Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Claas Markant 51 hårdpress - reparations handbok

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Bert Johansson (trådstartaren)

#1 » 08:38:25, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Skulle behöva hjälp med en reparations handbok till en Claas Markant 51 hårdpress, har 2 problem. 1- Slirkoppling löser ut på kraftuttagsaxeln hela tiden, har hittat sprängskisser men inget sätt att ta isär den, någon som vet? 2-Press kolven når ej ändläget så brytbulten går direkt, det verkar som något metalliskt lagt sig emellan som hindrar kolven, Någon som vet hur man får ut Presskolven?
Bild
Bild
Bert Johansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:42:05, 18-08-2010
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Claas Markant



Lars_karlsson

#2 » 08:43:40, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det hade varit min Ihpress så hade nålarna åkt upp i presskanalen , då hoppar det fram ett stopp , så kolla nålarnas läge,
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Bert Johansson (trådstartaren)

#3 » 08:45:39, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter ju troligt, skall kolla, tack för snabbt svar
Bert Johansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:42:05, 18-08-2010
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Claas Markant

bert

#4 » 19:31:38, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Presskolven dras ut bakåt

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

EE

#5 » 01:57:34, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bert Johansson skrev:Hej, Skulle behöva hjälp med en reparations handbok till en Claas Markant 51 hårdpress, har 2 problem. 1- Slirkoppling löser ut på kraftuttagsaxeln hela tiden, har hittat sprängskisser men inget sätt att ta isär den, någon som vet? 2-Press kolven når ej ändläget så brytbulten går direkt, det verkar som något metalliskt lagt sig emellan som hindrar kolven, Någon som vet hur man får ut Presskolven?
Bild
Bild

Det du skriver här innebär att maskinen aldrig kan göra ett komplett kolvslag. Är detta korrekt?
Slirkopplingen skall ge sig vid ett visst vridmoment. Försöker du pressa rått hö? I så fall är det normalt med slir och problem. Pressen är gjord för torrt hö.
Du behöver inte plocka ut presskolven för att lösa problemet. Troligen har du för stort avstånd mellan kniven och mothållet samtidigt som båda saknar egg, dvs är slöa.

Beskriv torrhalten på det du försöker pressa så kan jag komma med utförligare instruktioner.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Bert Johansson (trådstartaren)

#6 » 08:47:32, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra förklaringar, jag skall förklara förloppet tydligare, Presskolv problemet är en press och slirkopplingen är en andra press. Det började med att jag missade en bal i en sväng som lade sig olyckligt i nästa sträng som jag missade varvet efter så den matades in i press 1, (presskolv problemet). Jag bytte brytbulten och körde ett halvt lass sedan gick brytbultarna på direkten så då var det slutkört så vi lånade grannens Markant 51a som redan hade ett känt fel med slirkoppling men som funkade för det mesta men den gav också upp till slut. Höet är torrt och fint, lagom strängar för inmatning.

Jag laddade ned en manual på markant 41 och det skall tydligen finnas en kolvspärr som skall rädda nålarna om något hårt matas in, det bör vara liknande på markant 51 hoppas jag, skall börja med att titta på detta
Bild

Men hur får man isär slirkoppling på kraftuttags axeln? OBS sprängskissen är ifrån en markant 41
Bild
Bert Johansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:42:05, 18-08-2010
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Claas Markant

Bert Johansson (trådstartaren)

#7 » 08:50:47, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta, glömde svara på din fråga, presskolven gör inte fulla kolvslag, uppskattar att det saknas 10-15cm och det är ett klockrent metalliskt stopp därför hoppas jag att Markant 51 har samma typ av kolvspärr som beskrivs i manualerna på Markant 41.
Bert Johansson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:42:05, 18-08-2010
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Claas Markant

EE

#8 » 09:06:46, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den maskin som går mot ett klockrent metalliskt stopp kan stora drivkedjan ha kuggat över på! Det finns anvisningar i instruktionsboken hur den skall ställas in, i korthet ställer man in kolvrörelsens vändläge så att detta är synkroniserat med nålarna.
Det är relativt lätt att se över och åtgärda, bara att slacka på kedjan och lägga tillbaka i rätt kugg.

Det finns en spärr som skyddar nålarna om maskinen hamnar i osynk, det är den som stoppar.

Egentligen borde en maskin aldrig kunna kugga över eftersom brytpinne eller slirspärr borde ge sig innan. Trots detta har jag behövt åtgärda maskiner som hamnat i osynk av sig självt...

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se