Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Ihopmontering lastväxlarram-containerflak

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#1 » 03:16:00, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bygga mig ett maskinflak till lastbilen.
Blir maxlast på ca 12-14 ton.
Hur mycket behöver man svetsa för att det inte ska ramla isär :-)

Lvx-ramen hamnar mellan flakets längsgående balkar (50 mm bredvid), och kommer att vila på totalt 10 st punkter.
Blir ca 70 mm svetslängd på varje sida, av lvx-rambalkarna, totalt ca 1400 mm svetslängd.
Då blir det bara svetsat på ovansidan på lvx-ramen, behöver man förstärka mer tro?

Någon som gjort något liknande projekt?

Man kan ju bränna på tills man är säker att det sitter, men då kanske man bara får lasta en skoda på det sen ;-)

Eller behövs det mer info?
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


olsindianen

#2 » 06:37:35, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Titta på en fabriksbyggd liknande konstuktion. Det brukar vara snålt tilltaget, om du nu är rädd att svetsa för mycket. Tråkigt svar, men effektivt.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

LeifAndersson

#3 » 10:16:03, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte frågan om att svetsa mycket, utan rätt!
Att bara fästa samman två befintliga konstruktioner är inte så lätt som det låter, kan krävas mycket anpassning för att få vettiga svetspunkter. Det är liksom inte bara att svetsa där två balkar råkar mötas, utan man får fixa infästningspunkter som är värda namnet så det blir en vettig funktion.
Vi har fäst några 20 fots containers på¨nya lastväxelramar och det är verkligen inte bara att svetsa dit när containern inte har någon bärighet där ramen hamnar utan bara i kantlinorna, så även för spåntransport blev det nödvändigt att komplettera med tre st tvärgående "revben"! Och då är maxlasten bara 6-7 ton. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#4 » 02:38:14, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ser det ut, lvx-ramen hamnar där det är rödmarkerat (ritade i mobilen).


Bild
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

olsindianen

#5 » 07:50:35, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under förutsättning att detta "lapptäcke" av balkar kan tänkas hålla ihop, och fördela kraft. Så kan du göra som du beskriver. Men jag skulle dessutom göra en kraftigare infästning i fram och bakänden på växlarramens skenor, som kan överföra betydligt mer kraft än varje enskild svets. Men jag skulle vilja se fler bilder på hur "lapptäcket" är svetsat.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

LeifAndersson

#6 » 08:13:57, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där blir inget maskinflak! En plattform för jämnlast kanske, men inget du kör på en grävare eller lastmaskin på som har all vikt på kantlinorna.
Studera ett riktigt maskinflak så ser du skillnaden i konstruktion, ett maskinflak måste kunna bära hela lasten på kantlinorna samtidigt som all vikt ska överföras till LVX ramen. Det är ingen slump att maskinflak var du än träffar på dem i världen har oerhört lika konstruktion. Bygg ett vanligt flak för jämnlast av det där och skaffa ett riktigt maskinflak.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

olsindianen

#7 » 09:37:30, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket enkelt att bygga ett starkt maskinflak, om du inte behöver de sista centimetrarna i bygghöjd. Det är när det skall vara lågbyggt som det blir mycket jobb.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

LeifAndersson

#8 » 09:43:14, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man en ram med monterade rullar så är det enkelt att bränna ihop ett hyfsat maskinflak om balkarna bara kan läggas på ramen. Som sagt det är när det ska byggas ned det blir komplicerat, ju lägre desto marigare och dyrare.
Tillägg: Tänk bara på att kantlinorna ska vara minst lika grova som ramen! De inte bara bär lasten, de förankrar den också!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jimmy Nilsson

#9 » 12:14:23, 27-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där har jag testat. Att fälla in en lvx ram i ett gammalt lagabflak.. Det blev skit. Knäcktes rätt omgående. Trots alla balkar och skit så är det alldeles felbyggt. Tåler ingen last på kantlinorna.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#10 » 02:26:31, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par bilder till.

Om det nu inte funkar, vad kan man då göra för kul av ett par lvx-ramar :-)
Har en till, klenare modell.

Bild
Bild
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

LeifAndersson

#11 » 08:02:46, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju ett bra men lite högt allroundflak för utbredd last. Flak får man aldrig får många av. Montera den vekare ramen på Lagabflaket så har du ett flak för lättlast! (Bodflak)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#12 » 09:19:25, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagabflaket?

Det har jag inget, Krone heter mitt :-)
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

LeifAndersson

#13 » 09:24:57, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser ut som system Lagab. Lär passa på ett Lagabrede.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Patrik Carlsson (trådstartaren)

#14 » 20:20:16, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oki, då hänger jag med :-)

Hur "ser" man hur mycket man kan belasta en ram?
Den är 140 eller 160 hög, kommer inte ihåg riktigt nu.
Det är ju märkbart klenare än den andra iaf.
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

olsindianen

#15 » 22:53:18, 30-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

De klena ramarna brukar komma ifrån en "påbyggnad som i sig är stark. Inget att dra på med tung last på, om flaket är vekt. För mycket jobb att förstärk också.

Mvh A
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates