Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Kornkross iordning nu nästa problem.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

pwadstein (trådstartaren)

#1 » 22:50:12, 11-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt en 15amp / 10hk hägglunds motor på denna.
Med y + d start funkar ibland men oftast inte då propparna går.

Har nu fått en ny motor ifrån bonden borta på vägen. Bara att koppla in sa han.
Lite för många kablar i mitt tycke.
Tyg lindade spruckna kablar så känns sådär.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Misstänker att detta är anpassad för y/d koppling, är det nödvändigt? eller kan jag bara koppla på de trefaserna och jorden och använda en av och på brytare istället?

Tacksam för alla tips och trix.
pwadstein
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:30, 03-07-2019
Ort: Seglora
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kvarn från Eslöf D115



torbjorn_forsman

#2 » 08:24:14, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den ska gå D-kopplad för 380 (numera 400) V, och det bara står uppgifter för den spänningen på typskylten, så är nog tanken att den ska användas med Y/D-start. Även om det numera sällan är nödvändigt att använda Y/D på en trefasmotor som inte är på mer än 3 hk (förr kunde det vara behövas på ställen där elnätet var mycket klent och inte tålde höga startströmmar utan att spänningen sjönk för mycket hos grannarna).
Förmodligen skulle det fungera utmärkt att D-koppla den och köra med direkt start.

När det är frågan om en sådär gammal motor, skulle jag dock rekommendera att du gör en isolationsmätning på den och, om nödvändigt, torkar lindningen innan du tar den i bruk. Se till att mata den via BÅDE jordfelsbrytare och ett korrekt inställt motorskydd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

skogsgurra

#3 » 10:46:52, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya kablar rekommenderas. Då får du mera utrymme i anslutningslådan. Nu ser det ju mera ut som en garderob fullpackad med textilier.

Megga lindingarna. Absolut. Men torka ur motorn något dygn med aerotemper på 70 - 80 grader först. Jag hade en liknande motor för några veckor sedan. Hade väl inget större hopp om den men efter torkning kom jag upp i 11 megohm mot jord. Det är inte lysande, men fullt OK för en gamling. Har kört den på frekvensomriktare ett tag nu.

Y/D är mera till skada än nytta i dagens nät. Du får ganska ofta en otäck smäll när du går över från Y till D. Det har med det "frusna" flödet i rotorn att göra. Den smällen slipper du vid direkt start i D.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#4 » 14:48:26, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har torkat några motorer genom att ställa statorn på kaminen innan jag börjar elda för kvällen. Sedan kollat temperaturen på statorplåten med IR-termometer då och då, och lyft bort den när den började närma sig 100 grader. Isolationsmätt nästa morgon när den hade kallnat, värmt på statorn igen nästa kväll om det verkade behövas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se