Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Effektbehov för traktorblandare

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

octavianus (trådstartaren)

#16 » 10:52:52, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
octavianus skrev:
Alrik skrev:Vi körde traktorblandaren efter 80hk Fiat.

inga problem att blanda fulla blandare. Gäller bara att göra rätt vid blandning.

Ha alltid blandaren igång, häv i hälften av gruset sen all cement. Låt blanda en stund torrt därefter häll i vatten så de blir blaskigt, dvs för mycket vatten för stunden. Ös i resten med gruset och finjustera vattenmängden.

Fyll aldrig blandaren full innan ni börjar blanda eller börjar hälla i vatten.

När vi gjorde större gjutningarna så köpte vi cement på 250kg säck vilket passar fint att köra en säck per blandare.


Hur stora satser körde ni? Hur stor var blandaren? Någon aning om utväxlingen?

Vad tror du om att blanda som du gjorde men med min hälften så starka traktor, fast inte lika fullt då? Tänker att man ju kan hålla ögonen öppna på blocket efter en blandare. Alt om man lyckas låna en från någon granne, men kan ju vara bra att traktorn orkar blanda.


Blandar alltid fulla blandare :mrgreen: Runt kubiken.

Vi har i princip slutat låna ut blandaren eftersom folk inte gör rent den. Värsta gången så sa vi till att avskraparen bör förstärkas. Självklart skulle dom fixa de, fick tillbaka den med ungefär 15cm betong runt hela blandaren. :ohnej:

Lånade ut den till en annan vars grabb fick jobba lite innan blandaren var ren igen :lmao:

Förövrigt så är de busenkelt att göra rent blandaren, tippa i en halv skopa grus, fyll i vatten och låt stå och blanda ett tag. Töm ut blandaren, klart!

PS, köp en ny blandare om du ska gjuta lite mera. Kostar väl runt 20k nu? Våran har säkerligen gått 4-500 kubik igenom utan några haverier förutom slitage på blandarpinnarna.


Hur går det när du blandar 1m3, går det bra eller är det på gränsen? Kan du blanda så mkt med 80 hk bör man väll kunna blanda hälften med halva styrkan? Tänker att man köper en på 800 liter även fast man i dagsläget med maskinparken inte kan blanda mer än kanske 500liter.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400



octavianus (trådstartaren)

#17 » 10:56:50, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:
octavianus skrev:
Hansborg skrev:Min ferguson 165, 60 hp sae eller vad de nu är...
Orkar inte med 400L betong när det är för torrt... tackå gonatt helt enkelt
Jag fick till det med "mycket" vatten i förtid...
Denna blandare http://maatalouskone.com/koneet-muut-ko ... 73625.html

Att bära är inte att tänka på..


Det låter ju mindre bra. Har du koll på vad det är för utväxling på din blandare? Ser att fiegle har blandare med 1:11 i utväxling vilket borde göra det enklare än än med tex 1:7.

Att man får blanda lite blött i börja för att sen dra i grus/cement till rätt konsistens hade jag nog räknat med, det är lite så man får göra med tombola också, som har för klen motor. Tycker jag går bra. Tar ju några minuter extra att blanda men det kan man leva med. Hur går det att blanda för dig när du gör så med för blött, orkar den med bra då?



Jag vet inte utväxlingen, men diametern är 1.50m.



Alrik skrev:Vi körde traktorblandaren efter 80hk Fiat.

inga problem att blanda fulla blandare. Gäller bara att göra rätt vid blandning.

Ha alltid blandaren igång, häv i hälften av gruset sen all cement. Låt blanda en stund torrt därefter häll i vatten så de blir blaskigt, dvs för mycket vatten för stunden. Ös i resten med gruset och finjustera vattenmängden.

Fyll aldrig blandaren full innan ni börjar blanda eller börjar hälla i vatten.

När vi gjorde större gjutningarna så köpte vi cement på 250kg säck vilket passar fint att köra en säck per blandare.


Så fick ja också göra efter första fastkörningen..


Om jag förstår det rätt är blandarvolymen 750 liter? Kan du blanda den full med rätt teknik? Går det tungt då eller finns det marginal?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

Alrik

#18 » 18:03:44, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

octavianus skrev:
Hur går det när du blandar 1m3, går det bra eller är det på gränsen? Kan du blanda så mkt med 80 hk bör man väll kunna blanda hälften med halva styrkan? Tänker att man köper en på 800 liter även fast man i dagsläget med maskinparken inte kan blanda mer än kanske 500liter.



Går bra att blanda full blandare utan problem. Sist så använde vi ih956 för att vi gjöt inte där vi blandare. Tror inte riktigt att hälften med halva styrkantänket fungerar. Lär ju gå åt en del i att bara ha snurr på grejerna som är lika för bägge traktorerna.

Säg att de tar 20hk att nästan tomme för bägge, då är de 60hk kvar på den ena och bara 20hk kvar på din traktor.

Men de är väl bara att prova, i värsta fall så får du skaffa en traktor som klarar av de. De är ju tusen gången bättre än att försöka bygga om 620.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Hansborg

#19 » 12:09:28, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quotee]


Så här ligger det till..
Blandaren är samägd.. förening.. jag har hand om skötsel m.m.

Efter första användarna... blev den genast sönderkörd .. alla fjädrar byttes ut småningom..

Senare har jag bestämt kommit fram till att max 400L gäller för nämda blandare...

Senaste sommar använde jag själv blandaren... använde MF 165 för ändamålet eftersom Valmet 8100 användes till betongskopan "elefanten" :razz: :razz:

Efter andra satsen, storknar Mf å Valmeten kopplas in för att dra loss vingarna.. sedan blev det dax att att ändra påfyllnadstrategin...
Atlas fick sköta lastningen av grus..

Jag är verkligen förbluffad av Alriks inlägg :buga: :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se