Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Kedjeslåtter

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

sudden1 (trådstartaren)

#1 » 16:23:41, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en Fransgård Kedjeröjare med 10 mm kedjor. Nya kedjor kostar drygt 1000 kr per styck. Någon som vet vad det är för kvalite på dessa kedjor? Kan man köpa standard kätting på metervara eller håller inte det?
sudden1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:39, 21-02-2011
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 72-94
BM 430
BM 500
NH T5



johaniskogen

#2 » 17:45:57, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi köper klassad lyftkedja på löpmeter o monterar.. Funkar mkt bra

3 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck

#3 » 22:52:58, 29-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mej att jag läst att det är 8.8 kvalite`. Det är en Ilsbo. Ta det med en nypa salt!

Har du ingen instruktionsbok? Ring/maila fransgård eller återförsäljaren.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sudden1 (trådstartaren)

#4 » 17:37:15, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. generalagenten hävdar att det är specialkedjor, oklart på vilket sätt, men det väl ett sätt att sälja kedjestumpar till ett högt pris. Vore intressant att veta hur ni gör - alla som slår vägrenar professionellt kan väl inte köpa så dyra kedjor.
sudden1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:52:39, 21-02-2011
Ort: Uppsala län
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 72-94
BM 430
BM 500
NH T5

QV_

#5 » 17:44:07, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

BGullb

#6 » 22:06:36, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på olycksrisker av "förlupna" kedjor så skulle jag följa tillverkarens rekommendationer.
Kan gå fel ändå!
https://www.atl.nu/entreprenad/spadbarn ... uskrojare/
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

atlashjul

#7 » 23:41:43, 30-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med någon som slår dikeskanter dagligen, de bör ju veta vad som är bra,,
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

dc_lindberg

#8 » 11:55:12, 31-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Med tanke på olycksrisker av "förlupna" kedjor så skulle jag följa tillverkarens rekommendationer.
Kan gå fel ändå!
https://www.atl.nu/entreprenad/spadbarn ... uskrojare/


Maskiner är inte ofarliga, men... när det gäller massmedia måste man ta deras skvaller med ett effektivt och finmaskigt "skvaller nät"...
En länk från kedjan på maskinen gick av och flög cirka 30 till 40 meter in på verandan hos en familj och träffade en sex månader gammal flicka.


– Vi vet inte exakt hur den kom loss men det kan vara så att vi kört in i något, det ligger mycket saker längs med vägarna som till exempel sten, bildelar och skrot. Vi kan ha kört in i något sådant vilket gjort att kedjan lossnade, säger Fredrik Edholm, VD på...


Det finns ett gammalt talesätt som har just med kedjor att göra...
"En kedja är inte starkare än dess svagaste länk"


Man kan inte garantera att en kedja/kätting inte går av...
På Schneiders MC i Upplands-Väsby visade de mig en japansk rad-4:a som de fått in efter att kedjan gått av i ca 180km/h på Autobahn.
Det var ingen vacker syn!... Jag minns inte hur det gick för föraren, men minnet vill låta mig tro att den klarade sitt vänsterben utan skador; hade kedjan träffat benet, så hade det inte längre funnits...

Visst finns det special kedjor, men en ÅF har en annan agenda...
OM ÅF vägrar släppa tillverkarens information, registrerad tillverkning, säkerhets nivå/kontroll, osv... så finns det inget att hämta... å då är det att tolka som att kättingen är av standard kvalité.

OM kättingen går av som ÅF säljer, så kommer ÅF i alla fall att hävda att det är handhavande fel, bristande skötsel, osv... Se'n skall den som kättingen gått av för -bevisa- att den var behäftad med fabrikationsfel...
Å så skall allt via olika domstolar...
Dvs - ingen skillnad mot om kättingen köpts från annan leverantör...

Gällande flyga 30-40m.
Öh... man vet var kättingen gick av, vad den träffade, inkommande vinkel, osv... 30-40m... Så svävande längdangivelse stinker "hämtad ur luften"...

Låt oss bena i ett till påstående:
Först trodde vi att den träffat ... i huvudet men det visade sig att ... hade haft handen mot huvudet och länken hade som tur var träffat handen i stället,...

... fördes till sjukhus omedelbart och det visar sig att ... brutit handen. Dagen efter olyckan fick hon lämna sjukhuset och mår nu förhållandevis bra...


???
1) olycksoffret var vid tillfället, enligt artikeln, 6 mån.
2) brutit handen?
3) en kätting/länk(-ar) - träffar i hög fart => till fraktur, inga kross skador?
...=> det ligger mer än en hund begraven i den där historien!...

Så unga barn kan inte "bryta" några ben...
Ett föremål som flyger 40m och träffar vävnad på däggdjur kommer att leda till -kross skada- primärt.

Brutit "handen" - man kan inte bryta handen!
Man kan bryta ben -i- handen, men handen går inte att bryta! Den kan endast "krossas"/"mosas"...

Stinker rövarhistorie!
Låter precis som alla andra vandringshistorier!

Nu finns det dock andra saker som -har- hänt med kättingröjande redskap... Röjsåg med kätting lär inte vara tillåtet i Sverige efter ngr st mycket allvarliga benskador på röjsågsanvändaren då kätting gått av o råkat flyga in i användarens underben (kan med lätthet krossa skenbenet).
OM det är sant vet jag inte. I Tyskland och Finland(?) brukas kätting på röjsåg.

Maskiner kan vara farliga. Man kan inte skydda sig mot alla former av olyckor med dem. Det kan inträffa fullständigt obegripliga olyckor. Men...
...Vi vet inte exakt hur den kom loss men det kan vara så att vi kört in i något, det ligger mycket saker längs med vägarna som till exempel sten, bildelar och skrot. ...

...det tarvar att läsa den frasen ngr ggr...
Tänk nu till... -vad- påstås Vd ha sagt?!... Jag personligen kan inte i min vildaste fantasi tro att det där är korrekt citerat, eller att det ens är citerat! Det där stinker "journalist påhittade uppgifter" - ett ökänt problem med massmedia, ex., vissa kvällstidningar har utmärkt sig på området, för att inte tala om skvallerpressen...
Skulle det -mot- förmoda vara korrekt och sant... då väcks funderingar kring företaget ifråga...

Svar på din undran om kättingarna:
- det finns special härdade
- kortlänkad lyftkätting, som du byter när den visar slitage, bör vara hyfsat ok alternativ till ÅF's kättingar.
Finns flera trådar på Maskinistern om Ilsbo, kättingröjare, osv - där det beskrivs -vad- som händer när en kätting går av/lossar under pågående arbete.



"Bara för att något har publicerats, så innebär det inte att det är sant!"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se