Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Bakgavellyft plötslig död

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

oolof (trådstartaren)

#1 » 12:19:09, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
jag köpte en vw transporter med bakgavellyft, bilen är från 95 och lyften från 99. Min enda tidigare erfarenhet av hydraulik är cykelbromsar :vissla: så tänkte att jag inte ska göra standardmisstaget att börja med att ha sönder nånting och sen fråga efter tips utan börja i andra änden den här gången. :idea:

Iallafall så när jag köpte den så gick lyften bara att höja, dock hittade jag enkelt felet som var en sönderärgad tryckknapp varvid allt funkade. Den gick väldigt långsamt sista biten upp bara, låg oljenivå gjorde att jag tänkte att det nog bara är att fylla på lite olja. Men så när jag kom tillbaka till projektet efter nån vecka så funkar ingenting! Finns ingen spänning på någon av kablarna i manöverdonet. Ur monteringsanvisningen sid 18:

5.2 Manöverdonets kabel anslutes till kretskortet i hydraulenheten (se elschemat på nästa sida).
5.3 Drag manöverströmkabeln från bilens förarhytt. Anslut den via manöverströmbrytaren på bilens instrumentpanel. Anslut via 10A säkring enligt kundens önskan till bilens elsystem.
5.4 Drag huvudströmkabeln för lyftens motor. Denna skall anslutas till bilmotorns startmotorintag (B+). Aldrig till batteriet direkt. Kabeln skall dras genom plasthölje och den får ej klämmas fast tillsammans med bromsledningar eller bilens ordinarie elsystem. Vid genomgång av balk eller vägg skall kablen skyddas med gummigenomföringar.


"Kretskortet" är egentligen bara en flatstift-kopplingsplint. Jag laddade upp monteringsanvisningen jag fick med till forumet, länk här. Ärligt talat blir jag inte klok på elschemat, tycker det ser ut som båda ändar är jordade när man trycker in en tryckknapp! Har inte hittat några kassa säkringar heller, men bara kollat på säkringstavlan, inte inne bland alla kablar. Storsäkringen till hydraulmotorn är hel, och själva huvudströmkabeln till motorn har spänning, men inget i knappsatsen alltså... Vad menas med "bilens startmotorintag (B+)"? Varför får man inte koppla hydraulmotorpumpen direkt till batteriet? Nån som vågar sig på en gissning varför spänningen till manöverdonet försvunnit?

Ursäkta min förvirrade problembeskrivning, känner mig lite förvirrad ärligt talat. Hoppas fler kan ha användning av manualen och om jag lyckas lösa problemet iaf!
oolof
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:30, 23-09-2021
Ort: Göteborg / Rättvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Michael Meier

#2 » 14:11:38, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se