Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Volvo FL 240 påbyggnad, från brödbil till maskintransport

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

ltz (trådstartaren)

#1 » 14:00:08, 12-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ropat in en FL 240 som gått som brödbil. Påbyggnad enligt bild.
Zepro 1500kg där bak.

Har velat kunna köra upp t.ex en 4-6 tons hjullastare på denna.

- Hur får jag enklast till ett flak på denna? Lastbilsskrot eller kan man göra något med den befintliga påbyggnaden? Kapa ner sidorna t.ex? Brukar dessa skåpbottnar tåla en hjullastare?
- Det verkar vara rätt så mycket vikt på bilen idag. Tjänstevikt / Lastv. 7430/4560. Hur mycket kan jag räkna med att spara på att byga skåpet mot ett fast flak?

- Finns det någon flakkonstruktion som är bättre/sämre? Vad kan man räkna med betala för beggad flakpåbyggnad?





Bild
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007



deex

#2 » 22:18:17, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

byggde en flakbil med ungefär samma förutsättningar för ett par år sedan. Visserligen en fl6 dvs föregångaren. Konstaterade då att skåpet var en bärande konstruktion av golvet så lösningen blev att vi sålde skåpet och sedan visade de sig att granne hade en flakstomme liggandes som vi satte dit och la i ordentlig flakplyfa som golv.

den vi har lättades med cirka 1 ton då flak byttes och bakgavellyft bort så att lastvikten blev ganska exakt 6 ton efter ombyggnad
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

ltz (trådstartaren)

#3 » 09:18:15, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har pratat med skåpstillverkaren. Golvet verkar vara en rätt så sjysst konstruktion. 7-8 tvärgående balkar och sandwhichkonstruktion, 18mmm plyfa (eller om det var mer). Så den är nog inga problem att behålla.
Skåpet i sig är väldigt fräsht, men efter lite dividerande så tror jag det blir mer jobb att sälja + hitta flakkonstruktion än att hela enkelt kapa bort det oönskade idag.

Så ett första steg har jag skissat på nedan. Tankar?


Bild
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

ltz (trådstartaren)

#4 » 09:21:36, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapningen framåt kanske ska vara så här istället.

Bild
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

ltz (trådstartaren)

#5 » 09:22:28, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad kan bilprovningen vilja se i ett sådant projekt?
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

magirus

#6 » 09:26:17, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför inte behålla skåpet så har du ju grävarn o dess utrustning under tak? :idee3:
magirus
 

ltz (trådstartaren)

#7 » 09:28:10, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

1,9 meter i takhöjd? Kan iofs montera en toppola eller dylikt på taket så kanske 2.65 meters hjullastaren kan få plats där :)
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

magirus

#8 » 09:44:51, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Well, du bad om tankar. Du fick en. :vissla:

Besiktningen löser du enklast genom att ringa besiktningsingenjören på närmaste besiktningsstation och diskutera dina funderingar.
Det är till syvende och sist denne som ska godkänna ditt bygge.
Så har iaf jag gjort genom åren och det har fungerat ypperligt, inga problem alls. :grin:
magirus
 

ltz (trådstartaren)

#9 » 09:54:08, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant :) Det är ett riktigt välproducerat skåp, så det känns synd att kapa det.
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

thorflot

#10 » 11:23:09, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att jag kan et dyft om ämnet, men jag tycker det vore dumt at kapa isär det där skåpet, så fräsht som det tycks va.

(Och vad jag tror mig veta är att väggarna (eller mera specifikt lastöglorna på väggen) inte kommer palla för mycket dragkraft om du kapar bort taket, eftersom det väl är med och stivar upp konstruktionen)

Jag skulle tro det vore bättre/säkrare att sälja hela skåpet och bygga nytt. Antingen från scratch eller finna nåt befintligt, men snorbilligt blir det säkert inte...

(står inte vart i landet du finns, men jag skulle nog tro att en utav dessa fina medlemmar här inne har nåt stående bakom ladan som kunde passa på ett prick till ditt syfte)...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

ltz (trådstartaren)

#11 » 21:24:20, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för input.
Skåpet är fräsht, men jag har svårt att se att någon skulle betala rimligt bra så det blir värt allt arbete. Jag har ju t.ex en hel del el som går i skåpet.

Här är senaste tankarna, jag får för mig att detta går att lösa på rekordtid!


Bild
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

cekstam

#12 » 20:45:11, 27-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte byta ut taket not någon typ av formsytt kapell bara? Har ju sina fördelar att kunna köra med stängt skåp ibland också.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

cekstam

#13 » 20:45:37, 27-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller en del av taket, från mitten och bakåt t.ex.
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106

ltz (trådstartaren)

#14 » 00:13:34, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, det är en bra ide. Kanske bara öppna upp en öppning 1.5 x 5 meter centrerat med start bakifrån. Hade lämnat ca 2 meter i fronten. Det innebär att bakluckan ovan gavellyften försvinner, eller delas i mitten den också.

Finns det krav på att ha kvar baklysen i toppen på skåp?
ltz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:29, 06-08-2007

Andreas Mattsson

#15 » 00:31:31, 28-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ltz skrev:

Finns det krav på att ha kvar baklysen i toppen på skåp?


nej,bara att ta bort
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se