Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Asfalt och snöröjning

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

sakkis10 (trådstartaren)

#1 » 20:33:00, 10-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, är det bra kombination att köra Asfalt på sommaren, eventuellt några gruslass och några maskinflyttar och sedan röja snö på vintern med lastbil eller ska man ha andra kombinationer?. Hur fungerar asfaltskörningen?. Och hur fungerar det då man ska ut och köra snö, har man typ en personsökare som brandkåren eller ringer uppdragsgivaren ut en?. Jag tänker på uppdragsgivare som t.ex. Peab.
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75



tomten

#2 » 14:02:02, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses det var inte det lättaset att svara på, det finns ganska många olika varianter. Men jag ska göra ett litet försök åtminstone

Det är en ganska vettig kombo om du får ihop kontrakten på ett vettigt sätt, enklast är väl att ha både snöröjning och asfaltering genom samma uppdragsgivare typ NCC eller Peab. Då borde du få bättre förståelse från beställaren om dom två kontrakten mot förmodan skulle krocka med varandra. Dom tre vanligaste uppläggen för asfaltkörning som jag sett är ren ton/km betalning, timtids körning och en blandning av de två. Men det är ju en förhandlingsfråga vad du ska ha betalt, vad du ska stå för och vad som ska ingå. Speciellt om du kör flytt av asfaltgängets maskiner och anläggningar, då kan det ju fort bli så att du "missar" en eller att par dagars asfaltkörning för att du håller på att flytta maskiner och anläggningar en längre sträcka. Men att ge ett exakt svar tycker jag är svårt pga att det finns så många varianter på hur man kan lösa det på ett bra sätt. speciellt när det handlar om extrajobben i form av maskinflykter osv i samband med asfaltkörningen.

På snöröjning som jag är mer van att räkna på är dom 4 vanligaste uppläggen timtid, km plogad väg, fästpris/utkallning och fastpris för helår. sen har du ju tilläggsjobben med sandnit/saltning osv som på många ställen kan bli mer än själva plogningen. även här är det extremt stora variationer från olika avtal, huvudmän och placering i landet ibland har man eget ansvar och en gräns för hur mycket snö det får ligga på vägen tex max 2cm och ibland är det huvudmannen som ringer ut och ibland tom huvudmannens kund. sen har du olika varianter på det mesta, ibland får du ha egna plogar och spridare, ibland kör man med kundens redskap, ibland har man ersättning för jour men ofta inte.

men går jag till mig själv så har jag haft följande upplägg för sommarhalvåret.
tom/km
fastpris/lass (på grus bör tilläggas)
timtid (på grus, asfalt och maskinflytt)
timtid+ ton/km (innebär en grundersättning per timme och betalt för körda ton/km på det)
jag har även kört maskinglytt på kilometerersättning med tillägg för lastning och lossning

Och för vinterkörningen har jag haft.
timtid
fastpris/utkallning
fastpris helår

jag har aldrig haft ersättning för jourtid men det finns dom som har haft betalt för det.

hoppas du blev lite klokare och inte bara mer förvirrad :grin: ska bli intressant att se vad får för mer svar för det verkar variera våldsamt över landet...
Tattarmekaniker!!

1 person gillar det här inlägget.
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

sakkis10 (trådstartaren)

#3 » 21:19:15, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte att det r enklare t.ex. vid plogning med sand/saltspridaren att har lastväxlare? och att man kan köra lite mer olika :)
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

Åsa-Nisse

#4 » 21:37:24, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att snösäsongen oftast börjar innan asfaltsäsongen är slut på hösten.= åsnan mellan hötapparna.
På våren är det tvärt om för då är oftast snön slut någon månad innan asfalten startar = dötid
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

tomten

#5 » 22:57:10, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

sakkis10 skrev:Jag tänkte att det r enklare t.ex. vid plogning med sand/saltspridaren att har lastväxlare? och att man kan köra lite mer olika :)


Många av dom vanligare spriterna, typ Falköping spridarna har man i flaket och en normal sandspridare hänger bakom. Så för just dom två delarna klarar man sig faktist utmärkt med ett vanligt flak. missförstå mig rätt. Jag gillar egentligen lastväxlare, jag har både haft egen och kört en hel del med andras. Men till allt som inte är "lastväxlar körning" blir dom en kompromiss, en tung och ganska dyr kompromiss... Men jag gillar ju traktorgrävare också. Fast det är klart, det är ju ingen som har sagt att jag är klok...


Åsa-Nisse skrev:Problemet är att snösäsongen oftast börjar innan asfaltsäsongen är slut på hösten.= åsnan mellan hötapparna.
På våren är det tvärt om för då är oftast snön slut någon månad innan asfalten startar = dötid


Helt rätt. Det är därför jag föreslår att försöka ha samma beställare på bägge om man kan, det bör minska risken för konflikt på hösten. men några garantier finns ju inte. Dödtiden på våren är faktiskt den bästa chansen att vara ledig om man har råd, men annars är det dom veckorna som man faktiskt kan ha nytta av den flexibilitet en lastväxlare erbjuder. Problemet är att det i princip alltid är ont om körning under förfalls tiden och det brukar inte vara brist på åkare som slåss om det som fins. Så frågan är om man i slutändan faktiskt inte får bättre ekonomi av att ställa bilen dom veckorna och åka till medelhavet och komma hem utvilad inför sommaren. Det är väldigt beroende på var i landet man jobbar och vad man har för kontakter och hur långt vårstilleståndet beräknas vara.
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

sakkis10 (trådstartaren)

#6 » 23:34:26, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp absolut. Det är roligt att höra och få erfarenheter av folk som kört och jobbat med dessa maskiner :). Hur mycket tappar man ungefär i lastkapacitet om man har lastväxlare mot vanligt flak?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

sakkis10 (trådstartaren)

#7 » 23:35:04, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

och, har asfaltsgängen avtal med de som ska flytta de eller är det olika från flytt till flytt?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

sakkis10 (trådstartaren)

#8 » 23:52:39, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underbettet till plogningen väger väl lite de med?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

tomten

#9 » 00:36:00, 13-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte vägt samma bil som lastväxlare och som tippbil, vikten beror ju mycket på vad du har för utrustning i övrigt osv men det finns ett par tumregler man kan sikta efter. En lastväxlare utan flak väger ungefär lika mycket som en tippbil, men eftersom du behöver ett flak för att köra en lastväxlare som tippbil så tappar du ca 2 ton. men som sagt det är en grov förenkling av verkligheten. Vill man ta ett extremt fall så kan du bygga en 3-axlig tippbil som lastar lika mycket som många 4-axlig lastväxlare...

Jo dom brukar ha avtal, dom vill ju inte riskera att bli stående i onödan för att dom måste flytta, ett asfaltgäng kostar många tusen i timmen när dom står stilla.

Ja plogutrustning i allmänhet är tungt, inte var sak för sig men tillsammans det drar iväg ganska fort. Ett rejält underbett väger ca 800-900kg, S-bom och parrarellogram 150-200kg, flex-fäste (främre fäste sidovinge) ca 150kg, VV95 fäste (frontfäste) ca 100kg. Lägg till lite ventilpaket och annat väger bara fästena, hydrauliken och underbettet ca 1300kg. Nu går det ju att skruva bort det mesta när man inte använder det så det är inte så illa som det först ser ut. Men det är de som gör att man inte ska välja en onödigt tung bil som utgångspunkt. Man får ju inte glömma att lastbilsbranschen är ganska hårt ekonomiskt pressad så kör man på ton/km äter extrakilona upp din vinstmarginal väldigt fort på många körningar. Givetvis går det fortfarande att tjäna pengar, men man måste vara noga att räkna noga utifrån sina förutsättningar så man inte går på en mina i onödan.
Tattarmekaniker!!

2 personer gillar det här inlägget.
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå

sakkis10 (trådstartaren)

#10 » 22:57:09, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, använder de sig av maskintrailerekipage eller är det lastväxlarekipage de använder sig av då de flyttar asfaltsmaskinerna?
sakkis10
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:53:15, 20-12-2014
Ort: Dalarna
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH16
MAN TGX.640
Scania Vabis L75

bert

#11 » 06:12:49, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här omkring åker dom lastvväxlare
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

tomten

#12 » 08:21:43, 15-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på hur stora maskiner dom har. Men växlare och/eller maskintransport släp är vanligt. Det är ganska få som har så stora maskiner att dom behöver "riktig" trailer
Tattarmekaniker!!
tomten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:45, 08-07-2007
Ort: luleå


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se