#2 » 22:39:56, 19-06-2015
Flak till växlare finns det olika modeller på, en standardkrok och en mindre vad jag vet.
I övrigt är det längden som är skillnad mellan olika flak, det är bara att mäta från rullen bak fram till tornet fram.
Jag har en ett flak som inte sticker ut mycket bakom rullen då jag har en boggiekärra bakom bilen, jag vill inte att flaket ska haka i draget till kärran när jag tippar.
Vad man ska kunna misslyckas med när man monterar en växlare vet jag inte, det som är noga är att se efter om växlaren är hel och fri från sprickor.
De äldre växlarna utan hjälplyftkolvar har en tendens att slita isär sig i början av tipprörelsen då cylindrarna ligger ned, nyare växlare har cylindrar som hjälper till att få upp flaket den första biten.
Själv har jag haft en hiab växlare på förra bilen, gammal och sprucken med alla de besvär det innebär.
På den FM12'a jag har nu sitter det en 20 tons joab växlare som fungerar jättebra. Framförallt så har joab en enormt bra service om man ringer in och frågar efter något, bara att ange serienummer så kan de berätta allt om din växlare, kalasbra.
1 person gillar det här inlägget.