Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Service Tima snöfräs

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Henrik C (trådstartaren)

#1 » 20:07:52, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har precis köpt en Trims snöfräs och tänkte serva den så de är klar innan vintern, hittar inte någonting om dessa på nätet.
Har i alla fall nåra funderingar.

1. Ska det vara olja eller fett i vinkelväxeln? De flesta andra snöfräsar verkar ska ha 80w90 GL4/5 i vinkelväxeln.
Lossade bottenpluggen och det kom inte en enda droppe ur den, men det verkar vara något rosa fett i den i stället. Kan föregående ägare ha fyllt med fett i stället för olja pga. något lager läcker eller dyl.?
Om det ska vara fett, vilken typ av fett ska det då vara?

2 Hur spänd ska kedjan vara?

3. Vad smörjer ni kedjan med?

4. Någon som vet vad det är för färgkod på Trimas gula och blå färg som är på denna?

5. Brytbultarna, ska dessa dras med samma moment som en "vanlig" skruv av samma kvalité?

Mvh
Henrik
Varför laga något som redan är trasigt?

1 person gillar det här inlägget.
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972



Bengt Erik Eriksson

#2 » 17:17:22, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Vet inget om din maskin men allmänt håller jag med om att det borde vara olja i växeln och inte fett. Prova att slå på olja och rinner det ut får du fortsätta med fell . Men ta ett tunnare fett NLGI 0eller1

Kedjor ska inte vara spända. Bara nästan. De ska vara ett tydligt slack. Varken mer eller mindre.
Smörj kedjor med olja. Gärna med den till växeln.

Färgen passar jag på.

Brytbultar behöver inte dras hårt. Det är ju kraften som krävs att klippa av den som är viktig. Så rätt kvalitet är viktig. Men visst. Drar man hårt så ökar friktionen mellan halvorna men samtidigt töjer man ju bulten och påverkar dess egenskaper.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

fretchi

#3 » 19:40:43, 07-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klämkraften från skruven är så liten i förhållande till skjuvmotståndet. Så dra skruven till rätt moment. Drar man löst tycker jag det brukar börja glappa, skruvhålet nöts upp, och funktionen blir inte lika bra.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se