Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapÖvriga jordbruksmaskiner och -redskap

Sorterare&rensmaskiner för grödorna

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera övriga jordbruksmaskiner och -redskap i detta forum

161A

#121 » 22:35:44, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

de har du rätt i men just för vitklöver så är den egenskapen inte aktuell

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse



Trigon

#122 » 22:38:23, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Den lär väl missa det som är den bästa egenskapen med combocut? Förmågan att kunna gå nere i grödan och selektivt skära av endast de med styva stjälkar.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Jo, det är nog det som måste övervägas först, hur ofta jag har nytta av att kunna köra nere i grödan jämfört med andra för och nackdelar.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

busholle

#123 » 22:43:53, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man göra bra jobb med ogräsen som ekoodlare så blir det en stor verktygslåda. Putsar, ogrässkärare, kultivatorer som kan allt, tallriksredskap, hackor, ogräsharv, halmharv, harvar med både pinnar och gåsfötter.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Trigon

#124 » 23:37:16, 02-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Ska man göra bra jobb med ogräsen som ekoodlare så blir det en stor verktygslåda. Putsar, ogrässkärare, kultivatorer som kan allt, tallriksredskap, hackor, ogräsharv, halmharv, harvar med både pinnar och gåsfötter.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Delvis har du rätt. Det som jag tror behöver finnas i min verktygslåda inom nåt år, som inte behövts vid konventionell spannmålsodling, är befintlig Camel, som ersätter såmaskin men även går att radhacka med och bryta skorpa. Befintlig ogräsharv, relativt billigt och mekaniskt enkelt redskap, nån sorts ogrässkärare, oklart vilken i nuläget, oklart prisläge också. Resterande redskap som behövs hade nog funnits ändå om man nu inte har som mål att ha en väldigt minimalistisk maskinpark. Diverse putsar, dubbelkniv för frösträngläggning med mera får man nog belasta fröodlingsavdelningen med även om fröodling för mig verkar vara nödvändigt för att kunna hålla på med eko utan djur och även för att få tag i kväve i tillräcklig mängd.
Det kan hända att det visar sig behövas ytterligare nåt mer verktyg i lådan som jag inte tänkt på nu, men i gengäld slipper man kostnad för ogräspreparaten som väl i de flesta fall i och för sig inte är nån större kostnad, det har jag egentligen ingen större insikt i.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

gaffa

#125 » 11:54:41, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är den så billig så det är bara hem och koppla alla fyra vagnarna efter Fendten, lasta verktygslådan och spännbanden. https://www.blocket.se/annons/skane/uts ... s/93131424
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Göran Ekman

#126 » 12:33:16, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Nötare är mer för att knäcka till skalet på fröet körnare för att slå ut kärnor ur baljor eller halvt urtröskade ax

Funderat på en sån här istället för combucut

Bild

Något liknande men med knivar såg jag på en lantbruksmässa i England för några årsedan. I broschyren verkade det som att den skulle användas mot flyghavre.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#127 » 23:26:10, 11-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Nu är den så billig så det är bara hem och koppla alla fyra vagnarna efter Fendten, lasta verktygslådan och spännbanden. https://www.blocket.se/annons/skane/uts ... s/93131424


Du menar att göra en favorit i repris på det här stolleprovet? :grin:
Bild

Traktorn finns kvar, men vagnarna har jag avyttrat till bättre behövande allihop. Men det är klart att jag skulle väl kunna låna ett lite mer ändamålsenligt åk med rejälare flakyta. Då kunde jag ta en sväng om Blekinge på vägen hem också och hänga på den här i fronten. :thummar:

Bild

När det plötsligt kom ut en demokörd 9m combcut till salu blev inte beslutsprocessen så utdragen som jag verkar ha tänkt mig för en dryg vecka sen. :grin:
Ett samtal med en combcutägare 5 km härifrån och några timmar på youtube, får se om jag kommer ångra mig. :snow:

Jag var faktiskt nära att köpa enbart rensmaskinen från den där utsädesanläggningen innan jag insåg att den var rätt så hög i sig själv även om jag kapade benen. I bästa fall hade det varit på håret att jag kunnat ställa in den i den befintliga genomkörningen i torken, i sämsta fall hade det blivit för trångt. Visserligen ska väl utlastningsfickorna och några andra träfickor från slutet på 60-talet byggas om i sinom tid, men nu när jag lyckats minskat ner lite på min skrotsamling kändes det dumt att dra på mig ett påbörjat projekt på obestämd framtid.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Bengt Erik Eriksson

#128 » 22:43:57, 05-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju länka tillmin HPD lösning som har en hel del förfingspotential..
Bengt Erik Eriksson @ Esn's gutegård.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Övriga jordbruksmaskiner och -redskap

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se