Nån som har koll på vilken V-snöslunga som kan tänkas vara "bäst"?
Just nu har en en Optimal 225 som jag moddat med hydraulisk lucköppning och själva slungan är det inget fel den fungerar och kastar bra men hållbarheten är inte riktigt vad jag önskar, har även en gammal Esko 225 som backup men den är ganska sönderbruten i öppningen, slitstålen är helt slut och även inmatningsskruven är sönderbruten och svetsad en gång i denna slunga.
Har rätat till en trasig inmatningsskruv och bytt profilröret till ett 70 mm och den skruven ska in i Optimal slungan ikväll tillsammans med en axel som jag svetsat dit en ny PTO tapp, passade även på att svetsa in förstärkningar där skruven verkar ge sig. Sen får det bli rep av andra skruven och axeln fortast möjligt.
Använder slungan på isväg och det är tuff körning som gäller det är max varv och ofta i början av säsongen innan öppningen av vägarna kan det också som i år vara mycket snö som är både vattnad och trampad med snöskoter för att alls få is som man kan gå ut på. Har kört ca 90 timmar på två veckor och då är det som sagt ingen myskörning utan verkligen att ta ut max ur grejerna då ena vägen är ca 9 ha.
Optimal slungan är egentligen för klen då det kommer till inmatningsskruven och även axeltappen till PTO vrids eller går av. Skruven trycks framåt längst bak troligtvis av trycket i slungan och sen spricker profilröret oftast i sömmen. Axeltappen är väl inte så mycket att göra åt för där är man ju begränsad till måtten på själva tappen och tappen brukar går av i splinesen precis bakom axeln, blir bättre att svetsa på egna tappar än att köpa ny axel.
Har funderingar på att köpa en till slunga och ta den gamla Optimal slungan som backup men frågan är då vad man ska köpa vilken 225 slunga kan vara den hållbaraste? Vore kul att slippa ha med i beräkningen att man vet att man kör sönder inmatningsskruven och axeln. Är nog begränsad till 225 slungan för att hålla nere vikten på ekipaget.