Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Köpa nyare ringvält, Väderstad, Heva, Dalbo, ???

167 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Trigon (trådstartaren)

#1 » 17:03:25, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varken jag eller bonden jag kör skördetröska hos har nån ringvält (cambridge). Hittills har jag lånat en Väderstad Hva 6,2 meter av en granne när jag behövt, men jag kan ju inte hålla på och snylta på honom för all evighet så jag funderar på vilken vält jag borde hålla utkik efter? Antagligen inte en ny, men en demo eller bättre begagnad.

Ändamålet blir framförallt att välta höstgrödor och frövallar på våren, men även vältning efter sådd nån enstaka gång, kanske även vältning i plöjet eller innan sådd nån gång ibland. Hittills har vi klarat oss bra från vildsvin här på slätten, men man vet ju inte hur länge det dröjer innan man har såna skador att hantera. Dels av den anledningen, men även för att kunna bryta skorpa nån gång vart femte år eller liknande så hade sladdplanka varit fint. Bredden kan ju vara så bred som plånboken tillåter, men ska man köra med sladdplanka i plöje kanske de traktorer på ca 200 Hk vi kör med i dagens läge inte pallar mer än 9-10 meter? Bonden har en 9-meters NZA-harv med vältdrag på, är det ofta man har nytta av vält bakom harven?
Jordarten det handlar om är nästan uteslutande lerjord med lerhalt på 30-50%.
Erfarenheter och synpunkter mottages tacksamt!
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



bert

#2 » 19:30:17, 25-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står en Rollex 620 och väntar på dig i Blekinge :)

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

busholle

#3 » 08:25:34, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man bara slätvälta och är helt hundra på det så ska man köpa en så bred att man hinner köra så sakta som det behövs. Har man möjlighet att hänga den bakom harven ska man definitivt prova det och då köpa en i passande bredd.
När det gäller vildsvinsskador tycker jag att det är överlägset med kombinationen harv och vält då du har både planka och pinnar att jobba med innan välten trycker fast torvorna.
Bild
Bild

Bild


3 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#4 » 13:20:12, 26-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olle din frontvikt får höga stilpoäng från mig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon (trådstartaren)

#5 » 16:33:36, 08-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har tydligen Väderstads vinterkampanj börjat så nu gick det att få ner nypriset på en vält 7-8 % fick jag veta idag. Jag har ju inte sett till nåt bättre begagnat som fallit mig i smaken de senaste månaderna. Å andra sidan har jag inget akut behov av en vält till våren ännu heller, så jag kanske kan ge letandet lite mer tid.

bert skrev:Står en Rollex 620 och väntar på dig i Blekinge :)

Jag tackar för erbjudandet, men jag vill upp några meter till i arbetsbredd tror jag.

busholle skrev:Ska man bara slätvälta och är helt hundra på det så ska man köpa en så bred att man hinner köra så sakta som det behövs. Har man möjlighet att hänga den bakom harven ska man definitivt prova det och då köpa en i passande bredd.
När det gäller vildsvinsskador tycker jag att det är överlägset med kombinationen harv och vält då du har både planka och pinnar att jobba med innan välten trycker fast torvorna.


Blir det bättre vältat ju saktare man kör? Är det tilltryckningen av jorden vi pratar om då? Nertryckningen av sten har jag fått för mig blir bättre ju fortare man kör?
Fina bilder på vildsvinsreparationerna. :thummar:

Vi har konstaterat att problemen med rapsjordloppa verkar ha varit som störst i min ekoraps i år där som vi trampat så lite som möjligt med traktor och olika redskap (i mitten på mina månghörniga fält). Det kan ha varit nån sorts sammanträffande med hög lerhalt, en aning kokigare såbädd och låg mullhalt. Men ska denna invasion av rapsjordloppor fortsätta kanske det blir till att testa att ha vält efter harven alla drag, åtminstone när det ska sås höstraps.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

uppland2

#6 » 07:22:57, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:N
Blir det bättre vältat ju saktare man kör?


Ja. I viss mån kan du kompensera högre hastighet med en tyngre vält. Samma hastighet som en arbetshäst går i brukar en del säga. Beror också lite på om du vill packa ett plöjt fält (saktare) eller bara kultiverat. Vill du bara jämna till ytan för syns skull utan att få någon packning kan du förstås köra fortare.

Du kan jämföra med att åka snöskoter. Det är ett ganska populärt vinternöje längre norrut i landet att åka skoter över öppet vatten om jag förstått rätt. Det går bra om du har hög fart. Om du åker för sakta går det mindre bra.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

busholle

#7 » 11:23:42, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Packningseffekten försvinner fort när man ökar hastigheten. Vältar jag efter sådd så är det max 5km/h som gäller, kommer jag över 8 så river det mer än det packar. När det är stenigt vill jag verkligen Hålla ner hastigheten både för vältens skull och för resultatet. Vältar jag vall med sorkskott så är hastigheten av mindre betydelse.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon (trådstartaren)

#8 » 11:51:30, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Resonemanget med packningen och hastigheten låter ju rimligt och logiskt. Men då borde man också kunna vända på det. Om man är ute tidigt i mars, som vi gärna vill, och grisar runt på de styva lerjordarna vi har här så borde det vara bättre och bli mindre packat ju fortare man kör med harv och såmaskin?
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

uppland2

#9 » 12:20:36, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traditionellt brukar man läga halm under hjulen där man ställer kärran vid skörd, för att den inte ska sjunka ner om det är dåligt bärighet. När du väl fått upp fart kan du åka bort ifrån fältet med lasset. Står du still med tröskan på mjuk mark blir det snart gropar under hjulen. O.s.v.

Än tydligare blir det när du åker skridskor på tunn is. Det fungerar så länge du har fart, men stannar du upp plurrar du.

Jag fick inte köra fortare än 5km/h för mamma när jag började få välta som liten, hellre långsammare. Att räkna vikt per ytenhet och tid fungerar inte riktigt då du får dynamiska effekter, dels behöver väl jorden lite tid för att sätta sig under välten(?), dels hoppar den gärna omkring om man buskör i 7-8 km/h. Jämför med dragkraften hos ett ofjädrat hjul som studsar runt med ett fjädrat.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

busholle

#10 » 12:58:49, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Resonemanget med packningen och hastigheten låter ju rimligt och logiskt. Men då borde man också kunna vända på det. Om man är ute tidigt i mars, som vi gärna vill, och grisar runt på de styva lerjordarna vi har här så borde det vara bättre och bli mindre packat ju fortare man kör med harv och såmaskin?


Jo du är rätt på det, packningen lär minska med ökad hastighet fram till att det börjar gunga i grejerna då kan du få stora momentana laster.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

gaffa

#11 » 13:31:45, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erfarenheten stödjer ert hastighetsresonemang men tyvärr inte vetenskapen
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#12 » 13:35:09, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi för två årsedan satte våran Väderstad Rollster 6,20 efter TM165an utan att instruera föraren om max 5 km/ timme . Vart det ett antal vältringar som inte höll. Min tanke är att låta föraren byta dessa ringar, och dra lite egna slutsatser.
Hastighets körning med Cambridge vältar på torr mulljord kräver nog en 250hästars prärie dragare framför. I varje fall om den är så bred som 6,2 m.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon (trådstartaren)

#13 » 20:18:32, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran, var mulljorden så lös att välten hade svårt att rulla och hela tiden hade en stor jordvall framför sig?

Som av en händelse råkade en försäljare från närmaste Söderberg&Haak stanna till när jag som bäst höll på och tvätta maskiner tidigare idag. Så nu har jag fått mig lite broschyrer på Dalbos sortiment av vältar. En sak jag tänkte på nu är att det verkar vara lite klen hjulutrustning jämfört med de nya Väderstadvältarna jag dreglat över. Dalbos vältar väger i allmänhet minst lika mycket per meter men har bara enkelaxel medan Väderstad har boggi från 8-9 meters arbetsbredd.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Göran Ekman

#14 » 21:14:16, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju fortare man kör ju större jordvall. Våran gamla Väderstad Rollster där går det att lägga en del av vältensvikt på transport hjulen. Kör man långsamt går det att köra . Kör man fortar vallar det . Ett torrt år kan det räcka att efter plöjningen köra med ringvältarna och sedan såmaskinen. Det kan vara all skillnad i hela världen mellan olika år . Några gårdar i grannskapet skaffade betongvältar för att kunna packa mulljorden , äldre Cambridge vältar med en liten diameter på ringarna funkade inte alls på mulljordarna hos oss.
Något år drog vi välten med våran Ford 7840 100hästar 18,4-38 hjul dubbelmonterade bak tittade inte så mycket bakåt på välten , körde motorstopp , tittar och ser en jordhög bakom traktorn där det sticker ut ett drag som sitter i traktorn. Kanske gick lite för fort, vart ganska förvånad när välten var borta.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

uppland2

#15 » 21:22:28, 09-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man inte betongvältar innan sådd för att få en fast såbädd?

Under ganska många år i rad ägnade jag en natt åt att välta ängen för att utnyttja nattrodnaden.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se