Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Efterredskap kultivator

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Scania bonden (trådstartaren)

#1 » 10:32:48, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går å funderar så smått på att slå till på nån kultivatorhistoria. Det finns ju en uppsjö av efterredakap. Har i dag en konventionell Carrier med enkel stålvält, funkar bra på allt utom när vi kör i plöjet på lättjord, är ffa ute efter att trycka ner sten och Majsstabbarna som blir kvar efter skörd. Hur funkar dom andra ? Typ Soilrunner, å gummirullen? Jag har kollat på Väderstad, Amazone, Horsch, Kverneland å Lemken utan att bli så mycket klokare. Själva pinnen å dess upphägning känns mest som en smaksak, men det är ju till stor del efterredakapet som är grejen, sen behöver det kanske vara nåt som jämnar till lite mellan pinnar å vält också?
Tanken med kultivatorn är stubbearbetning innan plöjning, e.v att köra istället för plöjning t.ex efter Raps, inte att överge plogen, Carriern får också bli kvar, känns bättre med tallrikar på vallbrott.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)



Scania bonden (trådstartaren)

#2 » 22:10:57, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

He-va? Nån som har erfarenhet? Känns som att det är mycket blötjärn i Dansk metallslöjd.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

gaffa

#3 » 22:16:28, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Danska maskiner är gjorda för att fungera men inte för att användas.
Carrier är ett tallriksredskap för mig och ingen kultivator. Favoriten bland kultivatorer är Swift, lämnar en perfekt och helt jämn såbädd efter sig beroende på tät pinndelning och mycket bra efterredskap.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Khan

#4 » 22:21:29, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en He-va megadan. Vingskärskultivator, med en ribbvält sist. Tycker den gör ett bra jobb, ställer man in tallrikarna ordentligt så blir det helt slätt efter... Har inte märkt att det skulle vara dålig kvalite gällande hållbarhet, men har heller inga tunga jordar.
Jag har kört utan plog i flera år nu med kultivatorn istället, brukar köra två gånger på hösten och en gång på våren innan harvning och sådd.
Har man bättre harv och såmaskin än mig så kan man säkert skippa körningen på våren. :smile:

/Henrik
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

Scania bonden (trådstartaren)

#5 » 22:30:46, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är ribbvälten bland stenar? Hade en vanlig harv en gång i tiden med ribbvält, å jag kan garantera att det inte finns ett nöjesfält på Guds gröna jord som låter lika mycket som denna.....
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Khan

#6 » 09:20:21, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet faktiskt inte hur det är att köra i steniga marker, är väldigt förskonad själv..
Men eftersom det är ribbvälten som sköter arbetsdjupet så är det mycket vikt på den. Det är en ganska grov konstruktion med gissningsvis 30 mm rör i ribborna. Jag har oxå haft harv med ribbvält bak och vet hur illa det kan låta, har aldrig märkt några sådana oljud från He-van.
En irriterande detalj på He-va är att utjämningstallrikarna sitter på ramen, så ändrar man arbetsdjupet måste man ändra tallrikarna. Kan ta en stund att få till. Tittar man på kongskildes modell som är snarlik så sitter tallrikarna fast på armarna till ribbvälten. Borde följa ett ändrat arbetsdjup bättre inbillar jag mig...
Sen har väl de flesta tillverkare såna här redskap i sin produktion numera...

/Henrik
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se