Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Separatlastare timmer

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 00:01:11, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, när en så kallad grupp är och kör så har ju de ingen kran med sig utan det är en separat kran som bara lastar upp timmerbilarna. Hur mycket får den av varje timmerbil med timmer som körs in och hur räknar man ut det?. Är det ett företag som äger separatlastarn då och andra åkerier som äger timmerbilarna eller är det samma åkeri som äger separatlastarn som äger timmerbilarna?. Hur länge går en fulltankad separatlastare om man bara står och lastar och inte åker nå?.
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



falcon

#2 » 16:36:23, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är detta bara tankar också, har ingen erfarenhet och tror knappt separatlastare används i större utsträckning i mitt närområde.

Är nog rätt vanligt att det är samma åkeri som äger separatlastaren. Jag tänker mig att det är rätt dumt att på sätt och vis vara beroende av att någon lastar. Sedan att få betalt på procent av lastat på bil som separatlastarägare skulle kännas lite skakigt.

1 person gillar det här inlägget.
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#3 » 16:57:32, 22-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Separatlastaren har betalt för kubik eller vikt precis som en åkare med egen kran har för lastningen. Köra med kran på bilen på större drivningar är vansinne, en gruppbil utan kran blir först och främst lättare och kan lasta mer och kommer fortare iväg med lasten och kan köra mer/ dag. Låt oss säga att det går 8 bilar på en drivning, hur smart är det då att de alla ska vara utrustad med en dyr och tung kran. Bra mycket bättre då att slippa den bördan och transportera mer med ett billigare ekipage och låta någon annan med specialutrustning ta lastningspengarna! Köra i grupp ger nästan alltid mer pengar när kostnaderna blir lägre även om man är med och "föder" en separatlastare också. Så vem som äger separatlastaren är i sak ointressant även om det är vanligt att större åkerier bildar egna grupper där de äger de flesta bilarna och lastaren och kanske lejer in extra hjälp från andra åkerier som då gladeligen lämnar sina kranar hemma.
Skogsbilar med kran är för små drivningar och som städare för restposter.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jos4561

#4 » 08:02:21, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

farsa körde med egen separatlastare (18tm kran på en liten 111 super) till endast 2 bilar och fick god ekonomi på detta då det var stora poster, han lastade en bil och chaffisen tog den å for till industrin, sen lastade han nästa och åkte själv, ingen gubbe som ska sitta i skogen å hänga läpp och kosta pengar.
mindre poster så hade dom båda bilarna bakstickskran och var oftast på olika ställen.
till saken hör att det var oftast kort väg och många lass på ett skift.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

robin.gustavsson

#5 » 08:15:18, 23-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

häromkring så har oftast lastarna lastpeng på varje bil del lastar.
och gruppbilar vs kranbilar är något som kan och har tjafsats om i evigheter. i västernorrland där leif kommer ifrån så verkar det vara ett helt annat tänk och upplägg mot vad vi har i gävleborg/dalarna. Vissa bolag vill ha grupper och vissa inte. för och nackdelar med båda. här kör vi mycket returer med kranbilarna dvs lass åt båda hållen. när vi körde utanför sundsvall och man pratade med bilar där så var begreppet returlass helt okänt. där var det bara att lassa och ställa av kran och tomma tillbaka. men där ligger väl även 90 procent av mottagningsstationerna längs kusten så det har sin naturliga förklaring.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se