Sida 2 av 2

Re: Svetsa ny splinestapp på snöslunga

InläggPostat: 13:35:07, 13-03-2018
av Fosson
busse skrev:Har för mig att vi hade en slunga som hette Horsma och den hade lösa slagor men det måste vara mellan 35-40 år sen, är i alla fall före jag började köra....


Jo en sådan hade farsan med.
Jag menade fel, slagorna är fasta på min, det är "inkastarvingarna" som är ledade.
Jag måste tusan kolla på min axel i kväll om den börjar skruva sig :klia:

Re: Svetsa ny splinestapp på snöslunga

InläggPostat: 17:56:00, 13-03-2018
av jörgen.ottosson
ja-bond77 skrev:Det här med svetsbara pto-tappar är ju lite av en gåta för mig... Många tillbehörstappar verkar ju vara gjorda av lakrits... IKH säljer två alternativ:

EN-8D:
https://www.ikh.fi/sv/splineaxel-1-3-8-6-100mm-kh0275
Data på EN-8D, härdbart, sträckgräns 827MPa(i härdat tillstånd?):
https://www.indiamart.com/proddetail/ca ... 36848.html

MOC-210, EN-19T:
https://www.ikh.fi/sv/splineaxel-1-3-8- ... 0-kh0275hd
Data på EN-19T, härdbart, sträckgräns 680:
https://www.indiamart.com/proddetail/en ... 27362.html

Vad som är bättre har jag ingen aning om... :klia: Moc:en är ju i alla fall dubbelt dyrare...


Inga av exemplen ovan är ju dåliga stål, att de inte är härdade "knallhårda" tror jag beror på att man önskar lite mera seghet så inte axeln flyger av för korta "slag" i belastningen. (sen kommer ju svetsningen att anlöpa axeln ändå vid svetsstället.....men där är ju ofta den effektiva diametern större än i splainsen

Re: Svetsa ny splinestapp på snöslunga

InläggPostat: 18:11:16, 13-03-2018
av kimmen
Vänd på det hela, kanske bra att den brister där, i stället för någon annan stans där det kostar mer pengar... :klia:

Re: Svetsa ny splinestapp på snöslunga

InläggPostat: 18:13:15, 13-03-2018
av ja-bond77
Det skulle faktiskt kunna stöda annan info jag fått, att ikhs pto-tappar varit av hyffsad kvalitet på senare år. Kan nog hända det är över tio år sedan jag köpt nån tapp nu... Jag hittar helt högkvalitativa tappar på saker jag skrotar ner nu istället.

Jo jag har inget emot att tappen brister då den faktiskt överbelastas. Men att tappar blir korkskruvar av normal körning tål jag inte.

Re: Svetsa ny splinestapp på snöslunga

InläggPostat: 19:24:22, 13-03-2018
av kimmen
Jag är förvånad att dom håller så bra som dom gör. Hur mycket stryk ska dom tåla utan att skada lådan, måste gå att härda så att dom aldrig vrider sig. men...

Svetsa är nog ingen höjdare, stå med snöslungan i en snödriva med brusten pto, nä..inge bra..

Re: Svetsa ny splinestapp på snöslunga

InläggPostat: 09:24:42, 14-03-2018
av busse
Axeln överlevde första testet igår med drygt 3 timmar körning med delvis ganska tjock och hård driven snö.

Som ni säger är nog det svåra att hitta tappar med rätt kvalité, förmodar att m,an vill ha en tapp av ett stål som är nog hårt för att inte vrida sig men inte så hårt att det blir sprött och går av.

Framtiden får väl utvisa hur dessa tappar håller, en fördel som jag ser det är att det är kort del med splines bakom kraftuttagsaxeln på dessa tappar och det borde ju vara bättre än att man ha lång sträcka med splines som sticker ut bakom axeln.