Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Bygga sväng på bakläm.

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

AN (trådstartaren)

#1 » 20:55:37, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något smidigt sätt att sätta svänggångjärn på baklämmen till min lastbil? Har kört lite skrot, och det vill ju kila sej mellan läm och flak.
Vill också att det ska var lätt att växla mellan sidohängd och topphängd läm.



Bild

Bild

Bild

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Fredrik_

#2 » 21:08:41, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dra ur sprintarna och fälla den nedåt?!

Annars får du kika på modernare dumperbilar/-flak, de brukar kunna vrida undan hängluckan så bara nedre automatlämmen blir kvar.
Men då är nog infästningen upptill på ena stolpen helt annorlunda/vridbar..

Riskabelt att öppna med lass bara... Spänner!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#3 » 21:09:29, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ två rörhylsor (en i ovankant och en i nederkant) fästa bakom höger hörnstolpe. Sen en längre mitt i mellan de fäst i baklämmen och en axelbit rakt igenom så har du en sidosväng. Avståndet mellan stolpe och hylsor anpassar du efter hur mycket utstick det behövs för att det ska "bygga ut" så pass mycket att baklämmen går att slå runt och fästat längs med flaksidan (med stöd i framkant).

Eller så köper du ett färdigt "häng-sväng gångjärn", men då måste du ändra vänstersidans upphängning också (tex med en "Zetterbergslås").
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

AN (trådstartaren)

#4 » 21:50:53, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Dra ur sprintarna och fälla den nedåt?!

Annars får du kika på modernare dumperbilar/-flak, de brukar kunna vrida undan hängluckan så bara nedre automatlämmen blir kvar.
Men då är nog infästningen upptill på ena stolpen helt annorlunda/vridbar..

Riskabelt att öppna med lass bara... Spänner!


Drar man ur sprintarna, faller den nog ur låsen i nederkant. Har bara tänkt öppna manuellt, när jag har "luftig" last.
Sökt lite på bilder men inte hittat något bra. Har du länk?



dimorep skrev:Typ två rörhylsor (en i ovankant och en i nederkant) fästa bakom höger hörnstolpe. Sen en längre mitt i mellan de fäst i baklämmen och en axelbit rakt igenom så har du en sidosväng. Avståndet mellan stolpe och hylsor anpassar du efter hur mycket utstick det behövs för att det ska "bygga ut" så pass mycket att baklämmen går att slå runt och fästat längs med flaksidan (med stöd i framkant).

Eller så köper du ett färdigt "häng-sväng gångjärn", men då måste du ändra vänstersidans upphängning också (tex med en "Zetterbergslås").


Jo skulle nog fungera med rör. Men det får väl vara ganska tajt mellen dessa rör, så lämmen inte faller ner, för mycket när den öppnas, och då blir svår att hänga tillbaka? Inbillar mej att man måste ha lite spel mellan dessa rör , om lämmen den ska falla tillbaka på plats, när man tippar som normalt. (när den öppnar i nederkant)
Har du någon länk till någon som säljer "häng-sväng gångjärn"?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

161A

#5 » 22:19:43, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Fredrik_

#6 » 22:26:21, 11-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Låsen' nertill är troligen tänkta att kunna fungera även som gångjärn, men kanske inte längre är i skick för det?!

Bilder borde gå att hitta på de stora påbyggarnas hemsidor, eller bilsäljarnas...
Zetterbergs är en, Sörling en annan.
Volvo, Scania, Mercedes, MAN, Iveco osv har säkert leveransbilder på sina hemsidor...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#7 » 21:21:50, 12-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:'Låsen' nertill är troligen tänkta att kunna fungera även som gångjärn, men kanske inte längre är i skick för det?!

Jo de kanske är tänkt så från början, men nu skulle jag inte känna mej trygg att öppna den nedåt. Sen är den ju ganska tung också, så den blir besvärlig att stänga.



Bild
Är det distanser vid pilarna? Annars sjunker väl lämmen ner, en bit när den öppnas? Måste väl vara lite spel i gångjärnen , när lämmen viks ned, annars kilar den sej väl. Men när den öppnas i sidled, skulle den ju falla ned om det är spel.
Om ni förstår hur jag menar :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Fredrik_

#8 » 20:57:22, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stod ett nytt flak och drällde på gården... :cool:

Bild
Bild

Som synes behöver toppen av stolpen/infästningen också modifieras om det ska gå att svänga runt
Inte bara gångjärn som Dimorep skriver...
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#9 » 21:06:02, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det ser ju lite "avancerat" ut. Finns det färdiga, eller havlfärdiga kit att köpa till rimlig peng?


//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dimorep

#10 » 22:35:06, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ tänk lite realistiskt utifrån hur T-S flak är konstruerat, ser ut / ålder (och vad det troligtvis används till) = inget nytt flak!
+ vad han själv skrev...
AN skrev:Finns det något smidigt sätt att sätta svänggångjärn på baklämmen


Fungerar hur bra som helst att göra en ENKEL sidosvängfunktion av några rörbitar, lite plattjärn och en bit rundjärn/axeltapp typ så som jag beskrev i tidigare inlägg. Vad som ev också måste göras är en mindre justering av axeltappen / klykan på den sidan där lämmen "svänger runt" för att det ska gå fritt och såklart ersätta "klumpen" på axeltappen med en bricka och sprint som ny avtar bar axiell låsning.
Behöver inte vara mera avancerat om det gäller en "enkel konstruktion" men såklart finns det bättre lösningar som hade varit betydligt mer lämpade (självklara) om det gällt en lite nyare byggnation.

AN skrev:Jo skulle nog fungera med rör. Men det får väl vara ganska tajt mellen dessa rör, så lämmen inte faller ner, för mycket när den öppnas, och då blir svår att hänga tillbaka?

En bakläm i den storleken väger inte så värst många kilo och många av de avlastas genom gångjärnet, så det går hyffsat enkelt att" putta upp de i läge" efter att ha gjort det några gånger. Och du kör väl inte sådana lass varje dag då du behöver sidofunktionen?

Den typen som jag menade med "häng / sväng -gångjärn" monterat på platta (och som 161A visar på bild) finns att köpa färdigt, kolla med närmsta påbyggare, lastbilsverkstad eller de som säljer utr. till de. Kompletteras med en klyka / ledpunkt i nederkant (eller två om det är en hög läm). Dock måste du då (som jag skev innan) ändra upphängningen på andra sidan också, för annars linjerar inte vridpunkterna. De färdigköpta gångjärnen av denna typ är ganska tighta, men ändå måste man lyfta / tvinga lämmen uppåt vid stängning pga att hörnstolpen sviktar av sidobelastningen.

Den typen av gångjärn som vanligtvis sitter på lvxflak med häng och sidoled är mest troligt tillv. av flakbyggarna själva. Ganska låg arbetskostnad i de länder där merparten av flaken byggs + att de blir betydligt grövre / hållbare vid schaktkörning än vad "köpemodellen" är, som mest är tänkta till vanliga tippbilar med alu.lämmar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#11 » 22:54:41, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var detta jag ville påvisa med bilderna, med 'bara några rörbitar' skulle luckan låsa och inte gå att vrida runt!
Fredrik_ skrev:..
Men då är nog infästningen upptill på ena stolpen helt annorlunda/vridbar..
..


Att det är en gammal bil var en anledning till att jag även föreslog att åtgärda den funktion som redan finns!!
Hur man sedan använder information jag ger struntar jag fullkomligt i!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#12 » 22:59:33, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå, väldigt vad du verkar stingslig av dig på sista tiden... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Fredrik_

#13 » 20:16:14, 14-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, får ju anpassa sig efter omständigheterna!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#14 » 18:09:48, 16-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar både Dimo och Fredrik.
Återkommer med rapport.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Fredrik_

#15 » 09:35:11, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bidrar md ytterligare ett par bilder. Denna gång där luckan har största modifieringarna.
Troligen bara variant 2 som kan komma i fråga, då första är på nyleverans även det... :snow:


Bild
Bild
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se