, 30-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering.
Den danskjävel som skrivit ihop manualen måste ha inmundigat rejält med både Tuborg och Gammeldansk innan den skickades till tryck och översättning till svenska.
Visserligen är det en tecknad glad gubbe som visar hur man skall dra garnet för att ladda självbindaren. Men antingen är jag dum i huvudet på riktigt eller så är manualen skriven på det sättet att tillverkaren förutsätter att innehavaren av maskinen redan vet hur allt fungerar.

"Knytaren göres klar till arbete på följande sätt: Man drager fram ca. 1 m garn igenom nålsögat, utlöser knytarmekanismen genom att trycka tillbaka avtryckaren (5019 fig. 54) och vrida utkastar- och knytaraxel en gång runt medan man håller bindgarnet spänt med vänster hand. Bindbordet ställes så långt fram, att man kommer åt garnburken. Vid nålens spets skall man alltid kunna draga fram bindgarnet med två fingrar. Dragkraften får vara högst 3-4 kg..."

Jaha, det låter ju enkelt. Skall man stå på höger eller vänster sida om bindaren? Det logiska vore vänster sida så jag körde efter det. Sisalgarnet stoppade jag i garnburken och drog fram garnet till första hålet. Det var lätt att hitta. Andra hålet var också lätt att hitta.

Bild

Sedan....dra genom nålsögat...mot duken till? Det ser så ut på bilden ..
...utlös sedan avtryckaren och dra runt utkastar- och knytaraxeln....
Det snurrade runt, nålen kommer upp med garnet, lägger garnet i garnhållarskivan, går runt axeln, nålen går ner....garnet går av.
Laddar igen, garnet går av, laddar igen, garnet går av, laddar igen, garnet går av. Helvete! Undersöker att garnet är korrekt spänt och inte fastnar någonstans.
Läser manualen, igen, och igen, och igen. Försöker förstå vad jag gjort för fel.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Jag struntar i knytaren och börjar att dra av duken och montera den åt andra hållet, så att den lösa flärpen dras med i rätt riktning.

Drar sedan ut bindaren med traktorn och hålbom. Sätter dragarmarna längst till vänster och bindaren i hålbommens vänstra hål. Då blir ekipaget 40-50 cm smalare på vägen. Annars blir det skörde-läge och traktorn + bindaren tar upp hela vägbanan.

Bild


Letar reda på resten av kraftaxeln och stoppar den i bindarens axel...jaha, den var för kort om jag har bindaren i hålbommen.
Lyfter om bindaren och sätter den i lantbruksdraget istället. Nu var axeln för lång för att passa på traktorn. :klia:

Hm, hm, hm.
Jag hämtar förlängningsdraget som efter 50 års vila på ett ränne har kommit till användning till MF 14-pressen. Den kanske funkar till bindaren?

Bild

Det fungerade bra. Kraftaxeln passar och jag drar igång bindaren för första gången. Duken snurrar på tomgång utan problem. Kniven går som den skall. Haspeln snurrar.
Jag sätter mig på bindaren och testar lite olika inställningar. Knytaren fungerar fortfarande inte, garnet går av hela tiden.

Stänger ner för kvällen.

Nästa dag tar jag mig tiden att kolla knytaren igen, och igen, och igen. Tillslut sticker jag in huvudet försiktigt bredvid nålen och snurrar allt sakta, sakta.
Aha! Det är ett spår i nålen, garnet måste löpa där. Men det löper lite fel....drar upp nålen lite till.
NÄMEN TITTA DÄR! Ett hål i längre ner på nålen!

Bild

Drar igenom garnet nere och uppe på nålen, utlöser mekanismen.
Vad tusan, snöret gick av igen. Nääää, vänta.

Bild

Bild

Bild



Sedär ja...Prövar igen, och igen, och igen. Laddar med hö.

Bild

Bild

Bild



Testar att dra igenom en gammal filt.

Bild



Stänger ner för dagen och åker hem.
Nästa dag slutar jag lite tidigare från jobbet, kör hem och byter om, upp till gården. Kopplar på allt och kör upp till test-havren.
Grindhålet var för smalt, så jag hade varit uppe innan med fyrhjuling + griplastarkärra och breddat stengärdesgården.

Nu ska vi se...

Bild

Ställer in bindarens skärbord, haspel och bindbord på en höft, hoppar in i traktorn och startar kraftöverföringen.
Jag kör lite ner i havren, vad händer? Haspeln matar säden lätt bakåt, kniven skär av, duken matar säden mot bindbordet, knytaren....laddas....
Kom igen då.....avtryckaren löses ut.....inget händer?! Faaaan....jo, nu! Jaaa, neken/kärven kastas ut!
Jag stannar traktorn och går bak mot en nek som är knyten och klar! Hurra!!!! :grin:

Bild

Jag kör lite till innan jag märker att duken inte snurrar längre.
Jaha, läkten som håller kapell-stropparna har blivit avbryten där kroken till stroppen sitter. Klent trä, gammal duk.
Duk-rullarna snurrar men inte duken. Tar tag och rycker till...duken snurrar ett varv, den avbrytna läkten bromsar upp duken.
Hämtar en hammare och klappar till läkten så att den går av, tar bort det avbrytna träet och lägger i traktorn.
Duken snurrar bättre nu men man måste vara snabb att dra igång den för hand när den stannar, snabbt in i traktorn och få upp varvet.

Manualen berättade att 5 Km/h var optimal hastighet, men vågar inte köra så fort när duken inte mår bra.

Bild

Bild

Bild


Morsan kommer ner med min son och dotter som ville titta på. Pojken fick åka med med stränga förmaningar om att ha fötterna på rätt plats så att de inte fastnar i knytar/utkastaraxeln när den löser ut. Jag knöt skorna extra hårt och stoppade ner skosnörena.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det gick inte att köra så mycket längre, duken krånglade. Jag ställde upp nekarna, hade först tänkt att trä dem på hässje-stolpar, men det var sent på kvällen etc etc.

Tillbaka på gården kollade jag stropparna som höll ihop duken.
De satt kvar som de skulle. T om originalgummibandet (det enda som höll) satt kvar.

Bild


Jag ska försöka laga duken. Limma, sy och förstärka med ny duk eller metall kanske? Öljetter...

Bredden är mellan 115 - 116 cm. Genomsnitt 115,5 cm.
Längden är ungefär 290 - 291 cm.

Bild

Bild


Läkten är 2 cm bred och det är 20 cm mellan varje läkt.

Bild

Bild



Så nästa steg blir då att få ordning på duken och försöka ta resten av havren, för att till sist köra nekarna i stifttröskverket och rensverket.
Skriver allt som oftast på min blogg: tjornbo.wordpress.com
På bloggen finns det bla renoveringar av lite olika maskiner.

11 personer gillar det här inlägget.
Tjornbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:39, 13-05-2016
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -49, Grålle -56, MF 135 -69, MF 135 -77

Håkan Frid

#19 » 08:01:23, 03-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat. :-)
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Stridis2

#20 » 08:45:44, 03-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den självbindare jag arbetade med sydde man nya dukar till, med nytt trävirke. Sedan slapp man alla problem relaterat till dukarna i alla fall. Våra dukar hade inga öljetter så vitt jag minns, men det är nog nästan 15 år sedan... :vissla:
I vilket fall som, snyggt jobbat!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Tjornbo (trådstartaren)

#21 » 13:46:32, 24-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering.

En kapellmakare har sytt en ny duk åt mig. Någonslags kevlar-plast-presenning-väv. Samma typ som sitter som presenningar på tågvagnar.
Som läkt blev det metall i rätt dimentions, nitat samt med starka krokar och öljetter.
Jag har monterat duken och provkört, men det är en mutter som tar i och stannar duken.
Felsökningen visar att den ena trärullen som duken snurrar över inte är helt rak längre. Rullen har slagit sig en smula därför tar läkten i muttern på bulten som håller torpetväggens höjd, på vartannat varv. Jag skall ersätta bulten med en vagnsbult istället för att få ner höjden.


Bild

Bild

Bild
Skriver allt som oftast på min blogg: tjornbo.wordpress.com
På bloggen finns det bla renoveringar av lite olika maskiner.

5 personer gillar det här inlägget.
Tjornbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:12:39, 13-05-2016
Ort: Tjörn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle -49, Grålle -56, MF 135 -69, MF 135 -77

Gauranga

#22 » 20:57:02, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag har själv fått en JF Z5B och skulle vara tacksam om man kan ladda ner manualen! Var hittade du din? :help:
Gauranga
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:33, 06-04-2022
Ort: Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Victor Case 844 xl


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se