Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Betongrulle

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

Torsson (trådstartaren)

#1 » 16:25:59, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Vi köpte en betongrulle som vi monterade på lastväxlarram och har fått igång den med gammal hydraulpump som vi hade liggande och den kopplade vi på uttaget på joab påbyggnaden som vi kör kranflaket med men när man gasar så snurrar den ju betydligt snabbare än den ska. Detta borde ju vara pga att den får mer tryck i oljan då. Så frågan är hur gör man så att den går i en viss fart oavsett. Är inte allt för begåvad när det gäller hydraulik så vore tacksamt med lite hjälp.
Torsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:03, 02-05-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskin: Lokomo 313N 20T Mobilkran
Kramer 580T Lastmaskin
Zettlemyer 602



Torsson (trådstartaren)

#2 » 17:11:21, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom precis på att man kanske kan strypa returen stämmer det?
Torsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:03, 02-05-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskin: Lokomo 313N 20T Mobilkran
Kramer 580T Lastmaskin
Zettlemyer 602

bert

#3 » 17:59:54, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bättre och strypa på trycksidan än retur?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Fredrik_

#4 » 18:13:32, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den byggd för denna typ av drift från början? Borde vara variabel pump som är optimalt, som reglerar själv.
Trycket bestäms av hur tungt det går och inget annat, flödet däremot är beroende av varvtalet.

(Men brukar de inte påverkas av varvtalet? Borde inte vara så kinkigt vid transport..)

Eller har du satt en gammal pump som motor som driver ytterligare något annat på roteraren som skulle haft kraftuttagsaxel från början...
Läste frågeställningen igen!

(Strypa på returen kan spränga motorn om inte läckoljeledning av tillräcklig grovlek finns!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Torsson (trådstartaren)

#5 » 12:00:03, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo själva betongrullen har ju motor som driver den med Fram/Back osv och den har suttit direkt på kraftuttagsaxeln. och sen har jag ju satt pump som snurrar bra på tomgång och när man kör med lastbilen börjar den snurra på betydligt snabbare än den ska vilket inte är bra då 5 kubik betong inte hinner "rammla" ner och kan nog stöka till det ordentligt

Jo jag kan strypa tillflödet om det hjälper.
Torsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:03, 02-05-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskin: Lokomo 313N 20T Mobilkran
Kramer 580T Lastmaskin
Zettlemyer 602

Turbodiesel

#6 » 12:33:31, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer info om bygget (bilder?) skulle sitta fint, stryper du måste ju resterande olja ta vägen någonstans, och går den över överströmmaren blir det väldigt mycket värme.

En ventil som reglerar flödet, och skickar resten till tank är en bättre ide, om pumpen inte är variabel.

Här är några ställbara varianter:
http://www.oie.se/Produkter/prioritetsf ... il-2798644
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Torsson (trådstartaren)

#7 » 13:37:27, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är motorn som driver själva rullen.
Bild

Här är den lilla pumpen vi hade liggandes. Väldigt gammal pump som jag inte kan hitta någon information om
Bild

Och här är boxen på lastbilen som vi kopplar lilla pumpen till
Bild

Tycker att man borde kunna justera trycket på lastbilensboxen så att den bara ger ett visst flöde. eller har jag fel?
Torsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:03, 02-05-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskin: Lokomo 313N 20T Mobilkran
Kramer 580T Lastmaskin
Zettlemyer 602

Torsson (trådstartaren)

#8 » 15:32:37, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta problemet är nog löst, det gick att reglera på lastbilen och sen justerar man farten innan färd med kolven på stora motorn. Men lilla pumpen tjuter som bara den och läcker lite, så då är nästa fråga vad man ska byta ut den mot. Någon som har någon aning om storlek osv?
Torsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:03, 02-05-2014
Ort: Vänersborg
Sverige
Maskin: Lokomo 313N 20T Mobilkran
Kramer 580T Lastmaskin
Zettlemyer 602

Turbodiesel

#9 » 15:43:33, 02-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orbitmotorn är troligen en danfoss OMR eller OMP, kanske storlek 160cc,

Det är en lågvarvig motor som inte trivs med jobbet, runt 300rpm är vad den är byggd för

Det du söker skulle jag gissa är en axialkolvmotor, kanske samma cc som på lastbilens pump för att få utväxling runt 1:1?

Har inte tillverkaren av roteraren några dokument som du kan kika i, som varvtalsrekommendationer & liknande? Inte speciellt kul att stå med trasiga prylar fulla med halvbrunnen betong..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

InläggDetta inlägg har raderats av Torsson den 09:47:41, 03-07-2014.

Finland

#11 » 18:48:50, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har liknande system på våran lastväxlare. Utan variabel pump kan du knappast få det att fungera när du kör längs vägen. Vi snurrar våran tunna i nerförsbackar eller tex när man kommer till korsningar, dvs när bilen rullar fritt. Det är en del i och ur knäppande av kraftuttaget men med motorkraftuttag så går det bra. Funkat bra i flera år för oss.
Vi har långränna på samma så då kör vi motorn på max 8-900 varv när vi gjuter..
Finland
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:12, 19-09-2008
Ort: Munsala
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R480 6x2*4
Scania 124 8x4*4
Scania 124 6x2*4
Volvo FM9 4x2
Volvo EC210
Komatsu PC160
Åkerman H9
Yanmar vio 5.5


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se