Jösses det var inte det lättaset att svara på, det finns ganska många olika varianter. Men jag ska göra ett litet försök åtminstone
Det är en ganska vettig kombo om du får ihop kontrakten på ett vettigt sätt, enklast är väl att ha både
snöröjning och asfaltering genom samma uppdragsgivare typ NCC eller Peab. Då borde du få bättre förståelse från beställaren om dom två kontrakten mot förmodan skulle krocka med varandra. Dom tre vanligaste uppläggen för asfaltkörning som jag sett är ren ton/km betalning, timtids körning och en blandning av de två. Men det är ju en förhandlingsfråga vad du ska ha betalt, vad du ska stå för och vad som ska ingå. Speciellt om du kör flytt av asfaltgängets maskiner och anläggningar, då kan det ju fort bli så att du "missar" en eller att par dagars asfaltkörning för att du håller på att flytta maskiner och anläggningar en längre sträcka. Men att ge ett exakt svar tycker jag är svårt pga att det finns så många varianter på hur man kan lösa det på ett bra sätt. speciellt när det handlar om extrajobben i form av maskinflykter osv i samband med asfaltkörningen.
På snöröjning som jag är mer van att räkna på är dom 4 vanligaste uppläggen timtid, km plogad väg, fästpris/utkallning och fastpris för helår. sen har du ju tilläggsjobben med sandnit/saltning osv som på många ställen kan bli mer än själva plogningen. även här är det extremt stora variationer från olika avtal, huvudmän och placering i landet ibland har man eget ansvar och en gräns för hur mycket snö det får ligga på vägen tex max 2cm och ibland är det huvudmannen som ringer ut och ibland tom huvudmannens kund. sen har du olika varianter på det mesta, ibland får du ha egna plogar och
spridare, ibland kör man med kundens
redskap, ibland har man ersättning för jour men ofta inte.
men går jag till mig själv så har jag haft följande upplägg för sommarhalvåret.
tom/km
fastpris/lass (på grus bör tilläggas)
timtid (på grus, asfalt och maskinflytt)
timtid+ ton/km (innebär en grundersättning per timme och betalt för körda ton/km på det)
jag har även kört maskinglytt på kilometerersättning med tillägg för lastning och lossning
Och för vinterkörningen har jag haft.
timtid
fastpris/utkallning
fastpris helår
jag har aldrig haft ersättning för jourtid men det finns dom som har haft betalt för det.
hoppas du blev lite klokare och inte bara mer förvirrad
ska bli intressant att se vad får för mer svar för det verkar variera våldsamt över landet...