Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Lämplig storlek på jordfräs

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

majo72 (trådstartaren)

#1 » 17:08:46, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag står i begrepp att köpa en begagnad eller eventuellt ny jordfräs till min traktor, MF 90 från 60-talet. Har en mindre gård och behöver en fräs med bredd runt 120 cm. Har ingen stor budget och har hittat en Caroni FL1200 samt en liknande, KWTL 125. Båda är Kat 1 och av lättviktstypen.
Tanken är att använda fräsen till allt möjligt från att fräsa upp gräsmattan, fräsa upp hagarna, kultivera lerjord mm mm. Skulle nåon av dessa funka för detta? Traktorn har kat 2, men det ska väl inte spela någon roll i sig?
Tror att smärtgränsen vad en fräs får kosta ligger på absolut max 15.000:- inkl moms, men helst nedåt 10.000:-.

Mattias
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500



Burträskarn

#2 » 17:52:15, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd hylsor på trepunkten, annars kommer nånting att gå sönder. En jordfräs skakar och vibrerar MYCKET, i synnerhet om du ger dig på en bevuxen yta. En MF 90 orkar med lätthet med en 120:s fräs, kolla bara att slirkopplingen inte rostat ihop, och att knivarna är vassa och ordentligt fastskruvade.
En tråd på Maskinisten är inte helt fulländad utan bilder...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

majo72 (trådstartaren)

#3 » 18:07:05, 22-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är kvaliten på dessa fräsar? Håller de om man skulle köra i en sten eller större rot t ex? Går det att fräsa upp en gammal ängsmark med hård lera eller måste man prompt ploga innan?
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500

Burträskarn

#4 » 01:30:54, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen jordfräs tycker om sten. Har du tur hoppar den upp i luften och försöker göra en dubbel Salchov med pik, det mer normala är att antingen kniven - eller en knivbult - går av. Vassa knivar skär sönder rötter, men räkna med att resterna är noggrant upplindade på axeln. Du kommer också att lära dig älska de som INTE lämnar balplast och balsnören på din mark.
Mina erfarenheter av hård mjäla är att man sparar både traktor, fräs och diesel genom att plöja först...
Hur bra just de där märkena är har jag inget svar på.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

majo72 (trådstartaren)

#5 » 09:31:19, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Ingen jordfräs tycker om sten. Har du tur hoppar den upp i luften och försöker göra en dubbel Salchov med pik, det mer normala är att antingen kniven - eller en knivbult - går av. Vassa knivar skär sönder rötter, men räkna med att resterna är noggrant upplindade på axeln. Du kommer också att lära dig älska de som INTE lämnar balplast och balsnören på din mark.
Mina erfarenheter av hård mjäla är att man sparar både traktor, fräs och diesel genom att plöja först...
Hur bra just de där märkena är har jag inget svar på.


Det verkar som om dessa "lätta" fräsar har snarlik dimensionering vad gäller infästning och material, så om man jämför mellan en sådan och medeltunga/tunga fräsar, är det avsevärt större chans att en tung fräs klarar tunga jordar eller t o m sten bättre, eller faller det på knivarna oavsett? Sen får man ju vad man betalar för såklart.
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500

Burträskarn

#6 » 09:55:07, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De enda "fräsar" som inte blir ledsna för lite sten, det är beredningsfräsar - och då snackar vi om helt andra pengar, om du ens kan hitta en begagnad. Om en tyngre fräs skulle vara tåligare vet jag inte, jag har en gång i forntiden fått lära mig att jordfräsar och sten inte är någon bra kombination, vilket stämmer väldigt bra med mina egna erfarenheter. Om vi utesluter sten, så kommer även en liten och lätt fräs att jobba sig ned genom grässvål och motsträvig jord. Men det kommer knappast att vara vare sig snabbt eller lätt. Frågan blir vilka förutsättningar du har, lite mer exakt...
Gräsmattan borde inte vara så märkvärdig, beroende på hur pass modern den är.
Hagarna låter lite mer spännande. Är det urgamla beteshagar som aldrig sett en plog? Är de igenvuxna med björk som man kan göra ved av? Berätta gärna mer så ökar chansen att du får bra råd.
Lerjordar har jag inga. Jag vet att de är annorlunda än allting annat, så där är jag försiktig och säger att det sannolikt blir lättare om du plöjer först, för att sen fräsa till en jämn yta.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

majo72 (trådstartaren)

#7 » 10:08:56, 23-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:De enda "fräsar" som inte blir ledsna för lite sten, det är beredningsfräsar - och då snackar vi om helt andra pengar, om du ens kan hitta en begagnad. Om en tyngre fräs skulle vara tåligare vet jag inte, jag har en gång i forntiden fått lära mig att jordfräsar och sten inte är någon bra kombination, vilket stämmer väldigt bra med mina egna erfarenheter. Om vi utesluter sten, så kommer även en liten och lätt fräs att jobba sig ned genom grässvål och motsträvig jord. Men det kommer knappast att vara vare sig snabbt eller lätt. Frågan blir vilka förutsättningar du har, lite mer exakt...
Gräsmattan borde inte vara så märkvärdig, beroende på hur pass modern den är.
Hagarna låter lite mer spännande. Är det urgamla beteshagar som aldrig sett en plog? Är de igenvuxna med björk som man kan göra ved av? Berätta gärna mer så ökar chansen att du får bra råd.
Lerjordar har jag inga. Jag vet att de är annorlunda än allting annat, så där är jag försiktig och säger att det sannolikt blir lättare om du plöjer först, för att sen fräsa till en jämn yta.


Precis som du är inne på så är mina hagar (2x 0.5ha) inte plogade typ någonsin. De har använts som just beteshagar och under åren har vi röjt både sly, björk och asp så rötter finns det mycket av, det märkte jag när jag grävde ned en slang förra året. De var det dock inga problem att gräva av med minigrävare. Lerjord, men kanske inte kompakt lera.
Eftersom det är ganska små hagar och det fortfarande finns träd i hagarna kommer jag nog inte att kunna kultivera mer än hälften i dagsläget, kanske mer när jag får möjlighet att få bort stubbar och resterande träd. Inbillar mig att man skulle kunna fräsa 3-5 ggr lite i taget? Kanske behöver man också en mindre plog som du säger.
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500

Burträskarn

#8 » 00:34:41, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan är om det är en jordfräs du ska skaffa först? En rotor (eller trum-)slåttermaskin av enklaste slag kanske är mer angelägen. Jag har ju räddat lite åker från igenväxning, och då jag såg till att göra rejält korta stubbar (max 1 - 1,5 cm) har jag kunnat slå av ogräset och slyskotten. Efter några år har stubbarna ruttnat ner, och man kan börja fundera på plöjning.
Men det handlar ju om vad du har tänkt göra med hagarna, ska du odla nånting mer ordentligt så kommer du inte undan plöjning. Vill du bara jämna av ytan i största allmänhet? tja, visst går det göra med fräsen - men som sagt, du kommer inte att skratta ihjäl dig....
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

lellemars

#9 » 09:14:03, 24-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en enkel kultivator jag köpte för nån tusenlapp, den bryr sig inte mycket om sten eller rötter. När jag kört kors å tvärs med den under några dagar och plockat de värsta stenarna kör jag med en enkel harv för nån tusenlapp lika många gånger, så på typ 10 vändor på 5 dagar ser nästan vad som helst ut som ett grönsaksland! Jag har också en dröm om en jordfräs till traktorn men då bara till de grönsaksland/gräsmattor där man inte kan köra ordentligt med traktorn utan måste backa in i ett hörn och bara köra fram å tillbaka. Annars blir det lika bra med kultivator och harv, och får man tag på en tallriksvält att köra med efteråt så kan du nästan anlägga golfbanor.

Ungefär så här ser min kultivator ut men från 60-70tal

https://solistraktor.no/wp-content/uplo ... -solis.jpg

Det här är min harv

Bild


bägge redskapen sitter i trepunkten och kan backas med. Jag kommer in mellan grindstolpar så jag har fixat både gräsmattor och lite större grönsaksland inne på lite större tomter (inte radhus) med min jd 3140 på sex ton. Kultivatorn jag köpte var lite för bred för det så den kortades med en kapmaskin ned till ca 220cm


Skickat från min iPhone med Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
lellemars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:37, 16-02-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3140 -80. Neuson 2503 -06

majo72 (trådstartaren)

#10 » 23:35:59, 26-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en enskärig Arvikaplog för 2000:-. Inser i inläggen ovan att marken måste brytas upp innan man ens ska fundera på att fräsa. Plogen fick jag ju billigt så jag kan testa med den. Klurar fortfarande på själva fräsen. Min traktor är bred, 200cm utsida-utsida bakhjul, och vill man inte att hjulen ska pressa ned fräst jord måste man ju ha en fräs som är tillräckligt bred så att den täcker ett hjul inkl. ev sidoförskjutning. Så nu blev fräsen bara större och större :uupps:
Tror dock man får kompromissa lite. och nästa traktor kanske får bli lite mindre. Hittade denna, Vettigt prissatt och fri frakt från Italien:
https://www.deleks.se/sv/p/80/mellantun ... od-dfm-150
Blir bara 13 cm kvar av ena bakhjulet när man justerat den åt sidan. Väger dessutom 230kg så det är väl inte fel?
Spelar det någon större roll om man har 4 eller 6 knivar?
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500

Burträskarn

#11 » 01:07:34, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ju fler knivar desto mer finfördelad blir jorden. Att fräsen är smalare än traktorn är bara lite störande, åtminstone då man närmar en dikeskant. Då är jag mer fundersam över den där italienaren. Om det är en enkelkedja i transmissionen så gäller det att köra med förstånd. Jag har inte i huvudet hur många ystra ponnys en MF90 har, men jag gissar på 75??? Den där fräsen är avsedd för max 45 vilda. Risken är stor att nånting går sönder... Det andra är infästningen av växellådan. Ska den bara klämmas fast mot chassiet?? Jag är skeptisk...nån som har erfarenheter att delge???
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

majo72 (trådstartaren)

#12 » 01:30:06, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Ju fler knivar desto mer finfördelad blir jorden. Att fräsen är smalare än traktorn är bara lite störande, åtminstone då man närmar en dikeskant. Då är jag mer fundersam över den där italienaren. Om det är en enkelkedja i transmissionen så gäller det att köra med förstånd. Jag har inte i huvudet hur många ystra ponnys en MF90 har, men jag gissar på 75??? Den där fräsen är avsedd för max 45 vilda. Risken är stor att nånting går sönder... Det andra är infästningen av växellådan. Ska den bara klämmas fast mot chassiet?? Jag är skeptisk...nån som har erfarenheter att delge???

Ja runt 75 hk är det.
Så det man hänvisar till vad gäller hästkrafter är hållbarheten, inte effektbehovet?
Man kunde ju kanske komplettera PTOn med en slirkoppling?
Så denna hade varit mer lämplig?
https://www.deleks.se/sv/p/83/tung-jord ... od-dfh-180
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500

Burträskarn

#13 » 01:38:01, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog säkrast...men de är inte billiga...
Effektbehovet varierar ju ständigt, men nånstans har ju konstruktörerna satt en gräns, och här är det 45 hk. Har man 75 ivriga pållar och man drar in en sten som kilar fast..tja, something got to give, som utlänningarna uttrycker det.
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

majo72 (trådstartaren)

#14 » 01:41:53, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Burträskarn skrev:Det är nog säkrast...men de är inte billiga...
Effektbehovet varierar ju ständigt, men nånstans har ju konstruktörerna satt en gräns, och här är det 45 hk. Har man 75 ivriga pållar och man drar in en sten som kilar fast..tja, something got to give, som utlänningarna uttrycker det.

Lade just till en länk ovan. Större modell.
majo72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:34, 02-08-2012
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson 90
Volvo BM 500

Burträskarn

#15 » 01:50:38, 27-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den större känns som ett betydligt säkrare kort. PTO-axel med klutch 180mm, skulle ju kunna vara en slirkoppling, och då ser inte jag några uppenbara hinder för att börja riva upp grässvålen!
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se