Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Verktyg för stålbandning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

Viktorputts (trådstartaren)

#1 » 07:36:09, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I gömmorna finns ett verktyg för att spänna stålband. Tyvärr kan jag inte tyda vad tillverkaren heter.

Bild
Bild
Bild

Är det någon som kan tipsa om tillverkare och hur verktyget fungerar, har aldrig bandat bara klippt av band. :klia:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850



dea

#2 » 07:47:04, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multens Roma får jag det till, när man söker på det så dyker det upp nåt liknande
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Stridis2

#3 » 22:35:01, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tror jag du kan göra om till armeringsjärn. Om jag inte har helt fel för mig bygger principen på att du sätter på en tunn plåthylsa runt båda banden och sedan präglar genom alltihopa. Dels pilligt och krångligt att hålla på med och dels en extra kostnad med plåthylsorna, plus att det kanske är svårt att få tag på hylsor nuförtiden.
Jag har aldrig sett denna typ i industrin de senaste 25 åren. Dagens bandare bygger på att man togglar (?) ihop de båda banden utan någon hylsa eller annan form av extrautrustning utöver stålbanden.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se