Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Balbana och vagnsdrag till en Welger AP41 som x-tra utrustning, någon som har över?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

2Tassar (trådstartaren)

#1 » 14:18:55, 12-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en Welger AP41 hårdpress som jag trivs mkt bra med!
Tyvärr saknar den x-trautrusningen i form av balbanan och vagnsdraget för hövagnen. När jag kör med den nu så får jag ner alla balarna på backen som man sedan skall åka runt och samla ihop vilket känns onödigt.
Kan det vara så att det finns någon där ute som känner någon som känner någon.....som har en AP41 som inte är i bruk med dessa delar som är möljiga att donera mot en peng från mig? Alternativt att jag köper pressen som en reservdelsmaskin.
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65



Aqualize

#2 » 22:25:19, 14-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr säljer jag inte prylarna då jag använder dem men om du vill ha bilder på hur det ska se ut om du inte sett det (ev. för egen konstruktion) så har jag kanske bilder eller kan ta några nya på min press. Det är en från början av 80-talet.

En smart sak som morbror gjorde (ägde den före oss) var att göra ett diagonalstag från draget till ungefär där högerhjulet sitter.
För att ha en fullastad balvagn kan nog bryta lite i svängarna.
Senast redigerad av Aqualize 10:38:28, 16-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#3 » 10:33:42, 16-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom på att jag ju faktiskt har en bild av pressen liggandes på internet redan:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Hay_ba ... _baler.jpg
(kom ihåg att zooma in på bilden)
Det undre staget till draget är alltså det som går mot högerhjulet, svårt att se att det är så på den bilden.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#4 » 14:21:52, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

2Tassar; hur gick det med det här?
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

2Tassar (trådstartaren)

#5 » 09:42:08, 08-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent omsider, pressen är kvar - i oförändrat skick. Funderar på att sälja av och skaffa ngt annat med balbana. Synd dock då jag numera har lärt mig hur den funkar, har fått den att gå riktigt bra - sista balningen som jag gjorde igår med ca 500 balar så knöt den 100% !
2Tassar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:15, 25-07-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mc Cormic International IH B250
Deutz Fahr DX3.65

Aqualize

#6 » 10:54:13, 08-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Önskar att min gjorde det. Ska kolla över det igen på torsdag. Av någon anledning så ibland hoppar snöret vid högra knytaren (sett bakifrån) förbi den där stumma "fingret" under själva knytaren och förbi fjädern som ska hålla emot den. Resultat blir att snöret sitter fast i balen halvvägs ut men går direkt upp mot knytaren istället för precis på höet. Stannar man och drar ut lite mer snöre och drar tillbaka den rätt så funkar det och balen blir fin. Ska kolla nålen så den inte är aningen sne och ibland beroende på material lämnar över snöret lite för mycket åt höger så den inte fastnar mot stumma fingret".

Nytt för mig i år är att jag köpt en Harjo balkastare, byggt mig en anfästning istället för Welgerdraget så man ska mestadels använda Harjos drag. Ska försöka återanvända det där diagonalstaget dock.
MEN, jag vill behålla grejorna. Harjo passar ju "universell", utifall man köper en annan press utan balbana kanske man vill flytta över den. Så balbanan och draget stannar kvar.
Om du inte tänkt gå på balkastarspåret (genom annan press) så tror jag det är värt att bygga sin egen balbana. Nu vet du ju att pressen är att lita på med knytningen. Köper man en annan begagnad som man inte "känner" så vet man ju inte om den krånglar efter 100 balar och sen ger upp.
Du behöver ju inte göra en exakt kopia av originalet - bara det har ungefär samma vinklar så borde en balbana fylla sin funktion.

Harjo-balkastare drivs av traktorn hydraulik, tveksam (utan att kolla specifikationerna) att din B250 klarar av det. Pressar med originalkastare kan ofta ha eget hydraulsystem, dvs. en pump och allt drivs från kraftuttagsaxeln. Eller rent av mekanisk.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se