Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Carrier 425

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

SnöMicke (trådstartaren)

#1 » 19:15:42, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid varit nyfiken på en Carrier tallriksharv utan att det blivit mer.
Vad kör ni med för HK till en 425?
Stålrulle bra eller dåligt?
Hur går en Carrier på vall?
SnöMicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:36, 11-06-2016
Ort: Gästrikland
Sverige



Alrik

#2 » 19:39:16, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 160hk till en 5 meters med stålrulle och de är i minsta laget tycker jag. Carriern ska gå runt 12km/h för att jobba bäst.

Om det är en vanlig carrier så är den inte vettig att bryta vall med.

Stålrulle är bra för återpackning, beror mycket på vad för jordar du ska köra på. Jag kör på mellanlera till riktigt lätta mulljordar med min carrier. Kan få lite fösningseffekt på mulljorden om den är plöjd pga för liten diameter på rullen.

Tillägg
Jag har kört med carrier efter plöjt upp trädor på sommaren för att trycka ner tiltan ordentligt innan ett varv med harven. På våren kör jag en gång i plöjning samt kultiverad jord innan sådd. På hösten brukar jag köra först med kultivatorn sen carrier innan sådd.

Kör även en del i stubb på våren en eller två gånger innan sådd. På hösten ibland i stubb innan sådd, då får de inte vara för torrt i jorden.

En riktigt trevlig maskin.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

SnöMicke (trådstartaren)

#3 » 22:09:49, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info! Går det verkligen att köra en 5m med enbart 160hk?
SnöMicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:36, 11-06-2016
Ort: Gästrikland
Sverige

Alrik

#4 » 22:23:57, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SnöMicke skrev:Tack för info! Går det verkligen att köra en 5m med enbart 160hk?


Går lite saktare än rekommenderat med gör skapligt jobb ändå. Beroende på jord ligger jag runt 9-10km/h. Problemet med för liten traktor är löst tills i år, nu är carriern för liten :lmao:

Har du mycket vallbrott som inte plöjs så är nog inte carriern rätt redskap för att just grässvål är inte dess bästa sak att hantera.

Däremot vet jag folk som kör vallbrott med carrier XL och de fungerar bra. 15cm större tallrik gör sitt. Men de gör även sitt för plånboken att köpa en XL.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

SnöMicke (trådstartaren)

#5 » 20:31:47, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va skönt, bara å gasa då :driver:

Har ju själv 160hk så då lär det gå bra med en ev 425 då ju hör jag det, blandade jordar inga tunga leror just.
Den måste klara av alla sorters grödor, men basen är ju spannmålsarealen-stubb-plöjen :grin:
SnöMicke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:19:36, 11-06-2016
Ort: Gästrikland
Sverige


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se