Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Svetsa ny splinestapp på snöslunga

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

busse (trådstartaren)

#1 » 07:05:45, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva svetsa för en ny splinestapp på min Optimal 225 snöslunga. Tänkte fråga om det finns nåt sätt som är bra och enkelt?

Hade man haft en större svarv hade det ju gått fint med att borra ett hål i axeln och sen svarva en tapp i splinestappen och svestsa ihop grejerna, men nu saknas ju svarven.

Vissa slungor ska visst ha ett hål i axen och ha en tapp i splinestappen för att centrerad den och sen är Axel och tapp svetsad det men så är det inte på de två axlar jag har till Optimal slungan.

Jag funderar på att göra en jigg av ett långt vinkeljärn som läggs efter axeln och sen lägger man ett mindre vinkeljärn i det som man sen lägger tappen i. Man kan nog få shimsa mellan de två vinkeljärnen för att få det hela centrerat om man inte har sån tur att hitta nåt vinkeljärn med rätt tjocklek.

Farsan gjorde ju såna här operationer nån gång då och då förr men då var det inte så noga, kapade till axel och tapp för en v-fog och sen svetsades tappen fast på ett ungefär. Ibland var det nog gasja centrerat och snett;)
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



jörgen.ottosson

#2 » 08:59:14, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog inte litat på vinkeljärn för centreringen, det är dock ganska bra verktyg för att kolla att det blir rimligt rakt.

Jag tror jag hade löst det så här (utan tillgång till svarv)
Märk upp centrum på båda tapparna, borra och gänga för lämplig diameterstoppskruv. (eller något annat helgängat)
Om man är någorlunda noggrann med att mäta och borra centrum så har man centreringen ganska bra, då är det bara "rakheten" att hålla koll på vid svetsningen. (dess utom "halkar" axeländarna inte runt medan man försöker punkta upp.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Martin.Eriksson

#3 » 09:36:04, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär gjorde ja när en axel på en vinkelväxel lära lagas akut..
ställde plåtar mot axeln bara..

Bild
Bild
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

busse (trådstartaren)

#4 » 17:52:47, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute i garaget och test riggade lite med vinkeljärn men mitt största problem är ju att axeln är 50 mm i diameter och tappen bara är 35 mm i diameter. Tog och gjorde ett test med ett vinkeljärn ca 30X30 mm och klämde det mot axeln som är 50 mm i diameter med en tving, sen tog jag lite L-profiler av aluminium som låg och skräpade och la i vinkeljärnet för att kompensera för den mindre diametern på splinesaxeln som är 35 mm i diameter och då jag drog ihop det hela så verkade det diffa ca 0.5 mm då man mäter mellan axel och tapp på det halvvarvet man kommer åt att mäta. Givetvis tänkte jag att rigga det hela med tvingar så allt är fixerat och man slipper jaga delarna, tänkte att man punktar på åtta ställen växelvis runt axeln med miggen och sen svetsar man det hela med pinne, man lär ju få hålla koll på tappen och axeln då man punktar så den inte drar sig. Tycker att det borde duga och har svårt att tro att jag skall lyckas borra och gänga mer precist med de grejer jag har att tillgå annars så är ju ingen dum idé, det borde ju funka med bara hål i axel och tapp och en slät styrpinne om det hela är någorlunda tajt.

Nån som vet om det finns några toleranser då det gäller kraftuttagsaxlar? Kan ju inte tänka mig att kraftuttagsaxeln är en sån koppling som kräver under 5 hundradelars slag på splinestappen för att hålla. Sen är det ju bra ju rakare man får det hela men det är väl onödigt att lägga en massa tid och energi på detta om 0.5 mm skulle duga.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Fosson

#5 » 19:24:31, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart har den gått av?
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

danne mähl

#6 » 19:29:26, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se spricka på föregående bild

Går det inte att hitta rätt läge med hjälp av brottytorna
Ibland kan man skänna att den hamnar rätt. Slipa ur ordentilgt V fog
Leta reda på rätt läge pungt rikta pungta osv
Finns det någt galp i den ?
Har du hittat orsaken till att den gått av. Något snnat som gåt sönder blivit krogit eller liknande
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Fosson

#7 » 20:32:27, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda jag ser är Martins exempelbilder :klia:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

busse (trådstartaren)

#8 » 20:48:23, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ena axeln har gått av vid bakom splinesen men den tror jag min farsa hade svetsat en ny tapp i och det var nog mer grovsmide i den operationen, den andra axeln har inte gått av men är vriden i splinesen "bakom" kraftuttagsaxeln, den tappen byttes dock för nåt år sen efter att jag ganska fort vridit splinesen bakom kraftuttags axeln på den nyköpta axeln som jag bytte till då den "första" axeln gick. Hoppas ni är någorlunda med, nå totalt sett är det fyra vridna tappar och skrotat två inmatningsskruvar.

Orsaken till att axlarna gått av, vridit sig är hård körning och väldigt, väldigt många timmar, då jag snöröjer en isväg. Min körning består av timme efter timme med max varv och många gånger under förhållanden tidigt på säsongen då man kanske inte ska slunga snön men problemet är att det inte finns nåt annat alternativ till liten jordbrukare och slunga på grund av att isen skall klara vikten. Jag tror att axeln och inmatningsskruven i Optimal225 slungan helt enkelt mattas ut, har också en Esko 225 och den slungan har hållit men den matar inte in snön lika bra och kastar inte heller lika bra som Optimal slungan. Ska kolla lite vad som skiljer slungorna åt dom ser ut och är väldigt lika men jag misstänker att stigningen på inmatningsskruven kan skilja mellan dessa två.

Inmatningsskruven håller inte på Optimal slungan då det är för dålig kvalité på fyrkantröret som spricker och märker man inte detta i tid så kröker sig allt ihop till skrot. Ska testa att fixa till skruven som jag skrotade sist med ett kraftigare rör.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#9 » 20:50:39, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta lite bilder på eländet imorgon men just nu är axlarna kapade rakt av där dom blir 50 mm, och tapparna ligger på arbetsbänken ;)
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

danne mähl

#10 » 21:52:59, 11-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Det enda jag ser är Martins exempelbilder :klia:



Ursäkta blandade ihop bilderna :grin:
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Fosson

#11 » 10:40:27, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok.
På min Optimal är det ledade slagor istället för skruv.
Jag tror att slagorna "viker in" sig när det börjar vara mycket snö vilket skonar axel och kraftöverföring.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

busse (trådstartaren)

#12 » 15:29:13, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att vi hade en slunga som hette Horsma och den hade lösa slagor men det måste vara mellan 35-40 år sen, är i alla fall före jag började köra.

Så här gjorde jag i alla fall, riggade det hela med hjälp av vinkeljärn och aluminiumprofiler, sista finjusteringen fick göra med en bit smärgeduk mellan två av aluminiumprofilerna. Kollade sen med stållinjal och skjutmått att allt var rakt och sen punktade jag två punkter ca 180 grader från varandra med miggen. Tog loss jiggen och kollade, fick justera lite i höjdled och sen punktade jag ihop med två punkter till, punktade vidare lite mer och började sen svetsa mellan punkterna med pinne.

Verkar då blivit hyfsat rakt kan tänka mig att tappen kan slå ca 0.5 mm, så nu ska slungan sättas ihop igen och testköras.

Så är såg riggnigen ut
Bild

Punktat klart för helsvetsning
Bild
Svetsad och klar
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

ja-bond77

#13 » 16:55:08, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med svetsbara pto-tappar är ju lite av en gåta för mig... Många tillbehörstappar verkar ju vara gjorda av lakrits... IKH säljer två alternativ:

EN-8D:
https://www.ikh.fi/sv/splineaxel-1-3-8-6-100mm-kh0275
Data på EN-8D, härdbart, sträckgräns 827MPa(i härdat tillstånd?):
https://www.indiamart.com/proddetail/ca ... 36848.html

MOC-210, EN-19T:
https://www.ikh.fi/sv/splineaxel-1-3-8- ... 0-kh0275hd
Data på EN-19T, härdbart, sträckgräns 680:
https://www.indiamart.com/proddetail/en ... 27362.html

Vad som är bättre har jag ingen aning om... :klia: Moc:en är ju i alla fall dubbelt dyrare...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Håkan Frid

#14 » 09:00:12, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PTO-standardtappen har väl sett likadan ut sedan hedenhös. Storlek på traktorer och redskap är inte samma längre så normaltappen är väl helt enkelt för klen.
Vet att det funnits varianter för 1000rpm med andra splines men diametern var väl ungefär densamma.
Eller har det kommit någon ny standard senaste tio åren jag missat? (vore ju bra)
Håkan Frid
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:35:14, 25-04-2010
Ort: Mjölby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

ja-bond77

#15 » 09:17:45, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja... Det finns ju 45mm(1 3/4") också. Men nog klarar ju en vanlig 35mm(1 3/8") långt över 100 hästar. Men problemet är ju alla laktritstappar som säljs av tillbehörsfirmorna, de klarar knappast ens hälften. Vridmomenttopparna som avgör förstås men kan inga såna siffror... Får hoppas TS hittat nån bättre tapp den här gången, en pto-tapp ska INTE korkskruva som på TS bilder. En riktig pto-tapp är antingen rak och hel eller helt av med tydlig grynstruktur i brottytan.

Man borde alltid testa tappen man köper med fil i butiken... Anledningen till att det säljs mjuka tappar är kanske för att färdigt härdade tappar är lite svårsvetsade, kräver kanske förvärmning osv...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se