Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Småbalspress New Holland

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

kbking (trådstartaren)

#1 » 00:30:43, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Fick problem efter däckbyte på vänster sida. Observerade inte att däcket satt med ventilen inåt. Utan när jag fått på nytt däck så monterade jag det med ventilen utåt. Det medförde att den tvådelade länkarmen innanför däcket kröktes som bakåt är fäst med gaffel om rör vidare till nålarna (som alltså är fästa i ett grovt rör som för dessa upp och ned när balen binds/knyts). När jag delat länkarmen startade jag försiktigt kraftuttaget för att få det grova röret att flytta sig en halv cm för att få bulten gm gaffelfästet fri, men genast bröts brytpinnen av.

Någon som vet om det var resultatet av att jag delat länkarmen, och som då gjort att svänghjulet tvingats till stopp som en inbyggd säkerhetsåtgärd?

Nu har jag rättat länkarmens båda plattjärn och ska montera i morgon bitti. Någon som kan ge synpunkter och råd och förklara vad jag ska tänka på.

Fälgen är nog inte original eftersom den måste vara felvänd med ventilen på insidan inåt maskinkroppen. Det är ca 5 cm skillnad hur djupt däcket når inåt maskinen, och det var således den skillnaden som krökte länkarmen.
kbking
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:40, 04-07-2014
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 600



atlashjul

#2 » 01:05:05, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inget konat i hålen på fälgen..?
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Michael Meier

#3 » 08:00:50, 20-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvådelad länkarm kröktes, har du rätat ut den ?
Vad mera vart rubbat ?

Alltså blockerad nålrörelse, finns det en brytpinne vid drivningen av nålarna också?
Nålarna måste vara ur balkanalen = presskolvens väg måste vara fri, oftast ramen till nålarna som påverkar en stopklack till presskolven.
Nog många saker som blir påverkade av ett misstag, tror du får lägga in en bild på eländet
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se