Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Palfinger 8200 på kranflak

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

qqq (trådstartaren)

#1 » 18:33:43, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett kranflak med en palfinger 8200 kran. Dvs den är på ca 8 tonmeter.
Hursomhelst så tar jag olja och tryck till den från lastväxlarbilen.
Snabbkopplingarna är Tema 3800 (3/8") och det hela funkar så där.
Problemet är att huvudlyftcylindern ( "hlc" eller vad den nu heter) inte orkar lyfta annat än själva kranen...
Alla funktionerna finns och tiltcylindern (eller vad den nu heter) lyfter ok.
Jag provade konceptet med att lyfta en ½ tons skopa på 4 m, dvs 2 tonmeter och tilten lyfte upp skopan men inte hlc-en.
Sänkningen av hlc går också sakta.

Så som första åtgärd vore att koppla in en tryckmätare.
Funkar en tryckmätare för gasflaskor (300 bar) ?
Jag tänker mest på om den blir igenkletad av hydraulolja som beckar igen.

Det finns någon form av lastskyddsventil ("avbrottsventil ?") på hlc.
Kan det vara den som strular eller ska man titta först på ventilpaketets övertrycksventil ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



OLA56

#2 » 18:57:55, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket tryck har du?? Vilket tryck kräver kranen?
Är trycket för lågt, orkar inte kranen.
Ola56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#3 » 19:13:10, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Internt läck i cyllen?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mathiast

#4 » 21:52:46, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör sitta chockventiler och sen måste mekaniken från spaken till ventilsliden vara 100%
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

LeifAndersson

#5 » 22:10:01, 17-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du inte att kopplingen är 3/4"? 3/8" är inget för detta sammanhang, klarar bara runt 30 minutliter.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

qqq (trådstartaren)

#6 » 19:37:49, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen på lastbilen ger max 210 bar, men jag vet inte hur mycket den ger som max innan någon övertrycksventil öppnar.
Jag misstänker den är ganska lågt ställd, kanske 150 bar eller så.

Borde vara 3/4", men där jag tar ut oljan så är det tyvärr bara 3/8" rör tillgängliga och därmed passande koppling blir Tema 3800 (3/8").

Alla kranens rörelser är hyffsat snabba, men som sagt ingen ork i lyftcylindern.

tips på lämpliga tryckmätare ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#7 » 20:14:30, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är uttaget avsett för kran mm?! Så det inte är för lucka eller liknande! (Med lågt ställda chocker på)
Även 210 bar låter lågt för nyare prylar..
Hur ansträngt låter bilmotorn när du kör utskjut i ändläge, jämfört med växlarns sticka?
Vad är det för bil resp växlare?
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#8 » 20:17:06, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var försiktig när du kopplar in dig på befintliga installationer. När du kopplar in "tillbehör" måste du bygga upp ett separat "kraftuttag" i hydraulsystemet som har egen säkerhetsventil och och de installationer som behövs för extern inkoppling. 300bar på en LV bil är inte ovanligt. Gör du en felaktig inkoppling där som kan sluta pumpkretsen utan att den skyddas av säkerhets och chockventil kan det bli dyra haverier och omfattande oljesaneringar. Så innan du kopplar in något "extra" ta hjälp av en yrkesman att fixa ett säkert uttag som inte kan slutas och ställa till något kostsamt. Det är speciellt kritiskt med tillbehör som kan och ska kopplas bort regelbundet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

qqq (trådstartaren)

#9 » 09:28:47, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en myrslok och uttaget sitter på potonlåset. Jag trodde att en sådan enkel och gammal hydraulinstallation endast hade en tryckbegränsningsventil (tbv), men en studie i verkstadsboken visar att resp kanal / funktion har egna tbv och det tom sitter olika för resp flödesriktning. totalt 12 st tbv.
Tbv för potonlåset är bara på 50 bar...
Dagens kran PK 8500 har max tryck 315 bar, så jag gissar att min 80-tals kran har max tryck på kanske 250-300 bar.
så 50 bar är bara en 1/5 - 1/6 av det tryck som behövs. Inte undra på att den inte orkar något.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#10 » 09:48:55, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det mesta har sin förklaring bara man lurar ut det hela! :thumme:
Och på Myrsloken så är det inte så förfärligt gammal teknik. Den blev ombyggd till "brobil" i mogen ålder, så det är i vart fall 80-90 talsteknik i hydraulsystemet. Och på den ombyggnaden sparades inga slantar, utan snarare tvärt om. Var tydligen skattepengar över som skulle brännas till varje pris, att det blev på något som aldrig användes var bara till glädje för leverantören av lastväxlarna. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

qqq (trådstartaren)

#11 » 10:49:28, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja och tom verkstadsboken är riktigt bra gjord. Bra förklarat och alla möjliga data finns med på de ca 140 sidorna.
Växlaren heter Hiab-FOCO, faktiskt och typen är LV 300 BROTGB.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#12 » 11:43:03, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker du använda det hela mera och yrkesmässigt så borde det monteras ett omslag INNAN själva växlarpaketet!
Så du får ett riktigt kranuttag på vänstersidan långt fram där 'alla andra' har det!
Med egen skyddsventil (överströmmare) som säkerhet vid felmanöver. Och elanslutning
Då har du hela pumpen tillgänglig med tryck och flöden. 3/4" +1" brukar det bli till anslutningarna.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#13 » 15:55:59, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med omslag menar du en manuell ventil av något slag ?
Det här är av hobbykaraktär, och tanken är att kunna lyfta åtminstone 4 tonmeter iallafall.
Kopplar man bort lastväxlarventilpaktet så är det kanske möjligt att få ett högre systemtryck, om (den nya) övertrycksventilen är högre ställd.
Jag måste dock veta vad pumpen klarar av utan att bli balistisk... :vissla:

Anslutningarna var faktiskt 3/4" och 1"(Tema 7500 resp 10000) på slangarna till kranen.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#14 » 23:26:44, 19-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

El eller luft, kombination av detta, eller mekaniskt/manuellt. Spelar nog ingen större roll annat än pris- och bekvämlighetsmässigt..

Jupp, de TEMA-kopplingarna är normala på lastbil!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se