Peter Persson skrev:...Ang en cylinder så behöver det nog vara en liten gullig rackare med låångt slag
Jäpp slaget måste vara som strutens diameter plus lite till, dvs sträckan mellan infästningens två positioner. Jag kan kolla på min Optimal i eftermiddag, om jag kommer ihåg det
Ivar Risslén skrev:Jag har problem med att struten fryser fast så att den inte går att vrida till nästa gång det blir tö.
har du handvev också?
Jag har en gammal Trima v-slunga. På den satt det en spak som man drog i för att vrida struten. Den ville ta i bakrutan så jag tog bort den och började att vrida slungan för hand. Det packade snö och frös där den ska vridas. Det behövs lite kraft för att börja vrida den så att den lossnar. Jag har funderat på att montera en mc-kedja och en hydraulmotor för vridningen. Få ser när jag kommer mig för att göra det. Det fanns en hydraulstyrning original på Trima slungorna bestående av en hydraulcylinder och ett länksystem som ökade utväxlingen.
Vid första anblick ser det ut att motsvara OIE’s MM serie (motsvarande Danfoss OMM). Jag tror bara det är dom här knatte orbitmotorerna som bultas rätt i gaveln, alla andra har nån typ av fläns. 32 är nog kubiken
Någon av de närmast dagarna ska jag byta en motor till en stolsvändning som läcker en aning. Ser på ögonmått ut som liknande i storlek...... Påminn mig att jag ska kolla cc när den är bytt Den gamla åker ju i skrottunnan.......
Det är en mycket märklig konstruktion för torn svängen, en vajer runt tornet som lindas runt en stång... Men visst det funkar! Det är 6 varv från höger till vänster, alltså 180 grader, mindre än jag trodde... Men det kan ju gå att byta ut vajern mot en mc kedja och köra ett litet drev på motorn istället.
På gammeltriman jag nämnt om härovan satt det en MC-kedja svetsad på den där flänsen, sen hade hydraulmotorn ett drev monterat på axeln. Kan du inte bara korta av det där röret som vajrarna sitter på och montera hydraulmotorn i änden? Kanske måste till ett mekaniskt stopp också. Man lär väl inte hitta nån startkrans med rätt diameter att montera på flänsen.....?
Satte den på boxern och då får jag veven nästan in i hytten går bra att veva medans jag kör men nån typ av automatik vill jag nog ha enda.. trevligt med fräs den går riktigt bra.
Peter Persson skrev:Det är en mycket märklig konstruktion för torn svängen, en vajer runt tornet som lindas runt en stång... Men visst det funkar! Det är 6 varv från höger till vänster, alltså 180 grader, mindre än jag trodde... Men det kan ju gå att byta ut vajern mot en mc kedja och köra ett litet drev på motorn istället.
Jag tyckte den lösningen var genial i sin enkelhet, ser man på nätet är det fler som använder den.
Snabbt överslagstänk ger att man i bästa fall klarar en utväxling 10:1 med enkel kedja, alltså 5 varv på hydraulmotorn för 180 grader. Största MM motorn är 50cc, alltså 250 cc. Som enkelt tankeexperiment ger traktorn 60lpm, alltså 1 liter/sekund. Alltså en 1/4 sekund för att svänga tuten 180 grader, lite i snabbaste laget kanske... Även om traktorn bara ger 15 lpm så tar det fortfarande bara 1 sekund för 180 grader, behöver fortfarande strypas en del. Eller en annan mekanism...
Tar en liten kavalkad med internet bilder:
Wire runt axel: ser ut som en betydligt större motor än MM serien Originalets URL: http://www.blue-grass.org/tbn/chute_rotator_03.jpg
Notera att för hembygge så räcker det säkert med 10 tänder (i form av M6 skruvar eller vad som helst) runt halsen på slungan för at få en fungerande kedjedrift, det är inga jättekrafter det handlar om. https://www.miemachinery.com/custom-solutions
Peter Persson skrev:Jonas Rydfelt, hur mycket läckage snackar vi här
Inte värre än att det går att leva med, tror jag Iaf jag har ju lite olika krav om maskinen ska gå hemma på vedbacken eller magasinet på ett pappersbruk.
Peter Persson skrev:Jonas Rydfelt, hur mycket läckage snackar vi här
Inte värre än att det går att leva med, tror jag Iaf jag har ju lite olika krav om maskinen ska gå hemma på vedbacken eller magasinet på ett pappersbruk.
Mvh Jonas Ryrfeldt.
Helt klart, tar mer än gärna emot "skrotet" istället för att den ska kastas