Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Vad kolla upp vid köp av krokbil (årgång ca 85-90)

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#1 » 18:00:01, 19-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa bilar har ju fått lastväxlaren påbyggd efteråt, och är ibland inte rätt gjort, har man läst.
Vad ska man kolla efter?
Vilket flak passar vilken växlare, och axelavstånd på bilen.

Har googlat runt många timmar men inte hittat så mycket info :-(
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89



stefansmark

#2 » 22:39:56, 19-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flak till växlare finns det olika modeller på, en standardkrok och en mindre vad jag vet.
I övrigt är det längden som är skillnad mellan olika flak, det är bara att mäta från rullen bak fram till tornet fram.
Jag har en ett flak som inte sticker ut mycket bakom rullen då jag har en boggiekärra bakom bilen, jag vill inte att flaket ska haka i draget till kärran när jag tippar.
Vad man ska kunna misslyckas med när man monterar en växlare vet jag inte, det som är noga är att se efter om växlaren är hel och fri från sprickor.
De äldre växlarna utan hjälplyftkolvar har en tendens att slita isär sig i början av tipprörelsen då cylindrarna ligger ned, nyare växlare har cylindrar som hjälper till att få upp flaket den första biten.
Själv har jag haft en hiab växlare på förra bilen, gammal och sprucken med alla de besvär det innebär.
På den FM12'a jag har nu sitter det en 20 tons joab växlare som fungerar jättebra. Framförallt så har joab en enormt bra service om man ringer in och frågar efter något, bara att ange serienummer så kan de berätta allt om din växlare, kalasbra.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Maskin

#3 » 00:36:32, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det standardmål på lastbilrammene, slik at växlarrammene passer overens?
Og vil alle lastebilrammer være dimensjonert for lastväxlare? Feks en containerbil?
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#4 » 11:53:34, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte du använda hela bilen eller ska du bygga växlarvagn av den? På så gamla prylar finns massor av detaljer som kan se ut hur som helst beroende på fabrikat på växlaren eller om den är ombyggd. Ut eller invändiga bakre lås är en sådan detalj som har betydelse om du ska hantera olika flak. I övrigt är krokbåge och flakram "standardiserad" på större bilar. Flaklängd väljer man mer efter lasten än växlaren om vi talar om en normal LVX bil med tre axlar. Sedan om den ska byggas om till växlarvagn blir det lite mer att tänka på, men ska du bara köra en gammal bil så är skicket mer avgörande än några decimeter hit och dit i längden på växlaren beroende på chassilängd. De flesta växlare är flexibla minst 40-50 cm vart flaket låses i transportläge så det kan man anpassa lite från fall till fall.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åsa-Nisse

#5 » 16:24:02, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilsramar varierar i bredder beroende på fabrikat.
Dimensioneringen är inget problem för växlarramen ska vara byggd för att ta upp alla krafter vid tippning osv. Bilens ram bär bara upp det hela. Fastsättningen är för att binda ihop bil och påbyggnad.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se