Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarPåbyggnad, kranar och tillbehör

Skarvning av ramben/förstärkning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera lastbilspåbyggnader och kranar här
Här passar även trådar om lastbilsmonterade plogar och annat tillbehör in

valmetman (trådstartaren)

#1 » 15:30:57, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ramen på en pickup börjar bli murken från hytten bakåt och har fått tag på en hel bakända från en framkrockad likadan bil. Tänkte göra karosslyft och kapa ramen under hytten och svetsa dit den hela bakändan. nu kommer vi till frågorna: hurudant snitt skall jag göra ? ramen rakt av eller 45grader eller något annat förslag. bör nämnas att det är fråga om fabriks boxad ram alltså är ett profilrör ca.110x60
Sedan efter kapning och hopsvetsning följer skall jag hur förstärka svetsstället med påsvetsade plåtar. Skall jag använda rektangulära plåtar med ramens mått eller såkallade fish plates som ser ut som en fisk med hål i. Behövs det plåtar både på in och utsidan eller räcker bara ena sidan och plåtarnas tjocklek skall de ha samma tjocklek som ramens väggtjocklek är eller vad blir bäst.
Tacksam för svar och även bilder linkar till liknande projekt.
VET EJ OM DENNA FÖRFRÅGAN ÄR UNDER RÄTT RUBRIK MEN OM DEN FLYTTAS SÅ LÄMNA HÄR INFO VART SÅ JAG HITTAR SVAREN
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor



Stefan1972

#2 » 17:19:45, 09-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har gjort likadant en gång och så länge svetsarna är korrekta så behövs inga förstärkningsplåtar. Jag gjorde dock så att jag kapade isär så jag delade den på originalvis. Den nissan jag fixade har ju två u profiler lagda ihop och helsvetsade uppe och nere. Jag kapade upp och gjorde så att jag lade snittet på utsidan på ett ställe och ett par decimeter åt andra hållet på insidan. Så att jag inte hade hela skarven runt om på samma ställe alltså.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

valmetman (trådstartaren)

#3 » 20:31:15, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någo nya svar på frågan om skarvning av ram på bil. Gärna med foton osv.
valmetman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:12, 17-01-2013
Maskintyp: Traktor


Återgå till Påbyggnad, kranar och tillbehör

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se