När jag väl lyckats fastställa exakt hur nära kanten på åkern jag vill så och fått till så perfekta böjar som möjligt på de kurviga dragen så får man göra jordbearbetningen därefter och så återanvänder jag de gamla körspåren kommande år, väldigt bekvämt.
Det har väl blivit lite allt eftersom med bredderna på redskapen. För 4-5 år sen köpte jag en 9 m bättre begagnad ogräsharv bara för att jag hittade den till ett riktigt bra pris. Bonden har hela tiden haft en 9 m NZA och det var väl därför jag köpte den här 9,3 m Kverneland/Dalbo välten om jag minns rätt, för att jag skulle kunna koppla den efter harven och kanske bryta skorpa med harvens sladdplanka. När jag skulle köpa Camelen så skiljer det så lite i pris mellan 8 och 9 m att det var dumt att inte ta 9an, speciellt eftersom många andra
redskap redan var den bredden, och nu köpte jag ju combcuten på 9 m för att spåren ligger på 9 m. Så det ena har väl gett det andra. Den lägst hängande frukten att plocka för min del i nuläget är att på våren harva, så, välta, ogräsharva och combcutta i samma körspår, allt fram till skörd helt enkelt. Allt som behövs är egentligen att bygga på NZAan 10-15 cm på varje sida så den går att köra på 9 m. Nu brukar vi köra den på 8,7 m för att den nästan alltid hänger lite snett bakom traktorn, och det blir inte genomharvat ordentligt ända ut. Så länge jag inte har mer vårsådd än att jag kan både harva och så med samma
traktor (Fendt 720in) så behövs det inte köpas nåt mer i styrväg, vi harvar bara en gång på våren så 50-100 ha vårsådd borde gå att klara utan att behöva engagera nån av JD-traktorerna framför harven. Vi har en JD-autostyrning också men den har bara gratissignal i nuläget och är inte den nyaste modellen på varken antenn eller skärm, så det känns inte som det är värt att kosta på den 50-60000 kr i hårdvara för att kunna köra den på RTK, annars kan jag ha upp till 5 enheter på RTK-abonnemanget som jag har nu om bara mottagaren har rätt hårdvara. Jag var ute och gick runt lite i bönsådden nu idag och det är stor skillnad mellan där traktorn gått och där det är okört, där är det som att gå på en svamp nästan. Det borde väl vara en fördel att spåren från både harvning och sådd hamnar på samma ställe, men jag kan se en risk i att det kanske blir alldeles för packat där om man som vi gärna vill vara ute och köra supertidigt på våren på lerorna. Men jag ska titta lite noggrannare i bönorna sen när de växt lite och försöka se om det märks nån skillnad på växtsättet i hjulspåren och utanför.
Förra året var det bra surt neri när vi harvade och vi harvade väldigt djupt så det gick fruktansvärt tungt, då syntes spåren efter harvningen ett tag i bönorna efter att de kommit upp (syns på bilden snett bortåt höger här), men det var inget jag tänkte på sen senare, eller vid tröskningen. I år var det jämförelsevis torrare nere i jorden eftersom det varit riktig vinter, men om det blir nån skillnad på bönorna återstår att se.
För resten av maskinerna är det värre. Tröskan är i nuläget 24 fot, och om jag kanske bara kommer upp i 6 ton vete/ha istället för 8-10 som vi gjort konventionellt så skulle den antagligen orka med ett 30-fots skärbord, eller om det behövs 31 fot för att ha lite marginal?
Men jag tror det dröjer tills nästa gång det ska bytas tröska innan man kanske funderar mer på att ha en matchande tröska till såmaskinsbredden. Vid höstsådd blir det så mycket kört i plöjet att det nog blir svårt att klara sig med bara en
riktning och spår på ett ställe. Oftast blir det 3 drag med harven och 1-2 drag med carriern för att få tillräckligt bruk av lerorna. Carriern är 6,5 m bred och det är rätt så lagom till de traktorer vi har i dagsläget på ca 200 hk, ska man ha nåt i närheten av 9 m får man nog ha en traktor på 300-350 hk och det känns onödigt när behovet är så litet annars. Kultivator har vi en gammal JD på 8 m som nog blir knepig att bygga ut och skulle man köpa nåt nyare som en Swift eller liknande gissar jag att man hamnar på 4,5-5 m arbetsbredd om man inte vill gå upp i traktorstorlek. Då skulle man förstås kunna tänka sig att man kör vartannat drag i körspåren och vartannat mitt emellan. Betesputs har jag köpt ett gammalt kadaver på 4,75 m som jag inte fått fart på riktigt än, men det kan jag förstås köra på 4,5 m, annars är väl betesputs ett sånt redskap som blir orimligt dyrt om man ska ha en 9-meters och dessutom kräver en herrejösses-traktor om man inte ska behöva snigla sig fram.
En nöt som hade varit härlig att knäcka är gödselspridningen. I dagsläget lejer jag ett Samson-ekipage som tar 28 kbm och har 24 m ramp. Det blir långt mellan spåren, men å andra sidan kommer de inte så långt om man vill lägga en större giva, och de får skarva i även på de kortare fälten. Jag tror inte det finns nån entreprenör med 18 m ramp, men jag har inte forskat så mycket i det heller. Annars har bonden en gammal 12 kbm Startunna med 12 m ramp, men den får man nog räkna rätt så högt på läglighetseffekt och minskad markpackning om man ska få ihop i närheten av en rimlig timpeng för att sitta och köra om man jämför med hur billigt det är att leja de stora tunnorna. Jag har kanske även möjlighet att hyra en PG18 med 12 m ramp om jag tycker jag har tid att köra själv. Kanske skulle det vara nåt att försöka plugga de yttersta slangarna på den och köra den med 9 m arbetsbredd, då skulle man bara behöva skarva i på de längre fälten?
Å andra sidan blir det väldigt tätt mellan spåren, den väger ju en del den också. Det allra bästa för marken hade ju varit en pumputrustning liknande den har hyrde förra året, problemet är att det är arbetsintensivt jämfört med tunna, och svårt att få tag i när man vill ha den om man inte köper en själv. Trots allt sprider jag bara 2000-2500 kbm flytgödsel om året i nuläget så jag vill inte investera för mycket i sån utrustning. Visserligen skulle jag väl kunna köra åt nån granne, men jag kan inte ha för många järn i elden heller känns det som. En begagnad 15-20 kbm tunna med ett myllningsaggregat som gick att bygga om till 9 m med 32 cm radavstånd hade väl varit det mest flexibla, bara att hoppas att det dyker upp nåt i den stilen på Blocket eller nån auktionssajt framöver.