gaffa skrev:Köp en HV 10 i rosa kulör för 25 tusen gör jobbet minst lika bra på leran och eliminerar behov av maskinhall av två anledningar. Pengarna kan jag låna om jag köper till mark, du får 0,9% bundet på 5 år och amorteringsfritt vilket är bättre än de flesta andra alternativa placeringar
Det var ju snällt av dig att du kan förbarma dig lite över mina bekymmer med dåliga räntor.
Risken är väl att jag kommer behöva dem själv förr eller senare när jag ska köpa mer mark och det är väl förstås också en bra anledning att inte köpa en nyare vält i nuläget. Kanske kan man också hinna bottenfiska lite om börsen väl skulle få för sig att krascha nån gång, i och för sig har jag väntat rätt länge på det nu.
Men kan det verkligen ha funnits en HV 9,3 också? Det hade ju passat väldigt bra till 9 meters NZAn. Eller har de bara stegat lite slarvigt när de mätte bredden tro?
Alrik skrev:Hur mycket skillnad gör de rent funktionsmässigt att mellanringarna är helt släta mot taggiga?
Räknade för ett tag sedan att man kanske kunde köpa en vält för typ skrotvärde och byta ringar på den men de är inte lönsamt någonstans.
Att nya ringar verkar vara tillverkade av nån ädlare metall har jag också konstaterat och tänkte därför att det kanske var en bra anledning till att köpa helt nytt. Men det är klart att håller bara gamla slitna ringar ihop, och funktionen inte är undermålig jämfört med nya så är det väl som Pettersson säger (och nån mer nog varit inne på tidigare också, Busholle?) att man lika gärna kan ha skorpbrytarstål på harvens sladdplanka och klara sig med ett gammalt kadaver till vält.