Hej,
vi har i bakgrunden länge diskuterat hur vi ska handha diverse samlingstrådar som dyker upp.
Det är trådar som dagbokstrådar och till exempel tråden "Frågor som är för små för en egen tråd".
Dagbokstrådar t.ex. är något vi bör ha kvar, de är ju en sammanhängande berättelse om det man håller på med.
Men: Ingen fråga är för liten för en egen tråd!
Problemet vi står inför är att forumet har växt sig mycket stort och vi får in en MASSA träffar från sökmotorerna.
Dessa allmäna trådar med 300-500-500-eller-fler sidor är inget man vill läsa ikapp om man har hoppat över dem några dagar.
Det är i dessa samlingstrådar MYCKET svårt att hitta den information man kom hit för via sökmotorerna.
Ofta diskuteras/behandlas flera ämnen parallellt och man måste leta ihop sammanhangen.
Det blir lite Facebook över det hela ... och det vill ju ingen
Därför skulle jag vilja ändra på detta och hoppas på hjälp!
Vi kommer att försöka dela ut sammanhängande teman till egna trådar allt eftersom.
Jag hoppas att ni hjälper oss med detta, allt för att göra forumet attraktivare och lättare att söka i.
Ni kan hjälpa oss genom att PMa mig eller använda rapportfunktionen. Jag har skapat en ny rapportkategori "Bör vara en egen tråd".
I andra forum är det noll-tolerans för allt annat än egna trådar, man får inte ens posta en ny fråga i sin egen tråd (om det inte är en närliggande följdfråga).
Samma sak med dålig rubrik (den ska vara beskrivande så att den blir sökbar), i vissa forum låses tråden direkt tills rubriken ändras.
Så hårda vill vi inte vara/bli!
Men med allas hjälp kan vi sortera upp allt lite bättre och göra forumet mer lättsökt och snabbare.
Vi måste visa att vi inte är Facebook, dvs framhäva fördelarna vi har i ett forum.
Alltså:
- Skapa en ny tråd för ett nytt tema!
- Använd tydliga och beskrivande rubriker!
- PMa mig eller använd rapportfunktionen om något behöver ändras!
TACK på förhand!
Hör gärna av er med tankar och ideer!
Hälsningar
Holger