Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Hemmabygge av spannmålskapell

32 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 20:13:33, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
När jag lämnar min spannmål 5 km bort ids jag inte täcka lassen men egentligen är det fel.
Funderar på att bygga rullkapell på vagnarna, någon som gjort själv också kan visa fiffiga lösningar. Hittar ingen befintlig tråd.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



Göran Ekman

#2 » 20:34:14, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingenting att tillföra , men du har just dragit igång en tråd som jag har grunnat på de senaste 10 åren.
Då tänker jag som så att om vi är två som ställer samma fråga borde vi väl få dubbelt så många svar, eller hur?
Om mitt inlägg anses vara en trådkapning får det raderas .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Danne J

#3 » 21:22:59, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla lite på hur pressenningen ligger på en Rapid. Kanske kan det ge lite inspiration?
Danne J
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:31, 01-06-2010
Ort: Vetlanda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10 b
Div lantbrukare

atlashjul

#4 » 21:50:20, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska pröva och förklara en tanke i text,,, Om man gör har längsgående rör mitt över vagn , högre än lämmarna för fall, samt några tvär-järn från detta ut mot lämmarna, så långt normalt? Men om man sätter en välspänd vajer över presenningen/över mittröret , då kan man vika upp en och en sida utan att presenning-aset flyger/kanar av. Man slipper skarv på mitten, lätt att ta av mm. Finns säkert redan, men inte sett sån patent ..Men va min tanke om det hela i :skriva2: . :arrow: Back to ingenting :mrgreen:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

raggsockan

#5 » 22:08:17, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

int för att kan nått
men jag glappar med käften som vanligt :mrgreen:

bocka en ställing av platt järn elr dyl över vagnen så de blir som en tre kant , men bocka inte så den blir spetsig i kanten utan mer rund aktig kant typ som min häck
sen svetsa fast 2 rör stumpar på vagn och trä ett litet mindre rör igenom , säkra ändorna med en brika så int röret rammlar ut eller kan jäklas , moffa i lite fett med där rör möter rör ..
köp nån tung pressening och skruva fast med självborrande skruv , rulla ihop , fäst en bult skalle i ena änden så kan du rulla ihop med skruvdragatn elr dyl
när pressen är ihop rullad så fäst 2 snörer å nån sten elr dyl , linorna gör så långa som vagnen är bred + lit mer
hiva över snörena , ryck och pressen kommer , surra fast i motsatt ända , tak profilen görs inte hela vägen bak utan lämma en bit så pressen kan gå imot kanten
går ju och lyxa till med lagerbanor å annat mums

lycka till :thumme:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

gaffa

#6 » 22:11:46, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en dålig bild på hemgjort rullkapell helt utan gummistroppar. Spännband till att hålla fast kapellet och resår insydd i fram och bakkant för att inte få luft under när man kör. På bilden saknas linorna till att dra över kapellet för de var inte monterade vid fototillfället. En rhs profil är insydd i kanten som spännbanden är fastskruvade i.




Bild
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

överlass

#7 » 22:42:34, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag går i samma tankar men tänkte det skulle va kul att bygga det hydrauliskt eller kanske elektriskt drivet, kanske en ram med presenning i som ligger utmed ena sidan och fälls över?
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Blommas

#8 » 23:10:22, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Alrik

#9 » 00:01:12, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd!

Även jag har funderat på tillkapell till ett gäng kärror. Min tanke är att mjukböja typ 1" vattenrör beroende på hur lång kärran är köra med tre eller fyra bågar. Sen snäppet längre fyrkantsrör än kärran som läggs på utsidan av pressen när den ligger på plats i täckt läge. Plarrjärn, press och sen fyrkantrör med bult som klämmer presseen mellan järnen. Par tre spännband i fyrkantsrörer för att hålla ner den vid färd.

En kompis köpte förra året en press måttanpassad till sin 10-11m tippsläp där ställning osv redan fanns. Var inte fasligt dyrt att få den pressen efter mått och med sydd fåll för själva fyrkantsrörer. Tror de var runt 4000 kr. Även med rep inlagd i fram och bakkant för att slippa fladdrande pressar.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

gaffa

#10 » 10:04:13, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Intressant tråd!

Även jag har funderat på tillkapell till ett gäng kärror. Min tanke är att mjukböja typ 1" vattenrör beroende på hur lång kärran är köra med tre eller fyra bågar. Sen snäppet längre fyrkantsrör än kärran som läggs på utsidan av pressen när den ligger på plats i täckt läge. Plarrjärn, press och sen fyrkantrör med bult som klämmer presseen mellan järnen. Par tre spännband i fyrkantsrörer för att hålla ner den vid färd.

En kompis köpte förra året en press måttanpassad till sin 10-11m tippsläp där ställning osv redan fanns. Var inte fasligt dyrt att få den pressen efter mått och med sydd fåll för själva fyrkantsrörer. Tror de var runt 4000 kr. Även med rep inlagd i fram och bakkant för att slippa fladdrande pressar.


Lägg inte in rep fram och bak, det fungerar inte hela skiten höll på att flyga iväg när jag provade! Resår ska det vara, finns hos firman som syr kanterna på presseningen
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#11 » 12:56:13, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en billigare variant utan draglinor som är billigare än hydraulik https://www.youtube.com/watch?v=vYGrar3mkOA OBS varning för traggig omständlig engelsman som aldrig kommer till saken.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#12 » 13:01:44, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Här är en dålig bild på hemgjort rullkapell helt utan gummistroppar. Spännband till att hålla fast kapellet och resår insydd i fram och bakkant för att inte få luft under när man kör. På bilden saknas linorna till att dra över kapellet för de var inte monterade vid fototillfället. En rhs profil är insydd i kanten som spännbanden är fastskruvade i.




Bild

Hur rullar ni upp kapellet?
Var är bilden dålig nånstans.?
Det du har på din kärra ser ut som något jag skulle kunna tänka mig att kopiera.
Ditt ekipage ligger några klasser över det jag släpar spannmål i.
Har du lust att ta några flera bilder på detaljerna är du välkommen .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#13 » 13:25:57, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler bilder kommer. Jag går upp på den hemgjorda plattformen framtill och stoppar i veven i rhs profilen i nedankanten på kapellet och vevar över till andra sidan. Veven syns nedstoppad till vänster om det övre handtaget på framstammen. Fördelen med dessa vagnar är att inget långt drag på vagn 2 behövs och att man klarar backa med två vagnar med god precision.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Filip larsson

#14 » 19:19:20, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bockade bågar av rör gärna täckt fram och bakstam de längsgående rören ska vara insydda i pressningen annars så studsar spannmålen ur när du tankar ur tröskan och träffar rören. Tänk även på och göra bågarna tillräckligt höga så att du kan lägga råge på lasset utan att den blir högre en bågarna samt även ett stop som pressningen villar emot hoprullad.
På våran lastbilsbakände så är det ett rör insytt på mitten och ett efter kanten till en lång vev så man kan stå på backen och rulla av presenningen.
Du ska även ha många stroppar på sidorna eller spännband så pressningen inte fladdrar när du kör på väg.
De flesta lastbils kabel har rep insytt fram och bak så det borde ju funka till det här också.
Filip larsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:06, 21-01-2010
Ort: eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 343 90
valmet 2005 88
valtra/valmet 8550 hitech 99
valtra t151e hitec 07
john deer 2130
claas lexion 540 25fot
case puma 225
case mxu 140
volvo l50c

Nickebonne (trådstartaren)

#15 » 19:39:48, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Fler bilder kommer. Jag går upp på den hemgjorda plattformen framtill och stoppar i veven i rhs profilen i nedankanten på kapellet och vevar över till andra sidan. Veven syns nedstoppad till vänster om det övre handtaget på framstammen. Fördelen med dessa vagnar är att inget långt drag på vagn 2 behövs och att man klarar backa med två vagnar med god precision.


Men en nackdel är väl om man inte tänker sig för var man parkerar eller om man vill vända med lass på åkern. Är det supersingeldäck? Och vad drar du ekipaget med ?
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se