Sida 1 av 1

Foco 250ZX

InläggPostat: 21:34:11, 06-01-2014
av AN
Hej.
Tänkte byta tätningar nere i svängen på min Foco kran.
Det är tätningarna nr 29.

Bild
Bild

Har pratat med Hiab-Foco, och de har inga delar kvar.
Det är en manschetttätning med stöd ring. Vad har stödringen för funktion på denna tätning? Kan förstå funktionen på stödring på O-ringar, men har lite svårare att förstå det här.
Pratade med en firma som säljer tätningar, och för klarade vad jag ville ha, då sa han att du ska nog ha en SG-tätning, så jag beställde det. Fattade tyvärr inte att sg-tätningar inte har läppar.

Bild
SG-tätning

Så nu funderar jag på om jag ska använde en sg-tätning, eller om jag ska skaffa en U-manschett, då jag inte verkar hitta den typ av spårringsmanschett som sitter original?

//AN

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 03:31:39, 07-01-2014
av lennartostman
Jag ska kolla om jag hittar något om den här tätningen

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 08:45:52, 07-01-2014
av AN
lennartostman skrev:Jag ska kolla om jag hittar något om den här tätningen


Tack.

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 13:05:03, 07-01-2014
av lennartostman
Hej,
Här hittade jag lite info.
Du ser också hur den ser ut.
Hoppas du kan komma närmare en lösning.
Då det gäller svängtätningen kan jag säga att dom går inte att få tag i.
Så var försiktig med dom du har så dom håller längen.

Lycka till.

9945865.pdf

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 15:43:35, 07-01-2014
av AN
lennartostman skrev:Hej,
Här hittade jag lite info.
Du ser också hur den ser ut.
Hoppas du kan komma närmare en lösning.
Då det gäller svängtätningen kan jag säga att dom går inte att få tag i.
Så var försiktig med dom du har så dom håller längen.

Lycka till.

9945865.pdf



Hej.
Tack.
Den tätning du refererar till har ju inte stödring, tror du det var något man gick ifrån?
Kanske inte var nödvändigt att ha?

Då skaffar jag en tätning enl din ritning.

Mvh Anders

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 20:07:51, 07-01-2014
av lennartostman
Den bild som jag skickade är från 1970 så jag tror att det är en sådan det skall vara.
Har du något annat kan det ju ha bytts och blivit fel.
Den här är ju i alla fall vad som finns i standarden.
Jag kan ju inte lova att det jag visat är det rätta men så ser packningen ut.

Lycka till

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 21:43:40, 07-01-2014
av AN
Tack då ska det nog vara rätt.
Såg at det stog spårringsmanchett under punkt 29 i reservdelslistan. Vet inte riktigt vad en spårringsmanschett är, men tåankte det var en manschett med någon typ av stödring.

Mvh Anders

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 23:41:59, 07-01-2014
av lennartostman
Kul om du får tag i en. Du har ju typbeteckningen så det borde vara möjligt.
Kolla hemsidan hos de stora tillverkarna.

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 14:44:15, 17-04-2014
av AN
Bytt tätningar men det blev ju tyvärr inte tätt, så jag funderar på om det läcker längre uppe ifrån. Tänkte kolla o-ring 23.
Men styrbrickan 27 verkar fattas på min. Vad är funktionen på den? Det står ju styrbricka, är de den som ska centrera nr30 runt nr 24?
Verkar inte finnas att köpa som reservdel. Lennart kanske har mått på den också, så man kan få den tillverkad?

//AN

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 14:03:53, 22-04-2014
av lennartostman
Hej,
jag hittar just nu inte bilden på dessa detaljer. Kan du ge mej dom skall jag undersöka om det går att få fram.

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 14:56:11, 22-04-2014
av LeifAndersson
De där tätningarna har ställt till det de senaste 40 åren. Det har provats olika varianter av tätningar och olika ombyggnader. Men det är tyvärr så att den svängmotorn var bara inte bra! Cranab har gjort ett stort misstag i sin historia, det var när de valde just den svängmotorn av alla konstruktioner på sina Vindelbjörn kranar från början. Där byttes den ut ganska snart till en bättre konstruktion. Har under åren skrotat bra många Foco kranar och byggt kranarm till lastmaskiner av armen när det inte varit möjligt att reparera svängmotorn. Synd på en annars riktigt trevlig kran, även om själva lyftcylindern också strulat en hel del, även den en udda konstruktion. Focokonstruktörerna gick alltid sin egen väg, ibland blev det bra men ofta blev det yviga konstruktioner troligen mest för att visa/bevisa att det gick att göra så! :???:

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 17:35:54, 19-09-2017
av AN
Hej.

Finns det någon kan hjälpa mej lite med min kran? Någon som skruvat med dem, eller bara vet hur det ska se ut?

Lyfte lite med kranen i helgen, och märkte att det läckte från lyftcylindern. Den som sitter i kranpelaren. Började titta lite på det, lite kollat så noga förr, och märkte att det är något jag inte riktig förstår.Känns som cylindern kan bli vattenfylld om man är ute i regnet och kör. Själva ktanarmen bildar ju ett lock, men kan väl inte bli helt tätt.
Vad är det som ska täta ner i cylindern? Detalj 3 heter ju låsbricka, och ska var 1st. Så den kan väl inte täta det ovala hålet som kolvstången (7) löper i.

Tittar man på sprängskissen ser det ju t so detalj 6 (den på bilden som har två hål), ska ligga under låsringen 4, och hållas uppe av detalj 3. Detalj 3 och 6 ska skruvas ihop på vardera sidan om låsringen?

Låsringen var i 3 delar på min, är detta något standard maskinelement?

Kolvstången på min saknar kulan i botten, den är svetsad men rund i botten. Har den någon gång hopat ur och blivit förstörd. För nu kan man ju inte heller använda låsring 11.

Detalj 5, stoppskruv, vad har den för funktion?

Sen var det ju en repa i cylindern. Kan man göra nån plugg av gamla kolvtätningen, och stoppa ner i cylindern? Ev täta extra med smörjfett. Sedan putsa till repan, torka rent, och sedan dra upp pluggen, som då skrapar rent ännu mer?

Någon som har eller vt någon som har delar liggande?



Bild

Bild



Denna avstrykaren, är det något Foco special?
Bild

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 23:47:44, 19-09-2017
av Loke
På min Focokran fanns det heller ingen kula, var bara en lätt böjd stång så det är nog som det ska vara.
Har sett på några gamla focokranar att det fanns ett typ av vattentätt tyg som agerade damm/vattentätning. Hur detta satt fast neråt vet jag inte men det var liksom en strut som tätate uppåt stången. Själv hade jag en plastsäck över själva kranen när lastbilen stod så att det inte skulle regna in.

Ang tätningen på själva kolven så köpte jag denna hos Momentum industrial som dom numer verkar heta, om dom hade på hyllan eller svarvade kom jag inte ihåg, för övrigt kan dom och troligtvis andra industriförnödenhetsfirmor tillverka utgågna tätningar, inte gratis, men om det inte finns något annat alternativ så...

Min kran läkte som ett durkslag i sviveln (längst ned), vad jag kom ihåg så fick jag byta oringarna inuti sen blev det felet okej.
Tror för övrigt att lyftcylindern var låst med tre detaljer, har för mig att sprängskisserna inte stämde helt hundra.

Det finns lite skrivet här på Maskinisten om focokranar, sök på " foco kran" så hittar du kanske lite matnyttigt, här är en länk där jag medverkat:
Kärvande rotor till skogskran


Loke

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 20:48:05, 20-09-2017
av AN
Tack Loke.

Hittade du någon avskrapare också?

Re: Foco 250ZX

InläggPostat: 17:18:44, 22-09-2017
av AN
Är det någon som vet vad stoppskruven nr 5 har för funktion?
Se till att stoppbricka nr inte roterar?
Men det finns inga gängor i hålet i stoppbrickan.