Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Köpa nyare ringvält, Väderstad, Heva, Dalbo, ???

167 inlägg • Sida 11 av 12
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Trigon (trådstartaren)

#151 » 17:31:26, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att man måste hänga med i teknikracet. Grannpojken som lagom fyllt 20 köpte nyss ny tröska för 4 mille då får jag ju göra vad jag kan även om det bara blev en bättre begagnad traktor för ungefär en fjärdedel så mycket. :grin:

Även om min erfarenhet av BM redskapsbärare är minimal jämfört med den som äldre betodlande kollegor i södraste delen av landet har, så tycker jag ändå att jag kört tillräckligt de senaste åren för att vara rätt så klar över för- och nackdelar. På "mindre" arealer är den perfekt, men att hacka upp mot 150 ha mestadels 2 gånger per år är inget som lockar mig trots en väldigt låg kapitalbindning. Det kan ju hända att det bara är jag som är försoffad, eller så är det hela generationen med yngre bönder som är förlorad, vem vet? Telefonen och även datorn är bra i vissa lägen, men stjäl mycket tid i onödan även från mig.

Hur som så tänkte jag förr eller senare prova nåt annat. Som tur är blir oftast inte maskiner helt värdelösa direkt när man köpt dem, så då har man möjligheten att prova, och skulle det inte fungera som det är tänkt kan man sälja maskinen med en viss förlust och återgå till äldre hjälpmedel. Även om man med lite god vilja kan klassa mig som ungdom så delar jag denna optimistiska tro på tekniken med bonden och när han började hjälpa till i jordbruket i början på 1950-talet var häst det vanligaste hjälpmedlet. Man kan utan problem klassa honom som ungdomlig, men begreppet ungdom har väl ändå vissa gränser?

Teknik kan förstås strula, så en eller två gamla redskapsbärare får förstås vara kvar ifall inte det moderna fungerar när det behövs.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



gaffa

#152 » 00:21:47, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Budskapet är alltså; finns intresse av att hålla på med lantbruk så köp jord i stället för att slösa pengar på en massa annat...
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon (trådstartaren)

#153 » 07:45:38, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då har jag förstått budskapet.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

e_pettersson

#154 » 09:27:40, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen ska man inte handla och investera överhuvudtaget när vi har fel regering. Investering för framtiden spar vi tills efter nästa val. Fy för att skapa arbete eller ha framtidstro överhuvudtaget i dessa dagar :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#155 » 12:02:12, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jorden ska inte köpas i detta landet bättre i Danmark eller Kanada
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

palle1

#156 » 20:18:49, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyckades uppfylla lite på min önskelista.
Varit ute och provkört min nya Dalbovält idag. Den blir jag säkert nöjd med.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

Alrik

#157 » 20:38:56, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

palle1 skrev:Lyckades uppfylla lite på min önskelista.
Varit ute och provkört min nya Dalbovält idag. Den blir jag säkert nöjd med.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


18 eller 24 meters? :vissla:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

palle1

#158 » 21:22:00, 22-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nöjde mig med 12.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012

Nickebonne

#159 » 16:57:15, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och för er inavlade typer som inte inser hur dålig kapacitet man har med 10 meters vält jämfört med en 12 meters dylik kommer här lite matnyttig läsning.
https://blogg.atl.nu/abbotnas-sateri/20 ... ad-rexius/
Den som vältar 500 ha årligen tjänar på detta byte (för cirka 350”) en heldag, en affär som fort betalar sig med andra ord.
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

3 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

gaffa

#160 » 20:52:07, 03-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

12m? till trädgården då eller? Alla storbönder och wannabes köper 18 eller 24m nuförtiden, knappt man vågar köra genom byn eller centralorten med den gamla HV 12an längre, man får dra ner kepsen så ingen ser vem som kör
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

1 person gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Trigon (trådstartaren)

#161 » 16:39:24, 11-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla vet vi ju att det är insidan som räknas, på vältringarna alltså. :grin:

Bild

Några vältade hektar till så är utsidan blank och fin också. Själv har jag inte haft tillfälle att provköra Kvernelandvälten ännu, men jag har i alla fall en actionbild att bjuda på.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#162 » 22:58:17, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provkört välten själv också. Jag vältade hemma vid torpet efter radhackning och vitklöversådd i höstvetet. Den verkar funka bra och hittills är jag nöjd. :thumme:

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#163 » 23:01:43, 26-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Praktiskt med körspår att följa om man som jag har lite tvivelaktigt ögonmått. :grin:

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

busholle

#164 » 07:03:26, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du allt på 9m numera?

Det har varit tystare om CTF de senaste åren men med ett sådant system du har så är du nästan helt i mål. Men du återanvänder kanske inte spåren mellan vart år?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon (trådstartaren)

#165 » 22:45:00, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag väl lyckats fastställa exakt hur nära kanten på åkern jag vill så och fått till så perfekta böjar som möjligt på de kurviga dragen så får man göra jordbearbetningen därefter och så återanvänder jag de gamla körspåren kommande år, väldigt bekvämt. :thumme:

Det har väl blivit lite allt eftersom med bredderna på redskapen. För 4-5 år sen köpte jag en 9 m bättre begagnad ogräsharv bara för att jag hittade den till ett riktigt bra pris. Bonden har hela tiden haft en 9 m NZA och det var väl därför jag köpte den här 9,3 m Kverneland/Dalbo välten om jag minns rätt, för att jag skulle kunna koppla den efter harven och kanske bryta skorpa med harvens sladdplanka. När jag skulle köpa Camelen så skiljer det så lite i pris mellan 8 och 9 m att det var dumt att inte ta 9an, speciellt eftersom många andra redskap redan var den bredden, och nu köpte jag ju combcuten på 9 m för att spåren ligger på 9 m. Så det ena har väl gett det andra. Den lägst hängande frukten att plocka för min del i nuläget är att på våren harva, så, välta, ogräsharva och combcutta i samma körspår, allt fram till skörd helt enkelt. Allt som behövs är egentligen att bygga på NZAan 10-15 cm på varje sida så den går att köra på 9 m. Nu brukar vi köra den på 8,7 m för att den nästan alltid hänger lite snett bakom traktorn, och det blir inte genomharvat ordentligt ända ut. Så länge jag inte har mer vårsådd än att jag kan både harva och så med samma traktor (Fendt 720in) så behövs det inte köpas nåt mer i styrväg, vi harvar bara en gång på våren så 50-100 ha vårsådd borde gå att klara utan att behöva engagera nån av JD-traktorerna framför harven. Vi har en JD-autostyrning också men den har bara gratissignal i nuläget och är inte den nyaste modellen på varken antenn eller skärm, så det känns inte som det är värt att kosta på den 50-60000 kr i hårdvara för att kunna köra den på RTK, annars kan jag ha upp till 5 enheter på RTK-abonnemanget som jag har nu om bara mottagaren har rätt hårdvara. Jag var ute och gick runt lite i bönsådden nu idag och det är stor skillnad mellan där traktorn gått och där det är okört, där är det som att gå på en svamp nästan. Det borde väl vara en fördel att spåren från både harvning och sådd hamnar på samma ställe, men jag kan se en risk i att det kanske blir alldeles för packat där om man som vi gärna vill vara ute och köra supertidigt på våren på lerorna. Men jag ska titta lite noggrannare i bönorna sen när de växt lite och försöka se om det märks nån skillnad på växtsättet i hjulspåren och utanför.
Förra året var det bra surt neri när vi harvade och vi harvade väldigt djupt så det gick fruktansvärt tungt, då syntes spåren efter harvningen ett tag i bönorna efter att de kommit upp (syns på bilden snett bortåt höger här), men det var inget jag tänkte på sen senare, eller vid tröskningen. I år var det jämförelsevis torrare nere i jorden eftersom det varit riktig vinter, men om det blir nån skillnad på bönorna återstår att se.

Bild

För resten av maskinerna är det värre. Tröskan är i nuläget 24 fot, och om jag kanske bara kommer upp i 6 ton vete/ha istället för 8-10 som vi gjort konventionellt så skulle den antagligen orka med ett 30-fots skärbord, eller om det behövs 31 fot för att ha lite marginal? :klia: Men jag tror det dröjer tills nästa gång det ska bytas tröska innan man kanske funderar mer på att ha en matchande tröska till såmaskinsbredden. Vid höstsådd blir det så mycket kört i plöjet att det nog blir svårt att klara sig med bara en riktning och spår på ett ställe. Oftast blir det 3 drag med harven och 1-2 drag med carriern för att få tillräckligt bruk av lerorna. Carriern är 6,5 m bred och det är rätt så lagom till de traktorer vi har i dagsläget på ca 200 hk, ska man ha nåt i närheten av 9 m får man nog ha en traktor på 300-350 hk och det känns onödigt när behovet är så litet annars. Kultivator har vi en gammal JD på 8 m som nog blir knepig att bygga ut och skulle man köpa nåt nyare som en Swift eller liknande gissar jag att man hamnar på 4,5-5 m arbetsbredd om man inte vill gå upp i traktorstorlek. Då skulle man förstås kunna tänka sig att man kör vartannat drag i körspåren och vartannat mitt emellan. Betesputs har jag köpt ett gammalt kadaver på 4,75 m som jag inte fått fart på riktigt än, men det kan jag förstås köra på 4,5 m, annars är väl betesputs ett sånt redskap som blir orimligt dyrt om man ska ha en 9-meters och dessutom kräver en herrejösses-traktor om man inte ska behöva snigla sig fram.

En nöt som hade varit härlig att knäcka är gödselspridningen. I dagsläget lejer jag ett Samson-ekipage som tar 28 kbm och har 24 m ramp. Det blir långt mellan spåren, men å andra sidan kommer de inte så långt om man vill lägga en större giva, och de får skarva i även på de kortare fälten. Jag tror inte det finns nån entreprenör med 18 m ramp, men jag har inte forskat så mycket i det heller. Annars har bonden en gammal 12 kbm Startunna med 12 m ramp, men den får man nog räkna rätt så högt på läglighetseffekt och minskad markpackning om man ska få ihop i närheten av en rimlig timpeng för att sitta och köra om man jämför med hur billigt det är att leja de stora tunnorna. Jag har kanske även möjlighet att hyra en PG18 med 12 m ramp om jag tycker jag har tid att köra själv. Kanske skulle det vara nåt att försöka plugga de yttersta slangarna på den och köra den med 9 m arbetsbredd, då skulle man bara behöva skarva i på de längre fälten? :klia: Å andra sidan blir det väldigt tätt mellan spåren, den väger ju en del den också. Det allra bästa för marken hade ju varit en pumputrustning liknande den har hyrde förra året, problemet är att det är arbetsintensivt jämfört med tunna, och svårt att få tag i när man vill ha den om man inte köper en själv. Trots allt sprider jag bara 2000-2500 kbm flytgödsel om året i nuläget så jag vill inte investera för mycket i sån utrustning. Visserligen skulle jag väl kunna köra åt nån granne, men jag kan inte ha för många järn i elden heller känns det som. En begagnad 15-20 kbm tunna med ett myllningsaggregat som gick att bygga om till 9 m med 32 cm radavstånd hade väl varit det mest flexibla, bara att hoppas att det dyker upp nåt i den stilen på Blocket eller nån auktionssajt framöver.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron