Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

HIAB 070AW

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

lungälven (trådstartaren)

#1 » 12:25:24, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå på forumet!
Jag har precis införskaffat en Scania P92 tipp och kranbil.
Kranen är en Hiab 070AW, efter hemkomst med bilen så hittade jag en
radiostyrning till kranen. Denna fungerar ej och min kunskap sträcker sig inte
till detta område. Fjärrdosan är sladdansluten men kontakterna är skrot på
både kabel och mottagare, det är en 2ledarkabel så jag antar att det bara är
styrström till fjärrdosan. Ut från mottagaren sitter en 4-polig kontakt och det
jag undrar är om man kan sköta ett 6-spak system med detta? kabel som passar
i detta uttag finns också.det finns även en strömbrytare på mottagaren och denna
går ej att röra på. Är denna till för att slå på systemet i radiomode? det finns även
en liten grön lysdiod som sitter på mottagaren. Är denna för att markera att
systemet "är igång"? Uppe på mottagaren sitter resterna av något vet ej vad,
kanske någon av er vet?
Själva mottagaren har fått rejält med stryk så aluminiumhuset är sprucket, detta har
nog inte varit igång på några år. Vad tror ni om detta är det ett hopplöst fall eller?

Nästa sak jag undrar är vart man skall leta efter manuella utskjut till kranen.

Bild
Bild
Bild
Bild
lungälven
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:05, 16-03-2008
Ort: Filipstad



Loke

#2 » 14:49:30, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna kabelradiostyrning är alltså en kabel/sladdstyrning som styrs med frekvenser, därav den tvåpoliga kabeln mellan handenheten och mottagaren. Du har sannolikt ingen radiostyrning då det då tillkommer extradosor både på handenhet och mottagarenhet.
Det kan gå, om du har "rätt" typ av modell att konvertera detta till radiostyrning, men det kostar en slant, tex min Oldsberg sladdstyrning går inte att konvertera men vissa andra modeller funkar det på. Om jag skulle bygga om min till en Oldsbderg radiostyrning så skulle detta gå på runt 70 000 kr genom att jag skulle behöva byta ventilpaket, dvs köpa nytt. Däremot finns det eftermarknadsgrejer som är betydligt billigare så skulle mina grejer lägga av så blir det nog en sådan.

Mottagaren: Det som har suttit uppe på denna är en lampa (röd) som visar på håll att grejerna är aktiverade, strömbrytaren är just för att aktivera kranstyrningen. Den gröna dioden vet jag inte men kan tänka mig att denna är för att visa om nödstoppen är på handenheten är i eller ur. Jag har gröna dioder på ett annat ställe på ventilpaketet för detta.
Den fyrpoliga kontakten är väl för att sammankoppla mottagaren med själva styrenheten på ventilpaketet, kan vara en väldigt lång kabel (ca 10 meter) då man kan montera mottagaren långt från ventilpaketet beroende på olika applikationer.

Reservdelar finns att köpa till dessa grejer, eller fanns i alla fall 2011, mottagardosan kostade då 8000 kronor, dyra grejer alltså. Men kontakter och smågrejer var överkomliga i pris.

Kom på en till grej som är nog så viktig, om din mottagare är som min så går dom inte att reparera då dosan är helgjuten med någon typ av plast invändigt, så tänk på att inte klippa kablarna invid dosan. Jag åkte på en ny mottagare genom att kabeln gick av på insidan av dosan.

Det är väl ungefär vad jag vet om detta.


Loke
Senast redigerad av Loke 18:40:11, 26-11-2015, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

lungälven (trådstartaren)

#3 » 15:55:59, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK!
Tack för snabbt svar, vilket företag har reservdelar?
lungälven
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:05, 16-03-2008
Ort: Filipstad

Loke

#4 » 18:38:05, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju börja här:
http://www.olsbergs.se/
Och om inte det går bra så har du ju Hiab. Jag har för mig att jag köpte Olsbergsgrejerna genom något annat företag än Olsberg sista gången jag köpte reservdelar, men om det var Hiab eller något annat företag har jag ingen aning om.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

lungälven (trådstartaren)

#5 » 16:39:30, 03-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK!
Olsbergs slutade sälja delar till dessa 1998.
HIAB kan inte få frammottagardosan.
Någon som vet någon annanstans?
Jag kopplade ihop allting och provade men det är heldött.
Tog sedan av locket på mottagardosan och hittade 2 glassäkringar löst där inne.
Av utseendet på plastgjutningen i dosan så ser det ut att ha varit väldigt varmt
som en mindre brand. Det är väl bara att inse att denna enhet skall bytas ut och
vem kan ha en begagnad på hyllan tror ni?
Alla förslag mottages varmt.
Det kanske går att få tag på ett helt system med kontrolldosa och allt.
lungälven
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:05, 16-03-2008
Ort: Filipstad

Loke

#6 » 01:42:28, 04-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat lite och jag har köpt Olsberggrejer genom Hiab i Hudiksvall eller beställt dom där rättare sagt och sen handlat med en lokal försäljare, Kalles Hydraulservice PL6 86013 Stöde, telnr:0703248362. Du kan ju slå en pling till honom, han verkar ha bra koll på gammelkranar, trevligt folk.

Turerna för att handla grejer till oldsbergselektronik och reservdelar till kranen har både gått via Hiab AB parts i Hudiksvall 0650/91000 och där hade jag kontakt med en snubbe som hette Lennart Dahlin tycker jag mig kunna tyda i noteringarna, kan det vara samma Lennart som är här på forumet tro

Senare bytte HIab i Hudik namn.till Cargotec Sweden AB (Hiab parts) telnr:0650/91000
MMen jag har även haft kontakt med Cargotec Sweden AB i Södertälje, jag hittar inget nummer dit men det fixar du själv.

Det är noga att man hittar på rätt människor, nästan bättre att man får prata med en gammuv på verkstan än rent kontorsfolk då gubbarna kan ha lite specialkontakter som brukar vara guld värda.
Det var nog på det sättet jag fick tag i mottagarlådan tror jag, hittar man på rätt gubbe som har känningar så kan det mesta ordna sig.
Jag ska kolla om jag enkelt hittar igen vart det var jag köpte min mottagardosa, men just med den tror jag det var lite kringelkrokar innan jag fick tag i den.

Annars är det ju lastbilsskrotar då, ring och kolla tills telefon börja glöda, man får inte vara blyg om man ska ha tag i utgågna grejer.

Hiabgubben här på forumet kallar sig LennartOstman och han har knegat på Hiab, ta och kontakta honom, endera här på forumet eller via PM
han kan säker ge dig tips på vart du ska börja söka föratt komma över de grejer du behöver.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

lungälven (trådstartaren)

#7 » 10:00:16, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så hemst mycket!
Ska börja gräva i detta till veckan.
lungälven
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:05, 16-03-2008
Ort: Filipstad

Thomas björnebye

#8 » 10:23:13, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har grejjer till radion , skicka pm om du är intresserad ,

Annars kan jag konvertera ( utan att byta ventilpaketet )

Har precis byggt om min kran ,
Thomas björnebye
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:11, 11-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

lennartostman

#9 » 23:43:59, 23-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
'Hiabgubben här på forumet kallar sig LennartOstman och han har knegat på Hiab' :-)

Han inte bara kallar sej! Han till och med heter det.
Här är jag.
Du har väl redan kolla i 'Down-load' vad som finns där.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se