Ja. Det är väl dags att redovisa de sporadiska mekstunderna.
Efterlyste i sommras en betesputs i diverse kanaler..
Ett svar löd att det ligger en i en skrothög jag kunde få oprutbart.
Ja... Gratis är gott och vad kan öht vara fel på en sån?
Hämtade den med släpkärran.
Och minnesgoda läsare kan notera att det var denna jag hämtade när det blev äventyrlig hemfärd med punka och långkörning på nödhjul. Slutandes med byte av samtliga däck på bilen. De var ju bara 13 år och snedslitna sedan länge. Ja ja..
Kopplade för och insåg snabbt att någon sådan kraftöverföringsaxel som tarvades ägde jag inte..
Jakt på vilka reservdelar som behövdes började.
Att rotorlagren var dåliga förstod jag snabbt. Givaren berättade att det var problem med att remmarna vred sig. Därför lades den i skrotbingen.
Hittade reservdelslistor men bara till nyare mod. Men beställde lagren enligt den listan ändå.
3st 6207z och 3 st 6308z skulle det vara. 2rs var ju betydligt billigare så det fick det bli. Kanske blev dumt.. Det visar sig.
Den blev ståendes tills jag för några veckor sedan dristade mig att exportera den till kalkatraz. Dvs Gotland.
Paradiset på jorden där jag bor. Kärt barn har många namn.
Nåväl. Förra förra veckan skulle remskivorna av. 3 st. Två gick ok men till nr tre var blodsockret ner under fötterna och då sprack sista skivan (rapporterat sorgeämne)
Bara att ta kväll.. Jagade lite remskivor men nytt blev "tokdyrt".
Mailade Alfredssons maskinaffär och han hittade en. Den fick han skicka..
I måndags kväll tog jag tag i det igen och spräckte bort sista navet.
Bytte alla lager och monterade tillbaka rotor naven. Lagerdimmensionerna stämde så beställda lager passade
Tätningen innåt navet på lagren skulle tas bort. Missade det på ett. Mitten nedre. Får se hur det går..
Målade navbrunnarna. Noterade att naven sitter med M14x1,5 mm muttrar. Även ändskruven är M14x1,5
Igår kom remskivan.
Idag efter jobbet blev det uppsvarning av axelhål. Samt fixande av kilspår. Hittade en bom i maskinskåpet. Första gången jag gör kilspår så.
De få jsg gjort tidigare hade inga spår av precision. (bågfil och fil.)
Tyvär visade det sig att skivan var väldigt sliten. Så jag fick vinkla in toppsliden på 20grader. För det var vad jag fick på första sökträffen. 17 grader hade jag för mig om.
Och sedan bredda spåret så slitspåren nästan försvann.
Sedan skulle de andra skivorna putsas till så inte gravrosten på dem äter upp remmarna direkt.
Då hittade jag vad jag anar var felet. Mittenskivan är svetsad sedan tidigare missöde med avdragaren men inte omsvarvad. Det var en rejäl bula in i spåret av tillbaka svetsade biten. Blev att snygga till det med, men här var det 17 grader
Nåväl. Nu är skivorna på plats.
Två nya C108 remmar beställda.
Nu ska bara vinkelväxeln tas av och bytas olja i samt remskivan putsas av.
Men det får bli nästa vecka..