Sida 1 av 1

Plogbil

InläggPostat: 01:58:50, 26-12-2015
av sakkis10
Hej, hur lång sträcka måste man ha för att det ska löna sig att ha plogbil på klass 4-5 vägar?. Självklart sköter man sandningen med plogbilen. Räcker det med cirka 18 mil väg att ploga och då är det räknat med tur och retur-körning?

Re: Plogbil

InläggPostat: 10:36:24, 26-12-2015
av 161A
Det beror ju på: vad du får betalt, vad dina grejor kostar, om du har andra inkomster, hur mycket du behöver ta ut i lön, om du får betalt per timme eller km, hur lång tid det tar osv...

Re: Plogbil

InläggPostat: 10:39:05, 26-12-2015
av jörgen.ottosson
De allra flesta kör "plogbil" som utfyllnad på vinter, när det inte finns lika mycket andra jobb. Inte så många som satsar enbart på plogning. (väghållning)

Re: Plogbil

InläggPostat: 11:05:57, 26-12-2015
av Åsa-Nisse
Kör du Trafikverksvägar så får du fundera på hur mycket du hinner på de 5 timmar du har att köra färdigt då det är klass 4 vägar inblandade. Är det bara klass 5 så är det 6 timmar, och då ska rundan vara färdig med rensning i korsningar osv. 18 mil t.o.r. ger en snitthastighet på 30 km/ tim på klass 5 och 36 km/ tim om det är klass 4 i rundan. Det i sin tur gör att du måste kunna åka i 50 km för att kompenseera tidsåtgången när du rensar kors osv.

Re: Plogbil

InläggPostat: 15:37:09, 26-12-2015
av sakkis10
alltså 50 km/h?

Re: Plogbil

InläggPostat: 15:47:47, 26-12-2015
av sakkis10
Vad gillar ni mest att ha till plogbil, Volvo FH eller Volvo FMX?. Vad gör man på sommarn bara kör grus eller kan man ha någon annan syssla ?. Det bästa är väl att ha lastväxlare man blir väl mest flexibel då?

Re: Plogbil

InläggPostat: 15:55:36, 26-12-2015
av jörgen.ottosson
Ja, ofta så är det grus/schakt som är huvudsysslan för plogbilen.

Re: Plogbil

InläggPostat: 14:28:00, 11-04-2016
av tomten
sakkis10 skrev:Vad gillar ni mest att ha till plogbil, Volvo FH eller Volvo FMX?. Vad gör man på sommarn bara kör grus eller kan man ha någon annan syssla ?. Det bästa är väl att ha lastväxlare man blir väl mest flexibel då?


Det beror på var du har för sommarkörning. Ska du ligga borta på vägjobb under sommaren så är det trevlig med en FH hytt att bo i, ska du inte bo i bilen är det ofta trevligt att ha en lägre hutt så man slipper slå i grenar när man kör grus på sommaren. Växlare är bra om du hör körning där du behöver en växlare, men kör du bara grus/asfalt är en "riktig" tippbil oslagbar. Man lastar mycket mer, har mindre underhåll, betydligt lägre inköpspris, snabbare tippcykel osv. Lite förenklat kan man säga att en lastväxlare är lite som en traktorgrävare,. Du kan göra allt med dom men dom är bara bar på att vara lastväxlare, allt annat man gör med dom blir en kompromiss.

Om jag beställde en ny bi för den typen av körning hade jag valt en tippbil men snabblås.