Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Bilder av Agria 5300 (Briggs&Stratton) forgasser

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

mawrick (trådstartaren)

#1 » 14:46:50, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det noen som har detaljerte bilder av området rundt forgasser på en Agria 5300 slåmaskin med Briggs&Stratton motor?.

Tenker da på hvordan fjærer etc sitter oppe på forgasser, og nede på staget som regulerer forgasser.

Har problem med at maskinen drar på alt for høyt turtall, og må sette gass wire nesten ned i "stop" før den går ned på turtall......

Tror det har vært satt på fjærer som ikke skal være der, eller alternativt at de står feil, men usikker...

Se vekk fra pakningen - denne skal skiftes :)






Bild
Bild
Bild
Bild
mawrick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:03:43, 04-11-2012
Ort: Hordaland
Norge
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 15:56:10, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att se hur det ser ut med fjädrarna långt ner vid regulatorarmen.
Men börja med att titta på sprängskisser/reservdelskataloger för motorn, som bör gå att hitta på Briggs&Strattons site på nätet. Du behöver motorns typbeteckning (nummer som brukar stå instansade i fläktkåpan) för att hitta rätt sprängskiss.

Rent allmänt kan man säga att regulatorarmen, den som manövreras av en axel som kommer ut ur vevhuset och syns ganska tydligt på näst sista bilden, ska vara hopkopplad med gasspjället medelst diverse stag och länkar. Gasreglaget, som ju i det här fallet bestämmer varvtalsregulatorns börvärde, ska via en fjäder "regulatorfjädern" kunna dra hela mekanismen i riktning mot fullgas och regulatorn ger en kraft i motsatt riktning som blir större ju högre motorns varvtal blir. Alltsammans kommer att ställa in sig på det varvtal där det blir balans mellan fjäderns och regulatorns krafter. Det är viktigt att hela gasspjällmekanismen går lätt, och ingenting kärvar eller rör sig "segt".

Fjädern som syns på näst sista bilden skulle möjligen kunna vara regulatorfjädern. Men den brukar vara mycket längre, och som regel tätlindad i viloläge, på B&S.
Om det finns flera hål i änden av regulatorarmen så är det viktigt att både staget till gasmekanismen och fjädern är inhakade i rätt hål. Om man inte kan hitta pålitliga uppgifter i sprängskisser eller VHB om vilka hål som ska användas, så kanske det går att se på slitagemärken.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mawrick (trådstartaren)

#3 » 13:37:55, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker for svaret, tror jeg fant ut av "problemet", måtte stille tilbake "governour" (eller hva den heter på norsk/svensk), ved å løse skruen som holder "staget" som kommer fra motor, holde "gassen" på fullt og sørge for at staget som går inn i motor var helt mot høyre (tight), før man låste den i den posisjonen, så var det bare å justere den inn på bensinskruen :)
mawrick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:03:43, 04-11-2012
Ort: Hordaland
Norge
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg

#4 » 16:43:28, 08-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

..fler bilder, med bredare perspektiv: :eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se