Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

joab luftläckage

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

Finland (trådstartaren)

#1 » 10:16:53, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Våran joab fick ett luftläckage innuti teleskopdelen på fredagskvällen. Det är den fina (6mm) luftslangen som går upp till låstappen uppe i kroken (vikbar). På våran äldre joab är luft och hydraulik dragen på utsidan innanför en tunn plåt så allt är synligt när plåten tas bort men den nyare -12 har allt innuti...
Frågan är att hur byter man denna luftslang??
Finland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:12, 19-09-2008
Ort: Munsala
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R480 6x2*4
Scania 124 8x4*4
Scania 124 6x2*4
Volvo FM9 4x2
Volvo EC210
Komatsu PC160
Åkerman H9
Yanmar vio 5.5



stefansmark

#2 » 16:14:02, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om slangen ligger inuti utskjutet borde det vara någon form av anordning som håller den sträckt därinne. Ligger den helt lös är det kanske enklast att koppla den nya slangen i ena ändan och dra igenom den med hjälp av den gamla.
Själv har jag ringt till joab när jag haft problem med ventiler etc. i min växlare, de är jätteduktiga på att hjälpa till.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Finland (trådstartaren)

#3 » 17:20:14, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde våran försäljare igår men han var osäker hur det var konstruerat..han trodde att det var nån sorts skarv innuti där plastslangen övergick till gummi pga av teleskopet dras fram o tillbaka och gummi böjs bättre en plast, och det verkar förstås logiskt. Ser ingenting från båda ändarna hur det ser ut innuti, verkar lite dumt behöva plocka isär hela teleskopet för en plast/gummislang...och jag tror inte det går att endast dra bort slangen.
Försäljaren lovade kolla upp saken så det ordnar sig säkert. Ska försöka koppla bort slangen på nåt annat ställe nu tillsvidare så att vi får kört. Låstappen behövs ändå bara när man använder tilt.
Vi har 3 st joab och de har funkat problemfritt. Vid nästa byte ska vi kolla lite på multilift men jag har en känsla av att dom har mera som krånglar än joab
Finland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:12, 19-09-2008
Ort: Munsala
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R480 6x2*4
Scania 124 8x4*4
Scania 124 6x2*4
Volvo FM9 4x2
Volvo EC210
Komatsu PC160
Åkerman H9
Yanmar vio 5.5

Finland (trådstartaren)

#4 » 22:40:21, 02-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är luftslangen fixad, vi blev tvugna att ta isär teleskopdelen.
Finland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:12, 19-09-2008
Ort: Munsala
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R480 6x2*4
Scania 124 8x4*4
Scania 124 6x2*4
Volvo FM9 4x2
Volvo EC210
Komatsu PC160
Åkerman H9
Yanmar vio 5.5


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se