Det är svårt att se hur det ser ut med fjädrarna långt ner vid regulatorarmen.
Men börja med att titta på sprängskisser/reservdelskataloger för motorn, som bör gå att hitta på Briggs&Strattons site på nätet. Du behöver motorns typbeteckning (nummer som brukar stå instansade i fläktkåpan) för att hitta rätt sprängskiss.
Rent allmänt kan man säga att regulatorarmen, den som manövreras av en
axel som kommer ut ur vevhuset och syns ganska tydligt på näst sista bilden, ska vara hopkopplad med gasspjället medelst diverse
stag och länkar. Gasreglaget, som ju i det här fallet bestämmer varvtalsregulatorns börvärde, ska via en
fjäder "regulatorfjädern" kunna dra hela mekanismen i
riktning mot fullgas och regulatorn ger en kraft i motsatt riktning som blir större ju högre motorns
varvtal blir. Alltsammans kommer att ställa in sig på det varvtal där det blir balans mellan fjäderns och regulatorns krafter. Det är viktigt att hela gasspjällmekanismen går lätt, och ingenting kärvar eller rör sig "segt".
Fjädern som syns på näst sista bilden skulle möjligen kunna vara regulatorfjädern. Men den brukar vara mycket längre, och som regel tätlindad i viloläge, på B&S.
Om det finns flera hål i änden av regulatorarmen så är det viktigt att både staget till gasmekanismen och fjädern är inhakade i rätt hål. Om man inte kan hitta pålitliga uppgifter i sprängskisser eller VHB om vilka hål som ska användas, så kanske det går att se på slitagemärken.