Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Hemmabygge av spannmålskapell

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Nickebonne (trådstartaren)

#16 » 19:44:54, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filip larsson skrev:Jag bockade bågar av rör gärna täckt fram och bakstam de längsgående rören ska vara insydda i pressningen annars så studsar spannmålen ur när du tankar ur tröskan och träffar rören. Tänk även på och göra bågarna tillräckligt höga så att du kan lägga råge på lasset utan att den blir högre en bågarna samt även ett stop som pressningen villar emot hoprullad.
På våran lastbilsbakände så är det ett rör insytt på mitten och ett efter kanten till en lång vev så man kan stå på backen och rulla av presenningen.
Du ska även ha många stroppar på sidorna eller spännband så pressningen inte fladdrar när du kör på väg.
De flesta lastbils kabel har rep insytt fram och bak så det borde ju funka till det här också.

Bilder skulle smaka bra
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



gaffa

#17 » 20:47:36, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
gaffa skrev:Fler bilder kommer. Jag går upp på den hemgjorda plattformen framtill och stoppar i veven i rhs profilen i nedankanten på kapellet och vevar över till andra sidan. Veven syns nedstoppad till vänster om det övre handtaget på framstammen. Fördelen med dessa vagnar är att inget långt drag på vagn 2 behövs och att man klarar backa med två vagnar med god precision.


Men en nackdel är väl om man inte tänker sig för var man parkerar eller om man vill vända med lass på åkern. Är det supersingeldäck? Och vad drar du ekipaget med ?


Jag brukar undvika att vända med 55ton vete på dessa vagnar i fält och även med de andra vagnarna när de är lastade :grin: Fältegenskaperna är mycket bra har aldrig lyckats sätta dem däremot har jag satt en hel del lb-släp och andra vagnar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#18 » 14:56:13, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några mörka bilder till Göran E.

Bild
Bild
Bild
Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Filip larsson

#19 » 18:17:53, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:
Filip larsson skrev:Jag bockade bågar av rör gärna täckt fram och bakstam de längsgående rören ska vara insydda i pressningen annars så studsar spannmålen ur när du tankar ur tröskan och träffar rören. Tänk även på och göra bågarna tillräckligt höga så att du kan lägga råge på lasset utan att den blir högre en bågarna samt även ett stop som pressningen villar emot hoprullad.
På våran lastbilsbakände så är det ett rör insytt på mitten och ett efter kanten till en lång vev så man kan stå på backen och rulla av presenningen.
Du ska även ha många stroppar på sidorna eller spännband så pressningen inte fladdrar när du kör på väg.
De flesta lastbils kabel har rep insytt fram och bak så det borde ju funka till det här också.

Bilder skulle smaka bra
Bilder kommer

Skickat från min S40 via Tapatalk
Filip larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:06, 21-01-2010
Ort: eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 343 90
valmet 2005 88
valtra/valmet 8550 hitech 99
valtra t151e hitec 07
john deer 2130
claas lexion 540 25fot
case puma 225
case mxu 140
volvo l50c

Khan

#20 » 15:04:30, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant detta. I princip alla har väl krångel med dessa presseningar. Ingen som sneglat på hur asfaltskörarna gjort? Någon form av tvådelat kapell som viks åt sidorna med någon form av länkage. Verkar väldigt smidigt tycker jag, o väven sitter fast så inga problem med fladder. :grin:
Khan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:01:07, 18-09-2016
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 6750
Valmet 705
Sampo 690
Shibaura CM284

bert

#21 » 17:05:50, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1a YT klipper är väl me el mindre som dom har på flisbilarna
Metsjö har med nåt liknande fast längsled
Förr när lastbilar hade kapell så hade dom en typ fjäder insydd i kapellet i bakänden så när man lossade stroppen så rullade det upp/ihop sig
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Alrik

#22 » 17:09:53, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Khan skrev:Mycket intressant detta. I princip alla har väl krångel med dessa presseningar. Ingen som sneglat på hur asfaltskörarna gjort? Någon form av tvådelat kapell som viks åt sidorna med någon form av länkage. Verkar väldigt smidigt tycker jag, o väven sitter fast så inga problem med fladder. :grin:


Visst vore de nice att ha typ flisbilskapell, spannmålsbilstak. Dock faller de pga de inte blir ett rimligt pris på den lösningen samt att dom lösningarna ofta är hydrauliska.

Många kör ju även med allt från äldre lastbilsbakändor, gisebo från 70-talet fram till flång nya grejer. Medför ju bredder från dryga 2m till 2,6m.

Själv kan jag tänka mig att betala 5-6k per kärra för en rullkapellslösning där jag själv tillverkar bågar och skruvar ihop de hela. Egentligen bara köper in själva presseningen samt järn för att göra ställningen av. En del järn finns ju även redan som kan användas.


Ni som redan har byggt rullkapell använder ni aluminiumrör och profiler till själva rullningen? Känns som ett järnrör blir grovt för att få till stadgan?

Edit:
Aluminium var ju inte så snordyrt som jag trodde enligt BE Group prislista för 2016. Ett fyrkantsrör på 50x50x4 bör hålla bra att både spänna ner pressen samt att rulla upp på. Väger 12kg för 6m och kostar 60kr/kg. Ett stödrör på mitten borde 20x3 hålla, 2,5kg och 60kr/kg. Räknar att ha en tre bågar totalt, dvs fram, mitten och bak.

Om man tittar på rapiden så är nog stödröret vekare men hellre lite överdimensionerat än vekt. Att gå ner 1mm i tjocklek till 50x50x3 spar man in knappt 2,5kg och då 150kr. Lite marginalpeng enligt mig. Kan iofs vara bättre med ett rektangulärt rör som minskar risken att röret snurrar i pressen...
Senast redigerad av Alrik 17:39:34, 09-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Michael Meier

#23 » 17:33:07, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#24 » 20:59:07, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Önskar mig bilder på alla olika lösningar som finns. I mitt fall är det enklare mekaniska lösningar som är mest av intresse.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#25 » 21:53:01, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har likadana kapell som gaffa. Tänk på att montera fast det uppå lämmens kant, inte ner på sidan (på den fasta sidan). Eller vill ni har ett års grobarhetsprov på hjul så sätt de ner på lämmens kant har prövat det också :smile:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

1 person gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#26 » 22:36:57, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är din vagn en såmaskin så har du nog varit ganska snål med bultarna. (En insydd rhs profil måste givetvis finnas även på den fastbultade sidan)
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#27 » 18:24:17, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle önska lite detalj bilder
Känner lite som så att om det finns någon bra lösning kopierar jag gärna den.
Ett önskemål från min fru är att man kan sköta rullningen från marken med någon form av långskaftad vev
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Bygert

#28 » 20:25:28, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Unimer spanmålskapell fanns det tidigare och det funkar. Ett rör längs mitten av kärran. Det vilar på tre vinklade rör som vilar på lämmarna. När man ska fylla släpper man alla stroppar utom bortre långsida och de närmast den på kortsida. Med ett par rep drar man sedan bort presenningen som nu hänger på sidan på kärran. När man ska täcka slänger man repen som har en liten tyngd i änden över kärran och drar tillbaka presenningen. Har faktiskt fungerat bytas.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Filip larsson

#29 » 20:58:28, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer lite bilder på ett hemma byggt kapell och ett lastbilskapell
Bild
Bild
Bild
Filip larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:06, 21-01-2010
Ort: eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 343 90
valmet 2005 88
valtra/valmet 8550 hitech 99
valtra t151e hitec 07
john deer 2130
claas lexion 540 25fot
case puma 225
case mxu 140
volvo l50c

gaffa

#30 » 21:07:15, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man stå på marken och inte riskera att vinden tar kapellet om man råkar parkera i medvind så är det nog denna som gäller https://www.youtube.com/watch?v=vYGrar3mkOA.

När man står säkert på sin välbyggda plattform och vevar av kapellet så krävs det oftast att man håller det nere också, för blåser gör det alltid och man parkerar nästan alltid vagnarna på fel håll i förhållande till vinden. Stora rullkapell är farliga saker såg jag i Malmö frihamn för ett par år sedan. Vinden tog i kapellet och veven smällde till en kollega mitt på flabben så en del tänder gick åt skogen för att han inte var riktigt vaken.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Colman och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se