Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Strypning till hydrauliska lucköppnare på snösöunga

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

busse (trådstartaren)

#1 » 10:51:38, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I samband med att jag repade upp min Optimal 225 slunga passade jag på att bygga om den så jag fick hydrauliska lucköppnare, skippade hela original lucköppningsmekanismen och monterade två återfjädrande enkelverkande cylindrar direkt på luckorna. Cylindrarna tror jag kommer från en XYZ slunga som köptes nån gång runt 1990 men cylindrarna blev liggandes i garaget och sen lånades slangarna till nåt annat och cylindrarna blev liggande och kom aldrig att monteras på den slungan.

Då man sätter tryck på cylindrarna stängs luckorna men problemet jag har är att luckorna går väldigt fort och det blir ännu värre under körningen då man har varv på traktorn även om man tar det försiktigt så stängs oftast luckan med en smäll vilket inte låter ut nåt vidare och lär ju slita onödigt mycket på infästningarna.

Vad tror ni om att använda såna här strypventiler mellan snabbkopplingshanen och slangen https://www.oie.se/Produkt/strypventil-3-8-(50851-06) Har ingen erfarenhet av detta men tycker att det borde ju funka, det svåra är väl att veta hur mycket man skall strypa så då borde ju en ställbar ventil vara enklare att hålla på med för att kunna justera stängningen av luckorna till lämplig hastighet.

Tänker att jag frågar här innan jag beställer några grejer.

Så här ser konstruktionen ut.
Bild
Originalets URL: https://s5.postimg.org/pvo2lmfcn/20180314_063618.jpg

Nedre fästet är ett öra av 10 mm plattjärn.
Bild
Originalets URL: https://s5.postimg.org/w9d5owf3r/20180314_063656.jpg

Övre fästet är ett 1/2 vattenledningsrör med en 12 mm gängstång i
Bild
Originalets URL: https://s5.postimg.org/9knypbiaf/20180314_063630.jpg
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Berit

#2 » 16:06:56, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror mer på en strypbackventil men jag är ingen hydraultekniker
Den bör släppa oljan fri när fjädern ska öppna luckan

https://www.oie.se/Produkt/strypbackven ... 1001986625

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

busse (trådstartaren)

#3 » 16:17:33, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret, tur att jag frågade här.

Tänkte inte på att man vill ha fullt flöde på returen av oljan då luckan ska öppnas. Helt klar är det nog att rekommendera en strypbackventil då har man ju strypning då man trycksätter cylindern och kan reglera flödet och hastigheten vid stängningen av luckan men ändå ha fritt flöde på returen då luckan ska öppnas med hjälp av fjädern.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

akkamaan

#4 » 17:31:11, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Manövreras luckan med en manuell ventil?
I så fall skaffa en reglerbar strypventil.
En strypbackventil kommer att låta fjäderreturen att "härja" fritt. Så beroende på hur stark fjädern är så kommer du att få okontrollerad hastighet på returflödet. Antar att du vill att luckan skall gå med samma hastighet i båda riktningarna.
Ett lågbudgetalternativ är en slangklämma på slangen, kanske med en lagom grov järnpinne (del av spik?) mellan slangklämman och slangen. Det är ju inte frågan om några höga tryck för ett sånt här system...
Lågbudgetalternativ#2 om du är lite händig är att ta en kopplingsadapter, gänga den invändigt, kapa en gängad järnskruv så att den blir som en kort pinnskruv, och antingen borra ett över grovt hål igenom, eller ta bågfilen och såga en slits genom gängorna in till skruvens centrum. Skruva in pinnskruven i adaptern, montera in i ledningen och provkör. Går det för for så sätter du en lagom tjoch ståltråd i hålet/slitsen för att minska hålarean. Bocka ståltråden lite i båda ändar. Gör den gärna lite längre än skruven så att den kan röra sig fram och tillbaka och därigenom hålla strypningen ren från skräp.
Det är inte ovanligt att man borrar stryphål lite större än vad som behövs och sedan sätter i rörliga "rensnålar"...

Bild
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Skru'are

#5 » 18:44:14, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om slaglängden räcker, så se över geometrin.
Flytta ut fästet från leden i gångjärnet
Sätt kolven så att du utnyttjar rörelsen i kolven maximalt.
Nu ökar den ju farten i ändläge - där bör den minska i stället.
Rita upp och utnyttja geometrin. Anpassa fästena.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

busse (trådstartaren)

#6 » 18:49:48, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det hela regleras av de de två hydrauluttagen (kopplade som enkelverkande i denna koppling) som finns på traktorn och styrs via traktorns två spakar, har kopplat slangarna så att jag får slungan att växla och för jag bägge spakarna framåt öppnas höger lucka och vänster lucka stängs och bakåt blir det tvärt om. Om vad skulle vilja ha växelfunktion kopplar jag istället bägge slangarna till samma uttag men då kan jag inte öppna bägge luckorna samtidigt.

Ska testa köra luckorna lite mer ikväll och se hur man upplever det hela, öppningen kan nog gå att ha dom ostrypt då den inte "går mot" nån stopp utan kolvens ändläge som är stoppet. Vid stängningen är det när luckan slår i öppningen som är stoppet så skulle man koppla loss cylindern skulle den dra ihop sig ca 1 cm till, kändes som säkrare att bygga så mot att försöka hitta exakta läget på kolven för öppet och stängt läge. Har koll på att jag har relativt kort slag på cylindern vilket ger en ordentlig utväxling vilket inte kanske är så bra i detta fall. Dock funkar allt bra om man riktigt fin lirar med spaken men det är omöjligt att göra under praktiskt användande så då skulle en strypning säkert vara bra så man bara kan dra spaken full på en gång vid växlingen.

Är ju hyfsat högt tryck i systemet traktorn ger runt 175 bar om jag minns rätt och det är ju det som går ut till cylindrarna, vet inte om jag orkar tjorva med att borra eller fila egna strypningar det känns som enkelt att skruva dit justerbara strypningar och sen bara justera in det hela så det blir rätt.

Frågan är då om man ska ha bara strypventil eller strypbackventil?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

PerÖ83

#7 » 20:11:08, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

philosomatika

#8 » 20:20:11, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min New Holland från -97 så har jag individuella vred på varje hydraulkoppling som jag kan ställa trycket på kolla så det inte sitter såna på din traktor också.
:smile:
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

philosomatika

#9 » 20:39:41, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade upp det nu å om det är Case cx70 du har så fanns det inge såna tyvärr.

Så här ser det ut på min väldigt behändig om man tillfälligt vill ha mindre tryck så vrider man bara ner det. :smile:
Bild
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

busse (trådstartaren)

#10 » 20:55:03, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag testkört lite i garaget men vad jag ska ha för ventiler är fortfarande lite tveksamt, strypbackventiler skulle funka men det blir lite studsande på luckan vid öppningen men detta är ju vid torrkörning och det studsandet finns ju med i originalmekanismen med låsklackar och fjäder. Misstänker att snön som börjar spruta ut ur öppningen kommer att dämpa denna självsvängning men en lugnare öppning kan ju inte skada så i det fallet är det ju vanliga strypningar som skulle vara bäst. Tror jag chansar på strypventiler och hoppas på det bästa, det bästa vore ju dubbla strypbackventiler så man kunde styra hastigheten åt båda hållen men det känns ju lite överkurs på en lucköppning på en snöslunga ;)

Kollade lite på geometrin och jag tror att den inte är så galen, som det verkar får man minder utväxling ju närmare stängt läge man kommer men i första halvan av rörelsen går luckan fort även om man tar det lugnt med spaken men sen går det saktare då man kommer mot slutet vilket ju måste vara bra för att få till en mjukare stängning men ändå behålla farten på stängningsmomentet.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Martin.Eriksson

#11 » 21:14:04, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

philosomatika skrev:Kollade upp det nu å om det är Case cx70 du har så fanns det inge såna tyvärr.

Så här ser det ut på min väldigt behändig om man tillfälligt vill ha mindre tryck så vrider man bara ner det. :smile:
Bild


Du har samma tryck hela tiden men flödet ställer du ner..
Angående luckorna i tråden har ja satt vanlig strypnippel. ser ut som en vanlig nippel till hydraulslang men den är tät sen är de bara borra lagomt stort hål i den.. så har vi gjort till snöstoppen på hyveln då den gick så fort..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

busse (trådstartaren)

#12 » 21:21:56, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kruxet med en strypnippel som är oborrad är väl att borra rätt diameter på hålet på en gång, med strypventiler kan man ju justera till flödet och slipper svinas med olja. Fast det kostar ju runt 500 kr mer för att vara lat ;)

En annan fördel är ju att jag kan optimera lucköppningen mellan min två traktorer Case IH CX70 och New Holland TN60DA, kommer förmodlgen aldrig att röra strypningarna då dom är injusterade men möjligheten finns ju ändå ;)

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Åsa-Nisse

#13 » 21:41:33, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stryp-back ventil......
Fjäderkraft med kall olja i cylinder och slang kan gå väääldigt sakta på returen om du sätter en ren strypventil.

4 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

busse (trådstartaren)

#14 » 21:48:16, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå då får det väl blir strypbackventiler.

Kom på en annan moddning nu, man skulle ju kunna sätta nån form av kraftigare genomslagsgummin som luckorna får gå mot i öppet läge istället för stoppklackarna av järn borde vara lite skonsammare.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#15 » 09:19:40, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är strypbackventiler och de grejer som behövs för att montera dom beställda, jag får återkomma med rapport om hur luckorna funkar efter att jag monterat ventilerna.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Valhall gård och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se