Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Drag till Grålle

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Wallan (trådstartaren)

#1 » 22:39:53, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kloka!

Har en fråga om drag till Grålle. Verkar ju finnas lika många lösningar som Grållar. Jag har kört med en gammal vanlig släpvagn och 50mm-kula monterad på grållen. Nu är jag dock spekulant på en äldre men rätt så smidig skogsvagn. Lastar mer och har stel axel. Den har dock gaffeldrag. Vagnen alltså.

Vågar jag dra den fasthängd med en bult/tapp direkt i det T-järn/platta som sitter monterat under bakaxeln på Grållen? Kolla bilderna så ser ni vad jag menar. Kommer rörligheten i vagnen bli rätt så att det går att svänga? Känns som axeln borde ha suttit på något liknande den platta som kulan är monterad på så att det kommer lite längre bak och finns svängmån. Eller att det skulle ha suttit en ring/ögla på traktorsidan om vagnen har gaffeldrag så att den kan svänga... Eller? Jag är så pass novis att jag inte har någon aning.

Så, förlåt en möjligen dum fråga - men är det bara att tuta att köra på de grejer jag har (Dvs ta bort kulan och sätta vagnen direkt i traktorn enligt nedan?) Eller vad behöver jag annars fixa för att kunna köra med vagnen?

"Plattan" som sitter monterad i traktorn:Bild

Gaffeldraget på vagnen:

Bild

Hur jag tidigare dragit vagn, med kulan:
Bild
Wallan
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:20, 10-04-2017
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



Galne

#2 » 22:53:48, 10-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en dragbalk som skall sitta i lyftarmarna för grålle, får du upp och bak vagnen lite. Finns även lyft avlastnings järn för trepunkten


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Henrik_N

#3 » 08:14:58, 11-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var försiktig med att hänga en vagn i bommen som sitter i lyftarmarna!
Vid belastning så långt bakanför bakaxeln behövs inte så tung last för att du ska tappa styrförmågan, framhjulen lättar från marken med risk för överstegring.
Börja med att koppla vagnen i draget på första bilden och se hur det funkar.
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!

1 person gillar det här inlägget.
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se