Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Bästa V-snöslungan

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

busse (trådstartaren)

#1 » 09:49:19, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har koll på vilken V-snöslunga som kan tänkas vara "bäst"?

Just nu har en en Optimal 225 som jag moddat med hydraulisk lucköppning och själva slungan är det inget fel den fungerar och kastar bra men hållbarheten är inte riktigt vad jag önskar, har även en gammal Esko 225 som backup men den är ganska sönderbruten i öppningen, slitstålen är helt slut och även inmatningsskruven är sönderbruten och svetsad en gång i denna slunga.

Har rätat till en trasig inmatningsskruv och bytt profilröret till ett 70 mm och den skruven ska in i Optimal slungan ikväll tillsammans med en axel som jag svetsat dit en ny PTO tapp, passade även på att svetsa in förstärkningar där skruven verkar ge sig. Sen får det bli rep av andra skruven och axeln fortast möjligt.

Använder slungan på isväg och det är tuff körning som gäller det är max varv och ofta i början av säsongen innan öppningen av vägarna kan det också som i år vara mycket snö som är både vattnad och trampad med snöskoter för att alls få is som man kan gå ut på. Har kört ca 90 timmar på två veckor och då är det som sagt ingen myskörning utan verkligen att ta ut max ur grejerna då ena vägen är ca 9 ha.

Optimal slungan är egentligen för klen då det kommer till inmatningsskruven och även axeltappen till PTO vrids eller går av. Skruven trycks framåt längst bak troligtvis av trycket i slungan och sen spricker profilröret oftast i sömmen. Axeltappen är väl inte så mycket att göra åt för där är man ju begränsad till måtten på själva tappen och tappen brukar går av i splinesen precis bakom axeln, blir bättre att svetsa på egna tappar än att köpa ny axel.

Har funderingar på att köpa en till slunga och ta den gamla Optimal slungan som backup men frågan är då vad man ska köpa vilken 225 slunga kan vara den hållbaraste? Vore kul att slippa ha med i beräkningen att man vet att man kör sönder inmatningsskruven och axeln. Är nog begränsad till 225 slungan för att hålla nere vikten på ekipaget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Bengt Erik Eriksson

#2 » 10:13:46, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm låter som du skulle ha något överbelastningsskydd på kraftuttagsaxeln som löser ut vid för höga moment. Visst du får stanna och starta om kraftuttaget men grejorna kanske håller lite bättre och inte står trasigt när snäkanonen drar in.

Tänker inte på bryt pinne utan på någon automatisk variant som finns på rotorharvar tex.

något sådanthär..
https://webshop.egileng.no/mekanikk/kra ... 0000033532

OBS om du köper den i länken , dubelkolla att de antagligen skrivit fel om splinesen. 1 3/8" är det nog för standarden säger att 1 3/4" är 20 splines och då pratrar vi 300 hk traktorer..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

busse (trådstartaren)

#3 » 12:09:52, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Hmm låter som du skulle ha något överbelastningsskydd på kraftuttagsaxeln som löser ut vid för höga moment. Visst du får stanna och starta om kraftuttaget men grejorna kanske håller lite bättre och inte står trasigt när snäkanonen drar in.

Tänker inte på bryt pinne utan på någon automatisk variant som finns på rotorharvar tex.

något sådanthär..
https://webshop.egileng.no/mekanikk/kra ... 0000033532

OBS om du köper den i länken , dubelkolla att de antagligen skrivit fel om splinesen. 1 3/8" är det nog för standarden säger att 1 3/4" är 20 splines och då pratrar vi 300 hk traktorer..


Det kunde kanske vara nåt, de olika brytbultarna löser ju inte då man segar och pressar slungan utan om det blir ett tvärt stopp. Dock har jag ett annat problem och det är att jag vill inte att en sån grej löser ut av sig självt för du vill inte bli stående på isen med slunga full i snö i början av säsongen då isen är tunn. Risken för fastkörning bli ju ganska stor om man ligger och pressar och sen bara tvärdör slungan men man lär sig väl förmodligen att höra och känna var gränsen går efter ett tags körning.

Fick bara en tanke och det är om man skulle kunna mäta momentet man har på axeln? En momentmätare av nåt slag i form av en extra mätare monterad nånstans vid instrumentpanelen vore ju det optimala för då man man i tid styra ut eller lite snabbt lätta slungan för att minska ner krafterna och till nöds pressa på om det skulle behövas men med kalkylerad risk för skador för att slippa stanna eller köra fast.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#4 » 13:15:28, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att slungor med vingar som matar in snön funkar bättre än de med skruv. Vingarna slår sönder klumparna bättre än skruven som mer pressar sönder klumpen. Det finns ju olika fabrikat och prisklasser på slungorna och många ser ju alldeles lika ut så man funderar om det inte är bara färgen som skiljer.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bengt Erik Eriksson

#5 » 13:38:51, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mha lantbruksnet hittade jag dessa.
XYZ har också men man får beställa deras katalog. och finns bara en videosnutt på deras startsida.

https://www.fransgard.dk/produkter/vej/v-snefraeser
http://www.sonnys.se/index.php/vagunder ... snoslungor
https://www.trejon.se/se/snoslunga-opti ... rbara.html

finns det fler?
vet inget om dem mer än man ser på bilderna
Uppvuxen med en finsk "Runni" slunga som väl funkade bra men hade svetsade slitskär och hade bultade vingar och rotorbakvägg. gick massor av bult till det.
En finsk 70 tals konstruktion. Borde hunnit göras något bättre..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

gedholm

#6 » 14:34:54, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför en v-slunga ,har man kört en snöfräs vill man inte ha en v-slunga ,vad har du för traktor när du vrider sönder axlarna, den slunga du har är väl inte gjord för mycket hästkrafter, tokvam.no har kraftiga grejjor har själv inte provat men de verkar rejäla

1 person gillar det här inlägget.
gedholm
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:05, 08-08-2012
Ort: härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet,mf35,bm10,mf135,steyer 180

Berit

#7 » 16:32:46, 25-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

busse (trådstartaren)

#8 » 10:09:24, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tokvam och Fransgård verkar ju ut intressanta och som det verkar inte fasligt mycket dyrare än Optimal, Optimal 225 kostar ju runt 27000 kr och Tokvam 225 kostar runt 35000 kr, även Fransgård 230 verkar ju ut intressant med ett pris på runt 44000 kr, en inmatningsskruv till en Optimal går på runt 6000 kr om jag minns rätt och så fort har man ju sparat in dom pengarna om slungan håller bättre och så slipper man ju hålla på att skruva och jäklas hela tiden. Nån här som har erfarenheter av Tokvam eller Fransgård?

Kör slungan med en New Holland TN60DA på 60 hk så nån våldsam effekt har jag inte från traktorn men jag tror att man helt enkelt mattar ut materialet i axeln till det går av att ligga med 540 rpm på kraftuttagsaxeln konstant timme efter timme i packad snö. Endast 225-230 bredd är intressant och det har med vikten att på slungan att göra då trakorn är ganska liten och kort så nån mer vikt på lyftarmarna vill jag inte ha och dessutom måste vikten hållas nere så mycket som det bara går om jag ska ha nån nytta av slungan för att ta mig ut på isen tidigt.

Snöfräs är nog bättre många gången men då har man väl även där vikten mot sig och även hastigheten vid mindre snömängd.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Alrik

#9 » 10:27:21, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog räkna med att de går sönder när grejerna som används inte är gjorda för att gå dom timmarna och pressas på de viset.

Sakerna är gjorda för att röja egen väg typ. Inte köra 9 ha, motsvarar 1,8 mil väg som är 5m bred.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

busse (trådstartaren)

#10 » 11:17:01, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Du får nog räkna med att de går sönder när grejerna som används inte är gjorda för att gå dom timmarna och pressas på de viset.

Sakerna är gjorda för att röja egen väg typ. Inte köra 9 ha, motsvarar 1,8 mil väg som är 5m bred.


Visst är det så men om man hittar en slunga som är bättre i kvalité så går den förhoppningsvis sönder något mer sällan, kan tänka mig att axeln och matarskruven som gav upp i söndags har gått nånstans runt ca 300 timmar. 300 timmar snöröjning på max effekt är kanske vad man kan räkna med ur dessa grejer för 300 timmar effektiv tid vid gårdskörning är nog jäkligt mycket för de flesta normala användare.

En normal snöröjning består av "bara" ca 2 ha isväg (brukar försöka hålla mig borta från isvägen på 9 ha så länge jag kan) men 2 ha är ju ändå en hyfsad yta, sen är det ju lite skillnad att slunga en 5 m bred väg mot att slunga en 80-100 m bred väg plogar man en 5 m bred väg kastar man ju av merparten av snön redan första gången men ska man ploga en 100 m bred väg får man ju flytta snö x antal gånger innan man når kanten och för varje gång blir ju snön kompaktare och kompaktare.

Har två axlar och två inmatar skruvar som jag reparerar efter som för att hyfsat snabbt kunna byta ut grejerna och komma igång igen.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Zukram

#11 » 13:38:27, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju alltid sätta nån slags mätare på varvtalsregulatorn, så ser du exakt hur hårt motorn jobbar. Det mesta av det jobbet borde väl hamna på kraftuttaget. Så vet du iaf.. Kanske nån summer eller nåt som varnar dig om det går för tungt.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alrik

#12 » 15:21:04, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:
Alrik skrev:Du får nog räkna med att de går sönder när grejerna som används inte är gjorda för att gå dom timmarna och pressas på de viset.

Sakerna är gjorda för att röja egen väg typ. Inte köra 9 ha, motsvarar 1,8 mil väg som är 5m bred.


Visst är det så men om man hittar en slunga som är bättre i kvalité så går den förhoppningsvis sönder något mer sällan, kan tänka mig att axeln och matarskruven som gav upp i söndags har gått nånstans runt ca 300 timmar. 300 timmar snöröjning på max effekt är kanske vad man kan räkna med ur dessa grejer för 300 timmar effektiv tid vid gårdskörning är nog jäkligt mycket för de flesta normala användare.

En normal snöröjning består av "bara" ca 2 ha isväg (brukar försöka hålla mig borta från isvägen på 9 ha så länge jag kan) men 2 ha är ju ändå en hyfsad yta, sen är det ju lite skillnad att slunga en 5 m bred väg mot att slunga en 80-100 m bred väg plogar man en 5 m bred väg kastar man ju av merparten av snön redan första gången men ska man ploga en 100 m bred väg får man ju flytta snö x antal gånger innan man når kanten och för varje gång blir ju snön kompaktare och kompaktare.

Har två axlar och två inmatar skruvar som jag reparerar efter som för att hyfsat snabbt kunna byta ut grejerna och komma igång igen.


Ville egentligen bara påvisa att de är enormt mycket mer du använder slungan än vad den är byggt.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

busse (trådstartaren)

#13 » 17:44:08, 26-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Du kan ju alltid sätta nån slags mätare på varvtalsregulatorn, så ser du exakt hur hårt motorn jobbar. Det mesta av det jobbet borde väl hamna på kraftuttaget. Så vet du iaf.. Kanske nån summer eller nåt som varnar dig om det går för tungt.


Hur gör man det? Hur går det till att mäta momentet på motorn, blir inte det problematiskt då det råder olika motstånd på snön i slungan?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Bengt Erik Eriksson

#14 » 08:02:21, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Momentet är rakt proportionerligt mot belastningen och därmed hur mycket bränsle motorns varvtalsregulator väljer att spruta in.

Moment är svårt att mäta. Kräver en speciell mätenhet installerad i i traktorn.
Att sätta en avläsning på hur mycket bränslepumpen sprutar in är ingen dum ide' men jag känner inte till att något sådant finns på gamla mekaniska pumpar. Elektroniskt insprutade motorer har ju det automatiskt i sitt system. Gäller bara att veta hur man får ut det värdet bara. Men min kunskap är begränsad.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Berit

#15 » 11:18:42, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:
Zukram skrev:Du kan ju alltid sätta nån slags mätare på varvtalsregulatorn, så ser du exakt hur hårt motorn jobbar. Det mesta av det jobbet borde väl hamna på kraftuttaget. Så vet du iaf.. Kanske nån summer eller nåt som varnar dig om det går för tungt.


Hur gör man det? Hur går det till att mäta momentet på motorn, blir inte det problematiskt då det råder olika motstånd på snön i slungan?


På en 60 hk traktor är det självreglerande när det går för tungt sjunker varvet och då får du växla ned :mrgreen:
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se