Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Precis köpt en Irus U-900! Lite frågor...

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

buspelle12 (trådstartaren)

#1 » 17:24:25, 15-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, nyss nybliven ägare till en Irus U-900 från sent 50 tidigt 60-tal. Sitter en 9 Hk Hirth bensinmotor på maskinen. Fick med schaktblad och en tvåskärig plog, motvikt, ogräsrensare plus en liten släpkärra med tippflak som man även kan sitta och köra på! Även original broschyrer, kvitton, reklamblad och instruktionsböcker både på svenska och tyska! Allt för futtiga 5000 pengar! Går som en klocka! Men nu till min fråga, är det någon som vet var/vem man kan prata med ang. reservdelar? Ohlsson i Ellös hade nada, och jag vet inte riktigt var i Sverige jag kan/ska börja leta, eller vart jag ska vända mej? Skulle bland annat behöva en ny ljuddämpare, och är det nån som vet nåt om tändstiftet? Sitter ett BOSCH Oh-15 (tror jag det står på stiftet) där idag, men vad kan man ta "istället" om jag skulle behöva byta?
M.v.h
Per
buspelle12
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:48, 15-10-2021
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Irus u900



dc_lindberg

#2 » 18:46:39, 20-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aj då... Magnus har inte reaktiverat:
jrus.forum24.se

Hör med Maskinsten BlackLight om han inte har något liggandes.

Gällande övriga reservdelar är det Tyskland, Österrike och Schweiz som gäller.
https://www.irus.de/ - men de vill inte kännasvid sina gamla maskiner...

https://www.traktorhof.de/forum/index.p ... einachser/
https://www.treckergarage.de/contents/d ... ckung.html

Delar -finns- men idag är det ingen i Sverige som håller på intensivt med Irus. Vi hade en Maskinist i Östersund (se den nu inaktiva länken ovan) som grävde ned sig djupt i både kunskap och delar.
U-900 har jag ock o gillar dem -skarpt- även om mina står i väntan på en hel del TLC... Fantastiskt komplement till Belos! Snarlika, men mycket olika!

Ljuddämpare -hade- Ferrita i sin glasmonter i Köping 2004 när jag var där med min VW T4:a för rf system.
Så Ferrita -kan- ta fram helt ny ljudämpare i rf, om du är beredd att betala...
Nu har BlackLight på G till Belos o jag -tror- de kan kors-passa... så kolla det först.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se